6. desember 20186. desember 2018 Hei, mitt navn er Trude, og jeg er ny i jobben som digital markedsfører hos blivakker.no. Jeg fått i oppgave og foreslå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Sør-TrøndelagAvansIT Hovedprosjektoppgave 1 ” Overv å kningskamera ”
Advertisements

De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Regnskap er mer enn du tror!s. 18. september 2015 Regnskap er mer enn du tror Navn Navnesen, tittel.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Fotografering av gravminner. Fotografering SLEKT OG DATA/Gravminner i Norge 2  I utgangspunktet kan dette fortone seg ganske lett. En stein står i ro.
Kidsmonitor tutorials for mobil. Innhold S. 3 Endre tidspunkt for hjemsending S. 10 Endre fast tidspunkt for hjemsending S. 17 Sende melding S. 20 Sjekke.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Regnskap og regnskapsrutiner
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Strategi rekruttering
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
DET ER BEDRE Å TENNE ET LYS ENN Å FORBANNE MØRKET
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Matematikk 101 og 102.
Øvelser med kommunal kriseledelse
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Roede-kurslederen på Facebook
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Brønnbygging i Afrika.
Friluftsløftet 2018 Strømsø
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Evaluering av UiOs studiekatalog
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Flere lesere, flere muligheter
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Den matematiske samtalen
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Matematikk på ungdomstrinnet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Evaluering eBorger Pilot
Klubbutvikling oppfølging
Finn fram på finn.no Søk på finn.no på internett
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Firmanavn Forretningsplan.
Posisjonering og differensiering
Lytteforståelse Rammeverket
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Nå er vi spente!.
«Å være sin egen bestevenn»
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Evaluering Regionrådet
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST. MÅLTIDER
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

6. desember 20186. desember 2018 Hei, mitt navn er Trude, og jeg er ny i jobben som digital markedsfører hos blivakker.no. Jeg fått i oppgave og foreslå 3 forbedringstiltak for dere på nett. Jeg har tatt utgangspunkt i WebMarketingMatrix, og kommer innom alle hovedkategoriene i den. Det vil si å få flere besøk, få flere kunder og å øke verdien av hver kunde. Denne presentasjonen viser kort hovedtankene mine, samtidig som jeg vil fortelle litt mer om hva jeg mener kan være lønnsomt for blivakker.no å gjøre på nett. I vedlegget til dere i ledergruppen er forslagene mine litt bedre begrunnet og utdypet.

Blivakker.no kan bli bedre… 6. desember 20186. desember 2018 Blivakker.no kan bli bedre… Markedsføring på nett har blitt den nye formen for markedsføring og annonsering. Den øker sterkt og viser seg og være svært effektiv. Man må ha en plan for prioritering og gjennomføring av aktiviteter på nett for å lykkes. Vi behøver også kjennskap til hvordan det nye mediesamfunnet utvikles, hvordan annonse systemene endres og hvordan tradisjonelle og sosiale medier utvikler seg i forhold til hverandre. WebMarketingMatrix er et rammeverk for nettsatsing som knytter handling og strategi tettere sammen. Modellen ble utviklet av Carl Størmer, tidligere markedsdirektør i Norwegian, og Karl Philip Lund, som har bakgrunn fra blant annet Amazon og Norwegian. Som jeg nevnte tidligere, er de tre hovedaktivitetene i WebMarketingMatrix å få flere besøk, få flere kunder og øke verdien av hver kunde.   Men man kan ikke gjøre alt på en gang, og må prioritere. Et svært godt råd er å prioriter enkle ting med høy verdi. Det gir raskt resultater, og fører dermed at du får unna mye og kan jobbe videre med nye prosjekter.   WebMarketingMatrix er en oversikt over det man bør kunne litt om for å lykkes på nett.

