FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Med forskning på timeplanen
Advertisements

Praksisfortelling Bruk av programmet wiki i et tverrfaglig elevprosjekt i videregående skole Prosjektet omfatter to vgs-klasser og fem lærere Kompetansemål.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
HYPOTESE Det skal vær mulig å komme seg fra A til B uten problemer innenfor gitte tidsfrister, ved hjelp av kollektiv transport.
Med forskning på timeplanen
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Eksperimentelt arbeid
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
Forskerspiren og bærekraftig utvikling
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Nytt fra naturfagfronten
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Arbeidsmåter i naturfag
Reviderte læreplaner skoleåret 2013/2014
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Cafédialog – elevmedvirkning
Vurdering og eksamen 10. trinn Oslo kommune 17. september 2007
ERGO FYSIKK 1 Lærebok ● Studiebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Elever som forskere i naturfag – ElevForsk
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
”Morderne” Fra novelle til film.
Grunnleggende ferdigheter - ikke bare et ansvar for norsklæreren
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Nøkler til naturfag Et etterutdanningskurs basert
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Velkommen til Newtonrommet!
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Skogens mysterier. Natursenteret trenger hjelp av dere Natursenteret trenger hjelp av dere.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
PDSA-sirkel/småskalatest
Matematisk modellering
PDSA-sirkel/småskalatest
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007 Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

HVORDAN JOBBE MED ÅPNE FORSØK? FORSKERSPIREN HVORDAN JOBBE MED ÅPNE FORSØK? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

FORSKERSPIREN, 10. ÅRSTRINN Planlegge og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarhet av egne hypoteser og velge publiseringsmåte Skrive logg og rapporter vha digitale hjelpemidler Sammenheng mellom årsak og virkning Forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen. Demonstrere verne og sikkerhetsutstyr og følge grunnleggende sikkerhetsrutiner Merk: 9 av delmålene går direkte på eksperimentelt arbeid + 1 mål på simuleringer Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

FORSKERSPIREN, VG1 planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parametere gjennomføre enkle datasimuleringer for å illustrere naturfaglige fenomener og teste hypoteser forklare og vurdere hva som kan gjøres for å redusere usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater vurdere og argumentere for gyldighet og kvalitet av egne og andres observasjonsdata MERK: 4 delmål går direkte på eksperimentelt arbeid Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

LÆREREN ↔ FORKNINGSLEDER Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

LÆREREN ↔ FORKNINGSLEDER Hvilke ferdigheter og holdninger må vi som er lærer ha for å lykkes i denne rollen? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

LÆREREN ↔ FORKNINGSLEDER Hvilke ferdigheter og holdninger må vi som er lærer ha for å lykkes i denne rollen? Hvilke rammefaktorer trenger vi for å lykkes? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

LÆREREN ↔ FORKNINGSLEDER Hvilke ferdigheter og holdninger må vi som er lærer ha for å lykkes i denne rollen? Hvilke rammefaktorer trenger vi for å lykkes? HVORDAN GJØR VI DETTE? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

PROSESSEN Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

PROSESSEN UNDRING Hva lurer vi på? Elevstyrt eller lærerstyrt? Hvilken forsøksbeskrivelse skal vi velge for å skape undring? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

PROSESSEN UNDRING HYPOTESEN ”CO2 tar mindre plass enn O2” Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

PROSESSEN UNDRING HYPOTESEN FORSØKSOPPSETT Hvordan skal vi teste hypotesen med forsøk? Viktig at du som lærer godkjenner forsøket før det settes i gang!!! Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

PROSESSEN UNDRING HYPOTESEN FORSØKSOPPSETT GJENNOMFØRING Notere resultater, logg Følge oppsettet av forsøket Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

PROSESSEN UNDRING HYPOTESEN FORSØKSOPPSETT GJENNOMFØRING BEHANDLING OG VURDERING AV RESULTATENE Gyldighet Forbedring av forsøket? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

PROSESSEN UNDRING → Noe vi lurer på, ett problem HYPOTESE FORSØKSOPPSETT FOR Å TESTE HYPOTESEN UTFØRE FORSØKET – SAMLE DATA VURDERE RESULTATENE FORBEDRE FORSØKET OG GJENNOMFØRE DET PÅ NYTT??? KONKLUSJON Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

NOEN KONKRETE EKSEMPLER BLODSUKKERMÅLING RADIOAKTIV STRÅLING PENDEL Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

DERE SKAL: LAG EN FORSØKSBESKRIVELSE MED BAKGRUNN I FORSKERSPIREN DISKUTERE I GRUPPEN: Hvordan vil dere organisere arbeidet? Hvilke parametere finner dere denne oppgaven? Hvordan dekkes målene i forskerspiren? Utfordringer for elevene underveis. Utfordringer for lærer underveis Hvordan vil dere sikre at det blir et faglig innhold? Hva med grunnleggende ferdigheter? LYKKE TIL!!! Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

FORSLAG Finn en matematisk funksjon som beskriver aktiviteten som funksjon av avstanden fra kilden! Hvordan varierer blodsukkernivået med maten vi spiser? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

Hvordan skape progresjon? Vanskegrad faglig Grad av veiledning Kokebokoppsett → åpent Presisjon i framstilling av resultat Forsøkets størrelse Utstyr Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

OPPSUMMERING Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

OPPSUMMERING Målet med denne økta var: Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

OPPSUMMERING Målet med denne økta var: Utvikle ferdigheter i å organisere eksperimentelt arbeid på en mer spennende og lærerik måte for elevene Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

OPPSUMMERING Målet med denne økta var: Utvikle ferdigheter i organisere eksperimentelt arbeid på en mer spennende og lærerik måte for elevene Utvikle holdninger og ferdigheter i å gjennomføre åpne forsøk. Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

OPPSUMMERING DIDAKTISK KOMPETANSE Målet med denne økta var: Utvikle ferdigheter i organisere eksperimentelt arbeid på en mer spennende og lærerik måte for elevene Utvikle holdninger og ferdigheter i å gjennomføre åpne forsøk. DIDAKTISK KOMPETANSE Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs

LYKKE TIL VIDERE SOM FOSKNINGSLEDERE!! Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs