Evaluering av Graveinstruks Orientering til bystyrekomite for byutvikling og kultur 8.5.2012 25.12.2018
Bystyrets vedtak oktober 2008 Rådmannen innstilte på godkjenning. Byutviklingskomiteen gjorde en tilføyelse til rådmannens forslag: Det forutsettes at erfaringene med praktisering av graveinstruksen evalueres etter 2 år. Alle større tiltakshavere inviteres til å delta i denne evalueringen. Bystyret føyde til: Første søknad om dispensasjon skal behandles politisk.
Prosjekt evaluering startet februar 2012 Deltagere: Energiselskapet Buskerud EB, Get Networks, Telenor, Drammen Fjernvarme, Drammen kommune (VA/VNI), Maskinentreprenørenes Forening (MEF) Rapportering fra arbeidet Alle har fått anledning til å avgi egen evaluering til evalueringsgruppen. Det er utarbeidet en felles ”oppsummeringsrapport” som skal gis tilslutning fra ledningseierne (klar innen utg av mai) Ledningseiernes egne rapporter blir vedlegg til fellesrapport 25.12.2018
Ulike målsettinger – partsinteresser – kommer tydelig fram i evalueringen Kommunens mål: ta vare på veikapital (stort etterslep ble sporet til graveskader) Behov for omfattende og bedre kontroll og…. Bedre hjemmel for å følge opp kontroll = ny graveinstruks Veiholders erfaringer Tilfredsstillende og omfattende kontroll med dokumentasjon Avvik og mangler faller dramatiske fra 2009 - 2011 Graveskader er tilnærmet eliminert
Ulike målsettinger – partsinteresser – kommer tydelig fram i evalueringen Ledningseiere Krav i ny graveinstruks gir vesentlige kostnadsøkninger ved istandsetting etter graving Fiberutbygging i jord er tilnærmet stanset Kommunen utviser lite skjønn (eller dispensasjoner) Entreprenørene Bedre forutsigbarhet i forhold til de tekniske kravene En del tungvinte krav til dokumentasjon av utførelse Ser at kostnadsøkningen er stor i forhold til tidligere
Sammenligning med andre kommuner Administrasjonen har tett kontakt med sammenlignbare bykommuner - og nabokommuner Mange ”misunner” oss Graveinstruksen – flere bruker den som mal – eller kopierer den Håndhevelse gjennom kommunal kontroll varierer imidlertid stort avhengig av kommunens størrelse Ledningseierne hevder selv at andre har mindre strenge krav og/ eller utviser mer skjønn 25.12.2018
Virkemidler for å stanse forfall Strenge tekniske krav til istandsetting Forringelsesgebyr pr m2 avhengig av gravingens omfang (for å møte senskader) Garanti fra entreprenør – inspeksjon etter 3 år med krav om eventuelle utbedringer (setninger, sprekker…) Alle gravetillatelser logges i arkivene og følges opp. 25.12.2018
Veien videre Administrasjonen er enig i at graving i Drammen er blitt vesentlig dyrere – men det er en konsekvens av ønsket stans i forfall og mye ”ville” tilstander arbeider med kritisk gjennomgang av ulike krav – noen tillempninger vil bli fremmet i saken men det må være samsvar mellom regler og håndhevelse og kontrollen vil bli styrket – og veiledning vil øke 25.12.2018
Formålet i Graveinstruks vil stå fast: Sikre trafikanter og framkommelighet Hindre skade på kommunens anlegg og eiendommer Raske og kostnadseffektive prosesser for ledningseiere og entreprenører Sikre hensynet til nedlagte ledninger Unngå ulemper for naboer
Oppsummering: Etter ny graveinstruks: Etter evaluering? Før ny graveinstruks: Kostnad graving Forfall vei Kostnad graving Forfall vei Kostnad graving Forfall vei 25.12.2018