Kutt bort dødt innhold og konsentrer deg om det mest aktuelle. 6. desember 20186. desember 2018 Leveregel nr.1 på nett Kutt bort dødt innhold og konsentrer deg om det mest aktuelle. For å fremstå best mulig og på den måten oppnå flere besøk, kan man gjøre generelt gjøre noe med tydeligheten av tekster, titler og sidehenvisninger. Det aller viktigste er derimot etter min menig å ha nøkkel funksjoner på forsiden. Det er effektivt, frigir resurser og fører til raskere betaling. Å justere knapper, øke tydeligheten og gjøre siden lett forståelig, er også svært nyttig. Dette gir flere klikk og dermed økt salg. Kort sagt, kutt ut alt uten mening og konsentrer deg om det mest aktuelle.  

Hva bør blivakker.no jobbe med? 6. desember 20186. desember 2018 Facebook – for å få flere besøk. E-post påminnelser og markedsføring – for å få flere kunder. Brukervennlighet, og teknologi utnytelse – for å øke verdien på hver kunde. Av helt konkrete forbedringspunkter blivakker.no har på nett, så er jeg bedt om å komme opp med tre forslag. Først mener jeg dere bør se på arbeidet med Facebook. En ryddigere og mer strukturert side vil føre til flere besøk. Videre bør dere se på e-post påminnelser og e-post markedsføring. En god og målrettet jobb her vil gi dere flere kunder. Videre bør blivakker.no jobbe med brukervennlighet og teknologi utnytelse på nettsiden. Det vil bidra til å øke verdien på hver kunde, og dermed gjøre nettbutikken deres mer lønnsom.

Facebook er undervurdert… 6. desember 20186. desember 2018 Facebook er undervurdert… Som Facebook grûnderen selv sier… …gjør det du gjør nå, men gjør det enklere… Facebook blir vurdert som en viktig arena for en bedrifts ansikt utad. De signalene en bedrift gir på sosiale medier veier stadig tyngre og tyngre i måten en organisasjon blir oppfattet på. Facebook sin aktualitet øker for hver dag, og er en arena som må tas alvorlig. Jeg tror blivakker.no med stor fordel kunne hatt en Facebook side som var designet og strukturert mer for firmabruk. Det ville gitt enn mer oversiktelig side med mer konsentrert og systematisert informasjon. Det er kun en ”liker” knapp på siden. Dette er noe dere med fordel kunne hatt flere av for å få opp aktiviteten. Blivakker.no selger kun i Norge. Om dere hadde åpnet for utlandet også, ville Facebook siden blitt aktuell for utenlandske kunder og blitt tilgjengelig for et veldig mye større nettverk. Om Facebook hadde vært direkte linket opp til produktene og kjøpene, kunne man fått spredt mer informasjon på veggen til de ulike kundene. Da hadde nye og potensielle kunder sett produktene og på den måten fattet interesse for blivakker.no. Filmer og små demoer er ting som engasjerer kundene og får dem til å oppholde seg lengre på siden. Det er effektivt å ha på sin Facebook side. Dette fører til en engasjert og involvert kunde som svært ofte blir en lønnsom kunde. Men igjen, gjør det enkelt og greit.

Send et brev 6. desember 20186. desember 2018 Målet for E-poster er i første omgang at de kommer frem, og så at de blir åpnet. Hovedmålet for kunde E-poster er i første omgang at de kommer frem, og så at de blir åpnet. Jeg meldte meg på en kundemail fra dere, og fikk en etter et par dager. Førstesiden var et blide, med en grønn ”klikk her knapp”. Neste side hadde 18 sider med produkter… Den neste kundemailen omhandlet sminkesalg, og hadde 124 sider med produkter på andresiden… Dette er alt for mye. Blivakker.no bør kutte mye i sine produktlinjer og konsentrere seg om det som selger godt. Gjøre ting enklere, mer oversiktelig og konsentrere seg om det de tjener penger på.  Det som imidlertid var bra med mailene var at blivakker.no stod som avsender og i emne feltet stod det ”sommersalg - bare i dag”, og ”stort sminkesalg”. Dette vil jeg anta gir en god åpningsrate siden avsender er kjent og tilbud i en begrenset periode er noe som trigger oss og som setter et press på at vi må handle nå.

