Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid Modul 1 Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er er at deltakerne skal reflektere over egen og skolens praksis få innsikt i prinsippene som ligger til grunn for ambisiøs matematikkundervisning og se dem i sammenheng med skolens praksis få erfaring med et av prinsippene for ambisiøs matematikkundervisning i arbeid med egne elever bli bevisst på utfordringer knyttet til matematikkundervisning basert på prinsippene

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummere og drøfte forarbeid 30 minutter Sammenlikne praksis med teori 40 minutter Planlegge observasjon 20 minutter Total tidsbruk 90 minutter

Oppsummere og drøfte forarbeidet 30 minutter

Oppsummer forarbeidet Er dere færre enn åtte deltakere kan oppsummeringen foretas med håndsopprekning om dere ønsker det. Skriv resultatene direkte inn i regnearket. Større grupper og grupper som vil gjennomføre undersøkelsen anonymt bruker Kahoot. Den som leder samlingen går gjennom spørsmål for spørsmål med Kahoot. Noter antall på hvert av svaralternativene fortløpende i regnearket. Kahooten er laget slik at man må avgi svar i løpet av 30 sekunder etter at spørsmålet kommer opp. Den som har ansvar for regnearket registrerer antall på hvert av svaralternativene til hver påstand.

Analyser og drøft resultatene Sørg for at diagrammene i regnearket kommer på skjermen. Resultatene fra to påstander er satt sammen i ett diagram. Individuelt Studer oversikten hver for dere. Grupper på 3-4 Er det mulig å identifisere noen felles trekk ved matematikkundervisningen på skolen? Hvor finner dere stort samsvar? Hvor finner dere storspredning i svarene? (Plenum neste side)

Skolens matematikkundervisning Plenum Hver gruppe presenterer et eller to momenter det er verd å merke seg. Suppler med flere momenter om dere finner det interessant eller nødvendig. Noter stikkord for oversiktens skyld. Bli enige om og noter noen stikkord som beskriver skolens matematikkundervisning. Arbeider alle etter samme grunnleggende ideer? Hvilke ideer er det i så fall? Er det store forskjeller? Hva består forskjellene i så fall i?

Sammenlikne praksis og teori 40 minutter

Teori: Prinsipper Individuelt (ca 20 min) Les artikkelen «Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning» Noter momenter du finner spesielt viktige, relevante eller interessante. Tenk spesielt gjennom om elevsynet som kommer til uttrykk i det første prinsippet samsvarer med ditt elevsyn hva du har lært av dine elever, det andre prinsippet hva du mener om nivådeling i matematikkundervisningen, det tredje prinsippet hvordan du formulerer mål for undervisningen i hvilken grad dere som kollegium drøfter skolens praksis

Teori: Prinsipper forts. Gruppearbeid (ca 10 min) Presenter notatene for hverandre Bli enige om to-tre momenter dere vil dele i plenum. Noter momentene i prioritert rekkefølge. Velg en som skal presentere gruppens synspunkter i plenum

Teori og praksis Plenum (10 minutter) Lag stikkord på innspillene fra gruppene. Sammenlikn oversikten dere laget i regnearket med prinsippene for ambisiøs matematikkundervisning. Hvilke påstander har sammenheng med ett eller flere av prinsippene? Tyder svarene deres på at prinsippene blir vektlagt i stor eller liten grad i skolens matematikkundervisning? Hva ser dere som det mest utfordrende ved å gjennomføre undervisning basert på prinsippene for ambisiøs matematikkundervisning?

Ta vare på notatene! Notatene dere har tatt under oppsummeringene i plenum fram til nå skal dere bruke under oppsummeringen til slutt i modulen.

Planlegg egen observasjon 20 minutter

Velg oppgave Dere skal nå planlegge gjennomføring av en observasjon i egen klasse knyttet til prinsippet om at lærere lærer av sine elever. Det gjør dere ved å observere hvordan elevene tenker når de løser en oppgave. Bruk dokumentet Oppgaver til observasjon – en oversikt. Samarbeid om valg av oppgave slik at dere får et godt utgangspunkt for D - Erfaringsdeling. Det vil være en fordel, men ingen betingelse, om flere velger samme oppgave. Fortsetter neste side

Drøft oppgaven dere har valgt To eller tre kan gjerne arbeide sammen. Til hver oppgave er det laget et eget dokument med beskrivelse av hvordan observasjonen kan gjennomføres. Finn fram den oppgaven som er valgt. Se nøye på oppgaven og beskrivelsen av gjennomføringen. Hvordan tror dere elevene vil løse oppgaven? Er det en helt ukjent oppgave type for elevene? Hvilken innvirkning får det på gjennomføringen? Fortsetter neste side

Tenk gjennom Hvordan vil dere legge til rette for den planlagte observasjonen? Hvordan introdusere oppgaven? Hvilket utstyr trenger du? Hvordan vil dere dokumentere erfaringen? Notater underveis eller straks etter observasjonen Gjennom elevarbeid Lydopptak Ta dokumentasjonen med til D – Etterarbeid

Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning D – Etterarbeid Modul 1 Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er er at deltakerne skal reflektere over egen og skolens praksis få innsikt i prinsippene som ligger til grunn for ambisiøs matematikkundervisning og se dem i sammenheng med skolens praksis få erfaring med et av prinsippene for ambisiøs matematikkundervisning i arbeid med egne elever bli bevisst på utfordringer knyttet til matematikkundervisning basert på prinsippene

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling 20 minutter Felles drøfting Til neste samling 5 minutter

Erfaringsdeling etter utprøving 20 minutter

Resultater fra utprøvingen Gruppearbeid Hver deltaker presenterer sine observasjoner. Legg vekt på å få fram hvordan observasjonene samsvarte med det dere hadde tenkt på forhånd. Kom noen elever med svar som overrasket dere ut fra den kunnskapen du har om eleven? Kom noen elever med svar dere ikke hadde forestilt dere ville komme? Har dere observert noe dere vil ta med i planlegging av nye matematikktimer?

Felles drøfting 20 minutter

Noe å ta med videre? Bruk notatene fra B – Samarbeid og tankene dere har gjort dere under erfaringsdelingen etter C – Utprøving. Hvilke prinsipper blir best ivaretatt i matematikkundervisningen ved skolen? Vil noe av det dere har arbeidet med i denne modulen få innvirkning på skolens utviklingsplan? Hvilke endringer eller justeringer skal dere i så fall gjøre?

Kilder Carpenter, T. P., Fennema, E., Franke, M. L., Levi, L, Empson, S.B. (1999). Children`s Mathematics, Cognitively Guided Instruction. Heinemann, Portsmouth, NH. Kazemi, E., Cunard, A., Crowe, K. (2012). Instructional Activities as Tools for Developing Principles and Practices of Ambitious Mathematics Instruction. AERA 2012. Kilpatrick, J., Swafford, J., & Findell, B. (red.)(2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. J. Washington, National Research Council. DC: National Academy Press. NCTM (2014). Principles to Action. Ensuring Mathematical Success for All. www.nctm.org Persson, E. (2013). Raising achievement through inclution. International Journal of Inclusive Education, 17:11, 1205-1220. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2012.745626

Neste modul handler om Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning. Veien videre Neste modul handler om Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning.