Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale Oppfølging Click to edit Master title style Utarbeidet i samarbeid med Statped

Mål Målet med modulen er å kunne se verdien av matematiske samtaler og få erfaring med bruk av samtaletrekk for å lede matematiske samtaler med god kvalitet. For at alle elever skal ha utbytte av matematikkundervisningen, må læreren legge til rette for at elevene får mulighet til å tenke, drøfte og resonnere omkring matematiske begreper, problemer og løsningsstrategier. Det gjelder ikke minst for elever som presterer lavt i matematikk. Gjennom matematiske samtaler blir læreren kjent med elevenes tenkning. Hensikten er å gjennomføre faglige samtaler med høy kvalitet der alle elevene deltar med egne tanker, idéer og resonnement.

Tidsplan for denne modulen Aktivitet Anbefalt tidsbruk A – Forarbeid 30 minutter B – Samarbeid 90 minutter C – Utprøving D – Etterarbeid 45 minutter Hele modulen 195 minutter

A – Forarbeid 30 minutter

Individuelt arbeid Les Samtaletrekk – redskap i matematiske diskusjoner og Plakat med samtaletrekk. Marker deler du finner spesielt viktige, relevante eller interessante. Vurder på hvilken måte disse aspektene kan ha betydning for elever som presterer lavt i matematikk. Se filmen Bruk av samtaletrekk i matematikkundervisningen aktiviserer flere elever og øker engasjementet. Noter tankene dine og ta med notatene til B - Samarbeid.

B – Samarbeid 90 minutter

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummering A – Forarbeid 30 minutter Planlegg aktivitet Øving Hele økta 90 minutter

Oppsummering A - Forarbeid 30 minutter

Gruppediskusjon og plenum Individuelt (5 minutter) Les gjennom notatene dine og gjør deg klar til gruppediskusjon Gruppe (15 minutter) Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper på tre-fire personer. Diskuter momentene dere har markert i lys av filmen. Velg et par momenter dere vil løfte fram i plenum. Plenum (10 minutter) Gruppene deler momentene de har valgt.

Planlegg aktivitet 30 minutter

Bruk av samtaletrekk Les Bruk av samtaletrekk i «Hvilket tall skal ut?» [pdf] og marker eksempel på bruk av samtaletrekk i teksten. Gå sammen i grupper på tre-fire personer og diskuter Hvilke grep bruker læreren for å rette elevenes oppmerksomhet mot hverandres innspill? Når tenker dere at læreren benytter samtaletrekket Vente, og hvordan vil du vurdere hvor lang tid elevene trenger for å tenke? Hvilke andre samtaletrekk blir benyttet i dette eksempelet, hvor og hvordan?

3 Hvem eller hva skal ut? Velg noen av oppgavene i aktiviteten Hvem eller hva skal ut? [pdf] Diskuter i gruppene Hva ønsker dere å oppnå med aktiviteten (matematiske idéer eller begreper, elevenes deltakelse etc.) Hvordan vil dere bruke samtaletrekk i ulike faser av aktiviteten for å fremme elevenes resonnering? Hvordan skal dere få elevene til å bidra i samtalen og være delaktige i å vurdere ulike resonnement fra medelever? Hvilke argumenter kan elevene komme med for å forsvare sine resonnement? Hvordan vil dere dokumentere elevenes tanker og resonnement (egne notater, lydopptak, video e.l.).

Øving 30 minutter

Rollespill Gjennomfør den planlagte aktiviteten som et rollespill hvor en av deltakerne er «lærer». De øvrige deltakerne er «elever» i rollespillet. Fokus for «læreren» er å ta i bruk og gjøre erfaringer med bruk av samtaletrekk. I lys av rollespillet, diskuter erfaringene med bruk av samtaletrekk med henblikk på: elevenes resonnering elevenes deltakelse og engasjement elever som presterer lavt Gjør eventuelle endringer før utprøving med egne elever.

C – Utprøving 30 minutter

Gjennomføring av Hvem eller hva skal ut? 3 Gjennomfør aktiviteten med elever slik dere planla den under forberedelsene. Det er fint hvis en kollega kan observere gjennomføringen og ta notater underveis. Under gjennomføringen skal dere reflektere over Hvilke samtaletrekk var i bruk og når ble de brukt? Hvordan var elevenes engasjement og medvirkning i samtalen? Legg spesielt merke til elever som vanligvis ikke deltar så mye. Hva fikk dere vite om elevenes tenkning? Hva opplevde dere som spesielt utfordrende?

D – Etterarbeid 45 minutter

Erfaringsdeling fra utprøving Grupper: 10 minutter Plenum: 20 minutter

Erfaringsdeling i grupper Del erfaringene fra utprøvingen knyttet til refleksjonsspørsmålene i C- Utprøving Hvilke samtaletrekk var i bruk og når ble de brukt? Hvordan var elevenes engasjement og medvirkning i samtalen? Hva fikk dere vite om elevens tenkning? Hva opplevde dere som spesielt utfordrende? Velg et par momenter gruppen vil dele i plenum.

Erfaringsdeling i plenum Gruppene deler sentrale momenter fra gruppediskusjonen. Drøftingsspørsmål: Hvilken betydning har bruk av samtaletrekk har for å inkludere flere elever i klassediskusjonen? Hva får dere vite om elevenes tenkning gjennom bruk av samtaletrekk og hvorfor kan dette være viktig? Hvilken betydning har bruk av samtaletrekk for elever som presterer lavt i matematikk? Hvordan var elevenes engasjement og medvirkning i samtalen?

Konsekvenser for matematikkundervisningen 15 minutter

Bruk av samtaletrekk Diskuter spørsmålene i kollegiet, og bli enige om en felles praksis for din skole Hvordan vil dere bruke samtaletrekk i det videre arbeidet i skolen? Hva kan dere konkret gjøre i det daglige arbeidet for å støtte hverandre?

Anbefalt modul under introduksjon Neste modul Anbefalt modul under introduksjon

Referanser Wæge, K. (2015). "Samtaletrekk - redskap i matematiske diskusjoner." Tangenten(2): 22-27. Kazemi, E. and A. Hintz (2014). Intentional talk: How to structure and lead productive mathematical discussions, Stenhouse Publishers.

Click to edit Master title style