”Less is more”… gjelder også på nett 6. desember 20186. desember 2018 ”Less is more”… gjelder også på nett En god nettside til et firma bør være oversiktelig og ryddig satt opp. Det bør være lite informasjon på forsiden og det som står der må være relevant og inneholde den informasjonen som de fleste av leserne er ute etter. Det vil lønne seg å ha nøkkel funksjoner allerede på forsiden. Det er effektivt, frigir resurser og fører til raskere betaling. Blivakker.no er en nettside med veldig mye produkter og annen info på forsiden. Ser man på produkt utvalget, så sier man som en gylden regel at 20 % av produktene står for 80 % av omsetningen. Det betyr at siden med stor fordel kunne kuttet noen produkter, eller i det minste lagt de litt lengre bak i systemet. Kundene ville da ha funnet lettere frem, og man ville fått en mye bedre oversikt over hva som egentlig fantes der. Videre bør blivakker.no lage et system for rask og grei shopping uten innlogging. Det gjør handleprosessen mye enklere, og fører til at kundene ikke faller fra i siste leddet fordi registreringen og betalingen er for omstendelig. Et annet tips er også å gjøre nettsiden mer interaktiv. Litt produkt demonstasjoner på film for eksempel eller chat med kundeservice eller produktveileder, er løsninger som gjør at kunden oppholder seg lengre på nettsiden. Kunden holdes interessert og engasjert over lengre tid, og dette har vist seg å være svært lønnsomt for nettbutikker generelt sett.   Juster knapper, øk tydeligheten og gjør siden lett forståelig. Dette gir flere klikk og dermed økt salg.

Google analytics, din nye økonomi sjef… 6. desember 20186. desember 2018 Google analytics, din nye økonomi sjef… … som hjelper deg å få mest mulig omsetning for minst mulig kostnader. Svært mange lurer på om nettsiden deres er lønnsom. Google analytics, er et verktøy som er enkelt og bruke, og som gir deg den informasjonen du trenger. Et slikt standard webanalyseverktøy gir enkle og effektive rapporter som viser om du har lykkes i web markedsføringen.

Produktet er det eneste du må ha 6. desember 20186. desember 2018 For å bli en lønnsom aktør innen netthandel, mener mange aktører at man først og fremst må ta tak i produktutviklingen. Hele essensen er å ha et godt produkt, jobbe med det, være konsentrert og tydelig. Man må ha troen og en lidenskap for det man driver med, da lykkes du. Du må ikke ha alt på plass i starten, men bygge stein for stein, på en enkel og økonomisk måte. Man må gjøre nåværende og potensielle kunder kjent med produktet. Da får man stadig flere til å besøke nettsiden, og kjøpe produkter igjen og igjen. Du må ikke ha alt på plass i starten, men bygge stein for stein, på en enkel og økonomisk måte.

Veien blir til mens vi går… 6. desember 20186. desember 2018 Du må tro på det du driver med, holde fokus, være tydelig og fremstå enkelt. Tydeliggjøring av din profil og evnen til å tilpasse deg endringer, er en konkurransefordel. Du må også tro på det du driver med, holde fokus, være tydelig og fremstå enkelt. Og sist, men ikke minst, jobbe for stadig nye kunder og mer økonomi i hver kunde. Mitt inntrykk av blivakker.no er at dere vil veldig mye og har veldig mye, men vil gjerne gjøre alt på en gang. Jeg synes vi i blivakker.no nå skal begynne å se på tallene, og finne ut hvilke merker, serier og produkter vi tjener penger på. Google analytics vil raskt gi oss svaret på hva vi bør satse på i fremtiden, og ikke minst hva vi kan kutte ut. Dette vil gi oss en mye mindre produktgruppe og konsentrere oss om og dermed også et utgangspunkt for en mer rendyrket og tydeligere profil. Jeg foreslår at vi starter med det, og lar veien bli litt til mens vi går... Målet er å fremstå enkelt og tydelig, og bli en siden som kunden kjapt og greit kan stikke innom, og klikke hjem produktene sine.

6. desember 20186. desember 2018