Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Advertisements

Plankton er første ledd i næringskjedene i havet
Velkommen til Newton Gildeskål KLAR FOR HAVET - Forarbeid
Forside.
Bærekraftig utvikling
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
VIKTIGE BEGREPER Økologi er læren om samspillet mellom planter og dyr, og mellom disse og det miljøet de lever i. Individer: Enkeltmennesker eller enkeltdyr.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
DET ARKTISKE SYSTEMET Tekst fra side 8 i heftet Det Arktiske System, eller siden ”Det Arktiske System” på Arktis kan beskrives som.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Et hav av søppel Hva er marin forsøpling?
Fremtidens matproduksjon
Utredning av konsekvenser av fiskeri i området Lofoten - Barentshavet Fiskeridirektoratet og Havforskningsinstituttet.
Velkommen til Newton Gildeskål
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Elendig rekruttering av øyepål og tobis i 2010 og 2011 – hva skjer i Nordsjøen? Geir Ottersen, HI. Takk til Richard D.M. Nash, HI for bidrag.
NEKTON OG FISKERI-OSEANOGRAFI Nekton er ”svømmere”, dvs pelagiske organismer som har egenbevegelse nok til å overvinne strømmer og selv velge kurs og oppholdssted.
Hvordan påvirker klimaendringene de marine økosystemene?
Laget av Arne Sklett Larsen Newtonrommet i Gildeskål
Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Etter forarbeid, undervisning i Newton-rommet og etterarbeid ønsker vi at dere har lært:
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
NEKTON OG FISKERI-OSEANOGRAFI
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Fremtidens matproduksjon
Ny bløggemaskin for villfisk
I Bekkedalen Læringsmål Eleven skal kunne;
Velkommen til Newtonrommet!. Tema Energi og miljø Fornybar energi Økologi Robotstyring.
Responderer forvaltningen i tide på endringer i økosystem og samfunn? Knut Sunnanå Forsker, Havforskningsinstituttet Fiskeripolitikk i bevegelse, Nordisk.
Velkommen til matematisk juleverksted på Newtonrommet.
Velkommen til Newtonrommet!
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Beskrivelse av opplegget:
Fylker, Byer, Elver, Vidder
Havet Hvorfor kalles den blå planeten vår for «jorda» når over 70 % av overflata er dekket med vann?
Lillian Almaas 21. august 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms Et undervisningsrom for alle skolene i regionen Praktisk undervisning i realfag med spennende.
Læringsmål Eleven skal kunne; Beskrive kjennetegnene til noen dyr som lever ved bekken. Beskrive kjennetegn og levevis til fisker og små dyr som lever.
SAMFUNNET FORANDRES Hva skjedde i samfunnet fra 1800-tallet?
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
ATOMER Atomer har nøytroner og positivt ladde protoner i kjernen, og negativt ladde elektroner som svirrer rundt kjernen. C = karbon.
Letizia Jaccheri NxtMedia 2016 Den Lille Dørfruen
NY VRI Nina og Ingvild.
Framtida er bioøkonomisk
NEKTON OG FISKERI-OSEANOGRAFI
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvorfor er det viktig med naturmangfold?
Den moderne steinalder! Digital jakt på mineraler
Kveis-Pseudoterranovas decipiens
Plankton er første ledd i næringskjedene i havet
Velkommen til Newtonrommet!
Kvifor er det viktig med naturmangfald?
Letizia Jaccheri Språk-kafe November 24. Den Lille Dørfruen
Letizia Jaccheri med Sindre Berntsen Skarås
Sjømat - FELLESBETEGNELSE PÅ MAT SOM KOMMER FRA SJØEN ELLER FRA FERSKVANN SOM ELVER OG INNSJØER.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Sjømat - FELLESBETEGNELSE PÅ MAT SOM KOMMER FRA SJØEN ELLER FRA FERSKVANN SOM ELVER OG INNSJØER.
Velkommen til Newtonrommet
I Bekkedalen Læringsmål Eleven skal kunne;
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Forside/oversikt Fag / tema Naturfag Trinn 4.trinn
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms Et undervisningsrom for alle skolene i regionen Praktisk undervisning i realfag med spennende utstyr Særlig fokus på energi, teknologi og havbruk

Regler og rutiner Orden og oppførsel Vi oppfører oss fint mot hverandre Vi tar vare på saker og utstyr. Vi møter presis etter pauser Vi rydder etter oss Rømningsveier ved brann Toaletter finner dere i garderoben

Dagsplan 9.00 - 09.45: Informasjon om dagen. Innføring i temaet. Økosystemet i havet og torskens livssyklus. 09.45 – 10.30: Studere plankton i stereoluper. Tegne og artsbestemme dem. 10.30 – 10.45: Pause 10.45 – 11.30: Produksjonsprosessen torsken går gjennom fra fjord til bord. Smake på ulike fiskeslag. 11.30 – 12.00: Lunsj 12.00 – 13.15: Matproduksjon med roboter 13.10 – 13.30: Oppsummering av dagen. Gjennomgang av etterarbeid og evaluering.

