«Grønn næringsutvikling» Sluttrapport, forstudie, oktober 2017 Håvard Røste, prosjektleder Hamarregionen Utvikling
Innhold Bakgrunn Målsetninger Dette er gjort Funn, fokusgrupper Funn, kvantitativ undersøkelse Forslag til tiltak basert på funn Veien videre Miljømelding PR og presse Prosjektregnskap
Bakgrunn Hamarregionen Utvikling (HRU) er opptatt av å skape møteplasser, på tvers av bransjer og fagområder. Videre er HRU opptatt av å synliggjøre næringslivet, samt å tenke stort – det vil si både nasjonalt og internasjonalt. Et grønt næringsliv er fremtidens næringsliv. Klimaskiftet, overgang fra fossil til fornybar energi, og nye digitaliserte løsninger og forretningsmodeller fremskynder et mer bærekraftig og smart næringsliv. Men hvordan kan bedrifter flest takle overgangen til et grønn og bærekraftig fremtid? Hvordan motiverer vi næringslivet til å finne nye muligheter rundt miljøvennlige produkter og tjenester? Det ønsket vi å finne ut mer om og initierte vinteren 2017 en forstudie.
Målsetninger Hovedhensikten med forstudien har vært å kartlegge status til miljøarbeidet i bedrifter i Hamarregionen. Finne ut mer om holdninger og verdier rundt miljø og grønt skifte til bedriftene i regionen. På sikt: Bygge kultur for grønt og verdiskapende næringsliv i Hamarregionen. Hjelpe små og mellomstore bedrifter i Hamarregionen med å takle overgangen til en grønn og bærekraftig fremtid
Dette er gjort Innledet samarbeid med Høgskolen i Innlandet (HINN) Hovedkontakt har vært Ingeborg Flagstad, doktorgradsstipendiat i miljøpsykologi, samt samarbeid med studenter som tar mastergrad i miljøpsykologi Utarbeidet intervjuguide og avholdt to fokusgrupper med totalt 15 bedrifter, i samarbeid med HINN Utarbeidet kvantitativ spørreundersøkelse på bakgrunn av fokusgrupper (224 besvarelser), i samarbeid med HINN Rapport med svar fra kvantitativ undersøkelse utarbeidet, i samarbeid med HINN Avholdt Hei-møte med presentasjon av funn, tips, råd og erfaringsdeling Utarbeidet «miljømelding», i samarbeid med HINN
Funn, fokusgrupper Sentrale temaer var valg av leverandører, energi, resirkulering, transport, forurensing, digitalisering og papirbruk Digitalisering og transport ble særlig fremhevet som områder med stort potensial for forbedring og tiltak Omdømme et viktig område som motivator Tvang ble særlig trukket frem som viktig tiltak Negative holdninger til miljøvennlighet, «latterliggjøring» og «sarkasme» ble trukket frem som begrensende faktorer Økonomi oppgis som en særlig begrensende faktor rundt å gjøre miljøvennlige grep
Funn, kvantitativ undersøkelse Nær halvparten av bedriftene (42 %) har ingen miljøsertifiseringer Viktigste drivkraft for miljøvennlig adferd er «jeg brenner for miljøet» Grønt omdømme er nest viktigste drivkraft Økonomi og mangel på tid rangeres som de største hindringene for økt miljøsatsning Ansatte mener de selv har større miljøfokus enn bedriften 85 % tror bedriften kan lykkes med å få til grønne endringer Motivasjonen for å få til grønne endringer er høy! Bedriftene er for dårlig på å vise frem tiltakene som faktisk gjøres
Forslag til tiltak basert på funn Få bedrifter til å synliggjøre miljøtiltakene sine bedre, for å inspirere andre, gjerne bedrifter som er respektert og godt kjent i lokalsamfunnet Vurdere ulike konkurranser, bruke belønning som virkemiddel – belønning av miljøtiltak er svært effektiv Få bedrifter til å forplikte seg – langsiktig. Forpliktelsen bør være på individnivå, skriftlig og offentlig godkjent, for å fungere best. Synliggjøre for bedrifter i Hamarregionen hvordan de ligger an miljømessig, sammenlignet med andre bedrifter i regionen Benytte «nudging» – fremheve lokale caser og bedrifter som sosiale rollemodeller, som andre bedrifter ønsker å identifisere seg med.
Veien videre Etablere et forprosjekt, med hensikt å følge opp forslag til tiltak, basert på funn fra undersøkelsene Etablere og drifte et «grønt nettverk» for bedrifter med interesse for grønn næringsutvikling (flere har meldt sin interesse) Etablere en digital versjon av «grønn egenmelding». Eget kampanjenettsted og etablere «grønt stempel» Overordnet: Hjelpe bedrifter til å bygge konkurransekraft gjennom grønn/bærekraftig handling Implementere at alle tenker mer grønt - skape nytt næringsliv med grønt fokus Bidra til å utvikle delingskultur Initiere og koble bedrifter på «grønne prosjekter» internasjonalt Synliggjøre Hamarregionen utad som en «grønn og bærekraftig region»
Prosjektbudsjett (prosjekt nr 11330 – periode 1.12.17. – 1.10.17.) Aktivitet Budsjett Medgått Kommentar Fokusgrupper og møtevirksomhet * 30 000 kr 29 500 kr I henhold til budsjett Analyse, rapportering, konsulentarbeid og prosjektarbeid * 95 000 kr 52 625 kr En del lavere enn budsjettert da HINN tok en større del av dette arbeidet. Reise, mat, gaver m.m. 15 000 kr 3500 kr Skyldes mindre reisevirksomhet enn budsjettert. Profilering 10 000 2500 kr Mindre profilering enn budsjettert, primært Facebook-annonsering for events. SUM 150 000 kr 88 125 kr Totalt sett ressusbruk ca 40 % lavere enn budsjettert. *) Timespris på 700 kr er lagt til grunn.
Miljømelding En «grønn egenmelding» utviklet i samarbeid med HINN. Tanken er å hjelpe bedrifter på veien til å bli mer grønne. Er delt ut til lokale bedrifter og kan lastes ned her (PDF). En egen fullverdig digital versjon vurderes.
PR og presse, eksempler Hamarregionen.net, 6. april 2017 Hamar Arbeiderblad, 17. mars 2017 Facebook-arrangement, 13. juni 2017