Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Noen utfordringer for skolene
Forum for Fagskoler Database for statistikk om fagskoleutdanning – forventninger fra privat sektor Knut Erik Beyer-Arnesen Forum for fagskoler - medlem.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Internkontroll i kommuner
Universell utforming av IKT- løsninger ved NTNU Fra teori til praksis Carl-Fredrik Sørensen Seniorrådgiver NTNU IT.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT
Hva vil vi oppnå med brukerinvolvering?
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Norgesuniversitetet:
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Endring og omstilling.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
DIFI arkitekturprinsipper og universell utforming
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Universell utforming Rikke Julie Foss-Pedersen. 3 Universell utforming Tilgjengelighet for alle – mest mulig for flest mulig –Alle personer skal kunne.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Universell utforming. Tilgjengelighet for alle ● Alle personer skal kunne bruke et produkt på en likestilt måte så langt det er mulig.
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Et inkluderende læringsmiljø? Strategi og verktøy for utdanningsinstitusjonene.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Nasjonal pådriver LMU-møte, HiST Kjetil Knarlag Et inkluderende læringsmiljø Nasjonal pådriver for tilgjengelighet i høyere utdanning.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
HIST – LMU Modell for systematisk utvikling av læringsmiljø.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Kapittel 12 Endring og omstilling
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Undervisning og læring
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Overordnet strategi SV-fakultetet
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell

Om Universell Opprettet av Kunnskapsdepartementet og plassert ved NTNU Målgruppe: Ansatte ved høyere utdanningsinstitusjoner Arbeidsoppgaver: Pådriver for et inkluderende læringsmiljø gjennom universell utforming og individuell tilrettelegging Pådriver for læringsmiljøutvalgene (LMU) Løse prosjektbaserte oppgaver for KD og BLD om universell utforming Utreder fagskolenes behov for støtte når det gjelder inkludering, tilrettelegging og universell utforming av læringsmiljø www.universell.no

Litt repetisjon…? Med informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) menes teknologi og systemer av teknologi som anvendes til å uttrykke, skape, omdanne, utveksle, lagre, mangfoldiggjøre og publisere informasjon, eller som på annen måte gjør informasjon anvendbar. Teknologinøytral definisjon Tar høyde for den teknologiske utviklingen, både når det gjelder anvendelsesområder og teknologityper Digitale læremidler: nettbaserte redskaper som kan brukes i det pedagogiske arbeidet, og som er utviklet med hensikt å støtte læringsaktiviteter. Gjør at mange områder i UH-sektor blir berørt

Hva berøres?

IKT-løsninger i utdanning Læringsplattformer Nettsider Digitale læringsressurser

Digitale læringsressurser Digitale læremidler Nettsider med læringsinnhold Pedagogisk programvare/app

… men hva skjer så? På mange områder er det krav om tilrettelegging, inkludering og universell utforming. Men det er ikke et reelt eierskap. Hvordan skal vi da finne riktig vei?

Endring gjennom Erkjenne behovet for å gjøre noe med tematikken Lederskap – ambisjoner ovenfra Engasjement – ovenfra og nedenfra Bevissthet om retning Kunnskap og innsikt Riktige verktøy Riktig ambisjonsnivå Endring forutsetter erkjennelse av endringsbehov. Enten en krise eller en løfterik visjon. Endringsledelse krever ledelsesendring. Behovet for lederskap er ofte sterkt forsømt. Endring forutsetter bevissthet om retning og kommunikasjon av retning. Det må skapes oppslutning om ønsket retning. Endringsprosesser må skapes og ledes. Endringsledelse er en personlig oppgave og utfordring for lederen. Strukturer og systemer i organisasjonen utgjør mektige krefter. Men de er skapt og opprettholdt av mennesker, og kan forandres av mennesker. Kunnskap og innsikt vil være til god hjelp. Til syvende og sist kreves det artistiske ferdigheter (artistry) for å få grep om og påvirke den sosiale (organisatoriske) situasjonen.

Ambisjoner styres av… Ytre faktorer Lovkrav Tilsyn Samfunnsbehov Trender Indre faktorer Inkludering Visjon og veivalg Kvalitet Faglige faktorer Kunnskapsdrevet Faglige gevinster Riktig kode

Kvalitetssikring av tilbud og tjenester Kunnskap Mangfold Funksjons-variasjon Lov- og Rammekrav Visjon Kunnskaps-basert Politikk Prinsipper Retnings-linjer Nasjonal Lokal Tematisk Rolle-avklaring Linjeansvar Saksflyt Støtte og service Kontroll Sikkerhet Verktøy og virkemidler Faglig uu-kompetanse Nasjonale og internasjonale standarder og hjelpemidler Egen kompetanse-utvikling Generalist og spesialist-kompeetanse System og kvalitets-sikring Årshjul og økonomi Planlegge Beskrive arbeidsprosesser Gjennom-føre Evaluere Medvirkning

Kvalitetssikring Evaluere og forbedre Planlegge Gjennomføre Følge opp Tiltak Opplæring Informasjon Utprøving Undersøkelser Avvik Medvirkning Politikk/ visjoner Retningslinjer Arbeidsprosesser Roller Måloppnåelse og styring Drift Nye tiltak Avslutning av tiltak Evaluere og forbedre Planlegge Gjennomføre Følge opp

Tematiske visjoner NTNU skal innen 2020 sørge for universell utforming av all informasjon og informasjons- og kommunikasjonsteknologi, slik at alle studenter og ansatte har likeverdig tilgang til informasjon og kan ta i bruk nødvendige IKT-baserte støttesystemer til studier og arbeid ved NTNU. NTNU skal være ledende blant norske utdanningsinstitusjoner i å utvikle og ta i bruk universelt utformet teknologi i studiesammenheng.

Nok av dilemma og utfordringer

Ressurser (noen eksempler) WebAIM – kunnskapsbase https://webaim.org Funkify https://www.funkify.org/ WAVE – Web accessibility evaluation tool https://wave.webaim.com Colour Contrast Analyser Web Accessibility Toolbar

Prøv ut selv

WAVE - testverktøy

Om Universell www.universell.no Kjetil Knarlag Lars Jørgensen Leder Tel: 7355080/97710021 kjetil.knarlag@ntnu.no Bjørnar Kvernevik Førstekonsulent Tel: 73598385/454 65 682 bjornar.kvernevik@ntnu.no Lars Jørgensen Seniorrådgiver Tel: 73597648 lars.jorgensen@ntnu.no Elinor J. Olaussen Rådgiver Tel: 73597443/91897695 elinor.j.olaussen@ntnu.no www.universell.no