«Grønn næringsutvikling»

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rapport av markedsundersøkelse
Advertisements

Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Dagens rammebetingelser for å utvikle miljøvennlig energiproduksjon
Større idrettsarrangement til Nord-Norge
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Medlems-utvikling angår oss alle!
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Øystein Pedersen Dahlen
Oppsummering av FOU - prosjekt
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
en jernbane for fremtiden
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Årsregnskap 2012 Forslag Budsjett Budsjett for 2013 Bakgrunn for foreslått budsjett: –Foreldrekontingenten er kr ,-/ måned i 11 av årets måneder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
DET NASJONALE MILJØ- OG KLIMAPROSJEKTET Steinar Marthinsen, viseadministrerende direktør Helse Sør-Øst RHF.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Samhandling og prosessledelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Framtid - Samspill - Skaperglede
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Verktøy for å kartlegge holdninger
RIS-metoden for prosessforbedring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Av Guri Astrid Venåsen.
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Seniorer i finansnæringen
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
SAMSPILL  SUKSESS.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
utfordringer i en ny region
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Innovative energiløsninger
Forbruker- & Finanstrender 2018
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Medlemskap og klubbutvikling i D 2310 v/ Bjørg Månum Andersson,PDG
Norges nye kraftsentrum for grønn energi
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

«Grønn næringsutvikling» Sluttrapport, forstudie, oktober 2017 Håvard Røste, prosjektleder Hamarregionen Utvikling

Innhold Bakgrunn Målsetninger Dette er gjort Funn, fokusgrupper Funn, kvantitativ undersøkelse Forslag til tiltak basert på funn Veien videre Miljømelding PR og presse Prosjektregnskap

Bakgrunn Hamarregionen Utvikling (HRU) er opptatt av å skape møteplasser, på tvers av bransjer og fagområder. Videre er HRU opptatt av å synliggjøre næringslivet, samt å tenke stort – det vil si både nasjonalt og internasjonalt. Et grønt næringsliv er fremtidens næringsliv. Klimaskiftet, overgang fra fossil til fornybar energi, og nye digitaliserte løsninger og forretningsmodeller fremskynder et mer bærekraftig og smart næringsliv. Men hvordan kan bedrifter flest takle overgangen til et grønn og bærekraftig fremtid? Hvordan motiverer vi næringslivet til å finne nye muligheter rundt miljøvennlige produkter og tjenester? Det ønsket vi å finne ut mer om og initierte vinteren 2017 en forstudie.

Målsetninger Hovedhensikten med forstudien har vært å kartlegge status til miljøarbeidet i bedrifter i Hamarregionen. Finne ut mer om holdninger og verdier rundt miljø og grønt skifte til bedriftene i regionen. På sikt: Bygge kultur for grønt og verdiskapende næringsliv i Hamarregionen. Hjelpe små og mellomstore bedrifter i Hamarregionen med å takle overgangen til en grønn og bærekraftig fremtid

Dette er gjort Innledet samarbeid med Høgskolen i Innlandet (HINN) Hovedkontakt har vært Ingeborg Flagstad, doktorgradsstipendiat i miljøpsykologi, samt samarbeid med studenter som tar mastergrad i miljøpsykologi Utarbeidet intervjuguide og avholdt to fokusgrupper med totalt 15 bedrifter, i samarbeid med HINN Utarbeidet kvantitativ spørreundersøkelse på bakgrunn av fokusgrupper (224 besvarelser), i samarbeid med HINN Rapport med svar fra kvantitativ undersøkelse utarbeidet, i samarbeid med HINN Avholdt Hei-møte med presentasjon av funn, tips, råd og erfaringsdeling Utarbeidet «miljømelding», i samarbeid med HINN

Funn, fokusgrupper Sentrale temaer var valg av leverandører, energi, resirkulering, transport, forurensing, digitalisering og papirbruk Digitalisering og transport ble særlig fremhevet som områder med stort potensial for forbedring og tiltak Omdømme et viktig område som motivator Tvang ble særlig trukket frem som viktig tiltak Negative holdninger til miljøvennlighet, «latterliggjøring» og «sarkasme» ble trukket frem som begrensende faktorer Økonomi oppgis som en særlig begrensende faktor rundt å gjøre miljøvennlige grep

Funn, kvantitativ undersøkelse Nær halvparten av bedriftene (42 %) har ingen miljøsertifiseringer Viktigste drivkraft for miljøvennlig adferd er «jeg brenner for miljøet» Grønt omdømme er nest viktigste drivkraft Økonomi og mangel på tid rangeres som de største hindringene for økt miljøsatsning Ansatte mener de selv har større miljøfokus enn bedriften 85 % tror bedriften kan lykkes med å få til grønne endringer Motivasjonen for å få til grønne endringer er høy! Bedriftene er for dårlig på å vise frem tiltakene som faktisk gjøres

Forslag til tiltak basert på funn Få bedrifter til å synliggjøre miljøtiltakene sine bedre, for å inspirere andre, gjerne bedrifter som er respektert og godt kjent i lokalsamfunnet Vurdere ulike konkurranser, bruke belønning som virkemiddel – belønning av miljøtiltak er svært effektiv Få bedrifter til å forplikte seg – langsiktig. Forpliktelsen bør være på individnivå, skriftlig og offentlig godkjent, for å fungere best. Synliggjøre for bedrifter i Hamarregionen hvordan de ligger an miljømessig, sammenlignet med andre bedrifter i regionen Benytte «nudging» – fremheve lokale caser og bedrifter som sosiale rollemodeller, som andre bedrifter ønsker å identifisere seg med.

Veien videre Etablere et forprosjekt, med hensikt å følge opp forslag til tiltak, basert på funn fra undersøkelsene Etablere og drifte et «grønt nettverk» for bedrifter med interesse for grønn næringsutvikling (flere har meldt sin interesse) Etablere en digital versjon av «grønn egenmelding». Eget kampanjenettsted og etablere «grønt stempel» Overordnet: Hjelpe bedrifter til å bygge konkurransekraft gjennom grønn/bærekraftig handling Implementere at alle tenker mer grønt - skape nytt næringsliv med grønt fokus Bidra til å utvikle delingskultur Initiere og koble bedrifter på «grønne prosjekter» internasjonalt Synliggjøre Hamarregionen utad som en «grønn og bærekraftig region»

Prosjektbudsjett (prosjekt nr 11330 – periode 1.12.17. – 1.10.17.) Aktivitet Budsjett Medgått Kommentar Fokusgrupper og møtevirksomhet * 30 000 kr 29 500 kr I henhold til budsjett Analyse, rapportering, konsulentarbeid og prosjektarbeid * 95 000 kr 52 625 kr En del lavere enn budsjettert da HINN tok en større del av dette arbeidet. Reise, mat, gaver m.m. 15 000 kr 3500 kr Skyldes mindre reisevirksomhet enn budsjettert. Profilering 10 000 2500 kr Mindre profilering enn budsjettert, primært Facebook-annonsering for events. SUM 150 000 kr 88 125 kr Totalt sett ressusbruk ca 40 % lavere enn budsjettert. *) Timespris på 700 kr er lagt til grunn.

Miljømelding En «grønn egenmelding» utviklet i samarbeid med HINN. Tanken er å hjelpe bedrifter på veien til å bli mer grønne. Er delt ut til lokale bedrifter og kan lastes ned her (PDF). En egen fullverdig digital versjon vurderes.

PR og presse, eksempler Hamarregionen.net, 6. april 2017 Hamar Arbeiderblad, 17. mars 2017 Facebook-arrangement, 13. juni 2017