Læringsmål Elevene skal kunne beskrive hvordan torsken har sin plass i økosystemet, og hvordan det vil påvirkes hvis man ikke regulerer uttak av den. Elevene skal kunne bruke stereolupe og ta bilde av studieobjektet ved hjelp av digitalt kamera koblet opp mot stereolupa. Elevene skal kunne gjøre rede for torskens livssyklus. Elevene skal kunne demonstrere en del av produksjonsprosessen fra torsken tas opp av havet til den havner hos forbruker, og diskutere miljøkonsekvensene av ulike produksjonsløp.

Økosystemet i havet …og naturen

Eksempel på næringskjede i havet Plante-plankton Rødåte Torsk Sel Vise eksemplet og relatere det til filmen i forarbeidet. Planteplanktonet er første ledd i næringskjeden og er grunnlaget for alt liv i havet

LODDE

Da blir det flere store fisker, fordi de spiser de små fiskene Hva skjer med de andre artene i økosystemet hvis det blir færre dyreplankton? Da blir det mer planteplankton som dyrene kan spise i stedet Da blir det færre av de småfiskene som spiser dyreplankton. Og da blir det heller ikke nok mat til artene høyere opp i næringskjeden Da blir det flere store fisker, fordi de spiser de små fiskene

Torskens livssyklus

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/595908

Torskens livssyklus  1. Egg 2. Larve 3. Yngel 4. Voksen 5. Gyteklar 6. Rogn

Hvordan skal torskelarven overleve? Få tak i nok mat, f.eks raudåtelarver IKKE bli spist av andre arter, f.eks. sild og makrell Gjemme seg!

Oppgave – Torskens livssyklus Sett nummer på bildene slik at de ulike stadiene i torskens livssyklus kommer i riktig rekkefølge: Hva er viktig for at flest mulig torskeyngel skal vokse opp?

Studere plankton i lupe Okular Justeringshjul for skarphet Linsebeskyttelse (fjernes) Lysknapper

Oppgave – Studere plankton Studer planktonprøvene, og se om dere kan finne artene/gruppene av plankton som er avbildet nederst på arket. b) Fyll inn i tabellen Tegne eller ta bilder av de ulike artene du har funnet. PLANKTON Planteplankton Dyreplankton   Eksempler på plankton som kan forekomme i prøvene: Dyreplankton Planteplankton Hoppekreps Pilorm Ribbemanet Kråkebolle-larve Kiselalge Fureflagellat

Torsk som næringsressurs

Forvaltning av torsk Film - Telling av lofotskrei - NRK Skole Forskningstokt Telling av lofotskrei Ekkolodd Rapporter fra fiskerne Fangstprøver

Hvorfor må vi ha begrensninger på hvor mye torsk vi kan fiske? For at man ikke skal fiske for mye torsk. For da har ikke selen noe å spise For at fiskerne ikke skal krangle om hvem som skal fiske Fordi hvis man fisker for mye blir det for få torsk igjen til å gyte, og da vil torsken kunne dø ut.

Fra steinalderen: Folk bosatte seg der det var tilgang på mat. De høstet og dyrket det de trengte av naturen: Planter, dyr og fisk

I vår tid: Fiskeindustri

Produksjon av torsk til mat Film På lag med norsk fiskindustri: https://www.youtube.com/watch?v=XysnXMCYNvM

Mange arbeidsplasser langs kysten Norsk fiskerinæring Mange arbeidsplasser langs kysten Millioner av middager hver dag over hele verden

Bærekraftig produksjon Avskjær utnyttes i stedet for å bli til søppel SØPPEL = FORURENSNING

Produksjon med roboter Høye lønnskostnader gjør at norsk fiskeindustri taper mot andre land Løsningen kan være roboter: Film: Robot kan redde norsk fiskeforedling http://www.newswire.no/art/10540

Robotkjøring Dere skal nå programmere roboter slik at de får torsken fra fjord til bord. Oppdragene må gjøres i riktig rekkefølge Dere får poeng for utførte oppdrag

Etterarbeid på skolen Lage en digital presentasjon om økosystemet i havet. Den skal inneholde: Bilder av plankton dere studerte, og av andre arter vi har vært innom Beskrivelse av hvordan vår produksjon og forbruk kan påvirke dette økosystemet Presentasjonen skal framføres for klassen.

Velkommen tilbake til nye spennende opplegg Takk for besøket! Velkommen tilbake til nye spennende opplegg