FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007 Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
HVORDAN JOBBE MED ÅPNE FORSØK? FORSKERSPIREN HVORDAN JOBBE MED ÅPNE FORSØK? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
FORSKERSPIREN, 10. ÅRSTRINN Planlegge og gjennomføre undersøkelser for å teste holdbarhet av egne hypoteser og velge publiseringsmåte Skrive logg og rapporter vha digitale hjelpemidler Sammenheng mellom årsak og virkning Forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen. Demonstrere verne og sikkerhetsutstyr og følge grunnleggende sikkerhetsrutiner Merk: 9 av delmålene går direkte på eksperimentelt arbeid + 1 mål på simuleringer Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
FORSKERSPIREN, VG1 planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parametere gjennomføre enkle datasimuleringer for å illustrere naturfaglige fenomener og teste hypoteser forklare og vurdere hva som kan gjøres for å redusere usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater vurdere og argumentere for gyldighet og kvalitet av egne og andres observasjonsdata MERK: 4 delmål går direkte på eksperimentelt arbeid Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
LÆREREN ↔ FORKNINGSLEDER Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
LÆREREN ↔ FORKNINGSLEDER Hvilke ferdigheter og holdninger må vi som er lærer ha for å lykkes i denne rollen? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
LÆREREN ↔ FORKNINGSLEDER Hvilke ferdigheter og holdninger må vi som er lærer ha for å lykkes i denne rollen? Hvilke rammefaktorer trenger vi for å lykkes? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
LÆREREN ↔ FORKNINGSLEDER Hvilke ferdigheter og holdninger må vi som er lærer ha for å lykkes i denne rollen? Hvilke rammefaktorer trenger vi for å lykkes? HVORDAN GJØR VI DETTE? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
PROSESSEN Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
PROSESSEN UNDRING Hva lurer vi på? Elevstyrt eller lærerstyrt? Hvilken forsøksbeskrivelse skal vi velge for å skape undring? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
PROSESSEN UNDRING HYPOTESEN ”CO2 tar mindre plass enn O2” Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
PROSESSEN UNDRING HYPOTESEN FORSØKSOPPSETT Hvordan skal vi teste hypotesen med forsøk? Viktig at du som lærer godkjenner forsøket før det settes i gang!!! Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
PROSESSEN UNDRING HYPOTESEN FORSØKSOPPSETT GJENNOMFØRING Notere resultater, logg Følge oppsettet av forsøket Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
PROSESSEN UNDRING HYPOTESEN FORSØKSOPPSETT GJENNOMFØRING BEHANDLING OG VURDERING AV RESULTATENE Gyldighet Forbedring av forsøket? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
PROSESSEN UNDRING → Noe vi lurer på, ett problem HYPOTESE FORSØKSOPPSETT FOR Å TESTE HYPOTESEN UTFØRE FORSØKET – SAMLE DATA VURDERE RESULTATENE FORBEDRE FORSØKET OG GJENNOMFØRE DET PÅ NYTT??? KONKLUSJON Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
NOEN KONKRETE EKSEMPLER BLODSUKKERMÅLING RADIOAKTIV STRÅLING PENDEL Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
DERE SKAL: LAG EN FORSØKSBESKRIVELSE MED BAKGRUNN I FORSKERSPIREN DISKUTERE I GRUPPEN: Hvordan vil dere organisere arbeidet? Hvilke parametere finner dere denne oppgaven? Hvordan dekkes målene i forskerspiren? Utfordringer for elevene underveis. Utfordringer for lærer underveis Hvordan vil dere sikre at det blir et faglig innhold? Hva med grunnleggende ferdigheter? LYKKE TIL!!! Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
FORSLAG Finn en matematisk funksjon som beskriver aktiviteten som funksjon av avstanden fra kilden! Hvordan varierer blodsukkernivået med maten vi spiser? Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
Hvordan skape progresjon? Vanskegrad faglig Grad av veiledning Kokebokoppsett → åpent Presisjon i framstilling av resultat Forsøkets størrelse Utstyr Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
OPPSUMMERING Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
OPPSUMMERING Målet med denne økta var: Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
OPPSUMMERING Målet med denne økta var: Utvikle ferdigheter i å organisere eksperimentelt arbeid på en mer spennende og lærerik måte for elevene Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
OPPSUMMERING Målet med denne økta var: Utvikle ferdigheter i organisere eksperimentelt arbeid på en mer spennende og lærerik måte for elevene Utvikle holdninger og ferdigheter i å gjennomføre åpne forsøk. Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
OPPSUMMERING DIDAKTISK KOMPETANSE Målet med denne økta var: Utvikle ferdigheter i organisere eksperimentelt arbeid på en mer spennende og lærerik måte for elevene Utvikle holdninger og ferdigheter i å gjennomføre åpne forsøk. DIDAKTISK KOMPETANSE Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs
LYKKE TIL VIDERE SOM FOSKNINGSLEDERE!! Frode Øren, Skolelaboratoriet, NTNU Byåsen vgs