Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Kunden som med-designer
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Del 2: Posisjon hos kunder og marked
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
IKT Orkide Ledelse og Skole
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Professor Magne Supphellen NHH og Hauge School of Management
Sosiologi i barnehagen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Merkevarer Kapittel 9.
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 4 1 Merkevare God profilering vil gi dere –Mer godvilje fra omgivelsene –Større toleranse fra omgivelsene.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Hvordan forsterke merkevaren?
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Hva tenker du på ?.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
Opprettholdende faktorområder
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Segmentering og målgruppetenkning
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Sammen får vi ting til å skje
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
UTFØRELSE TILFREDSHET
Samarbeid og medbestemmelse
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Innovasjon i lokalarbeidet
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kommunikasjon ≠ garnityr
Spørrebibliotek Hvordan står det til med…
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage Professor Magne Supphellen Hauge School of Management/NHH 27.12.2018

Brand (merke) Det engelske begrepet ”brand” kommer fra det norrøne ordet ”brandr” = brennemerke Et brand/merke er et navn, symbol, eller design som identifiserer et produkt, en tjeneste eller en virksomhet 27.12.2018

Merke(vare)tankegang: Hovedpremisser Hvordan mennesker forholder seg til produkter, bedrifter, organisasjoner, mennesker, aktivitetstilbud osv - styres av forventninger Forventninger formes av subjektive assosiasjoner i hukommelsen Merke(vare)r fungerer som «knagger» for assosiasjoner og forventninger 27.12.2018

Merke(varer) og merkeverdi Merke(vare)r har mental merkeverdi (1) kjennskap (2) holdninger til merket – forankret i forventninger (som i neste omgang er dannet av assosiasjoner til merket) Merkeverdien kan svekkes og bli negativ 27.12.2018

Konsekvenser av positiv (negativ) merkeverdi Økt (svekket) sannsynlighet for å bli valgt Tillit & lojalitet Økt (svekket) betalingsvilje/givervilje Motivert kognisjon Eks: Tine, Frelsesarmeen Stolthet blant ansatte 27.12.2018

Merkebygging Utvikle mental merkeverdi, dvs bygge kjennskap og forventninger som differensierer merket positivt Logikken har relevans på svært mange områder, f.eks Produkter og tjenester (Friele, Jarlsberg) Organisasjoner (Statoil, Normisjon) Personer (Obama) Aktiviteter (lokal ungdomsklubb, fotballag) Tanker og ideer (eks: demokrati) Teorier (eks: evolusjonsteorien) 27.12.2018

Syv kjennetegn ved sterke organisasjonsmerker 1. Autentisitet 2. Tydelig posisjonering 3. Sterke internkulturer som bygger posisjoneringen 4. Åpenhet 5. Synlighet 6. Målgruppedifferensiert innovasjon & kommunikasjon 27.12.2018

1. Autentisitet Organisasjoner med sterk merkeverdi ”er seg selv”,- fremstår som ekte og opprinnelige – i en rolle og med et budskap som har noe ekte ved seg Dette krever god forståelse for røttene – de forholdene som skapte organisasjonen og gjorde den attraktiv for målgruppene i utgangspunktet Virksomheten må forankres i dette 27.12.2018 27.12.2018 8

2. Tydelig posisjonering Organisasjoner med sterk merkeverdi har en tydelig posisjonering, det vil si et tydelig målbilde for hvordan målgruppene skal oppfatte virksomheten – for å engasjere seg positivt 27.12.2018 27.12.2018 9

3. Åpenhet Organisasjoner som ikke er åpne, skaper mistenksomhet og skepsis Lav kjennskap er ikke nøytral ”Hvorfor holder de kortene så tett til brystet?” 27.12.2018 27.12.2018 10

4. Synlighet Mye av det positive som skjer er ”usynlig” for målgruppene Når en selv ikke kommuniserer aktivt, blir det mediene og ryktene som former inntrykket Ikke vær redd for å være påtrengende Hyppig informasjonsformidling bygger tillit 27.12.2018 27.12.2018 11

5. Konsistens Skal man oppnå en tydelig posisjon i målgruppenes bevissthet, må det være en tydelig rød tråd i kommunikasjon og aktiviteter Ikke si og gjøre det samme hele tiden, men sørge for at det er en felles kjerne i det som formidles - over tid 27.12.2018 27.12.2018 12

6. Målgruppe-differensiert kommunikasjon og innovasjon Med utgangspunkt i strategiske mål og posisjoneringen(e) Utvikle egne merker for spesialiserte aktiviteter 27.12.2018

Syv kjennetegn ved sterke organisasjonsmerker 1. Autentisitet 2. Tydelig posisjonering 3. Åpenhet 4. Synlighet 5. Konsistens 6. Målgruppedifferensiert innovasjon & kommunikasjon 27.12.2018 27.12.2018 14

Hvordan definere en posisjonering: Telenor Common Stakeholder- specific Primary associations (important drivers) Secondary (differentiating factors) Profitable growth Innovation capability Leading market positions High techn. competence 27.12.2018 27.12.2018 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no 15

Employees Telenor Primary associations Secondary Common Stakeholder- specific Primary associations (important drivers) Secondary (differentiating factors) Profitable growth Innovation capability Leading market positions High techn. competence International work possibilities 27.12.2018 27.12.2018 27.12.2018 16 16

Government Telenor Primary associations Secondary Common Stakeholder- specific Primary associations (important drivers) Secondary (differentiating factors) Profitable growth Innovation capability Leading market positions High techn. competence Important employer 27.12.2018 27.12.2018 27.12.2018 Fornavn Etternavn, navn@nhh.no Fornavn Etternavn, navn@nhh.no 17 17

Målgruppespesifikke elementer Ulike behov og motiv i målgruppene Ansatte Frivillige Arbeidsmarkedet Sponsorer Myndighetene Samarbeidspartnere Media Diakonale målgrupper …..m.v 27.12.2018

Fallgruber (1) Ikke opptatt av målgruppenes oppfatning Er opptatt av målgruppene oppfatning, men har ikke avklart posisjoneringen 27.12.2018

Fallgruber (2) Utelater egenarten i posisjoneringen – mister autentisiteten Utelater målgruppenes behov/perspektiv i posisjoneringen Hvordan vi dekker behov 27.12.2018

Mer om innovasjon Skape strategiske innovasjonskulturer 27.12.2018

Fire typer innovasjonkulturer Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 27.12.2018 27.12.2018 27.12.2018 22 22

Fire typer innovasjonkulturer Systematisk proaktiv Ad hoc reaktiv Strategisk Problemdrevet 1 2 3 4 27.12.2018 27.12.2018 27.12.2018 27.12.2018 23 23 23

Hvordan lykkes med proaktiv, strategisk innovasjon 1. Strategisk kunnskap og inspirasjon 2. Gode rutiner & hardt arbeid 3. Inkluder målgruppen 4. Bruk tverrfunksjonelle team 5. Engasjer «frivillighets-entreprenørene» 6. Feiltoleranse 7. Åpne innovasjonsarenaer 8. Tjenende innovasjonsledelse 27.12.2018 27.12.2018 24