IKT i 2. fremmedspråk Kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.

Gjør rede for relevante språklæringsteorier
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Praksislærermøte GLSM-praksis
Hva er Fronter.
Nye websider for Sørli skole
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
IKT i flerkulturelle skoler, Oslo indre øst ITU’s evaluering Patrik Hernwall og Guri Mette Vestby.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Fremmedspråksturer Høsten Disposisjon 1. Hvorfor fremmedspråksturer? 2. Destinasjoner 3. Praktisk informasjon.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Roller og forventninger
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Ny læreplan… Høst 2017.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
IKT i 2. fremmedspråk Sosiokulturell kompetanse
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
IKT i Fremmedspråk Nettundersøkelser -> WebQuest
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

IKT i 2. fremmedspråk Kommunikasjon

KOMMUNIKASJON Hvorfor bør fr-spr-uvisn i skoleN ikke aksepteres uten integrert IKT? Det åpne fr.spr.klasserommet > det åpne læringsrommet BLANT LÆREPLANMÅLENE KOMMUNIKASJON SOSKULT./INTERKULT. KOMPETANSE AUTENTISITET ELEVAUTONOMI Autentisk kommunikasjon autentisk ’input’ fakta / holdninger / konvensjoner mot lærebokens ’navne-og-banale-fakta-realisme’ valgmuligheter, tilrettelegging og veiledning OPPEGÅENDE FREMMEDSPRÅKLÆRERE HAR PRØVET I ALL TID: - hente inn natives Bringe inn ferskt autentisk bakgrunnsmateriale (kjøpt hos Narvesen eller siste utenlandsbesøk) Skaffet snail-mail-partnere Dradd på studiereiser eller elevutveklsing (bør selvfølgelig fortsette!) KOMMUNIKASJON: Reell: Nettet og e-mail-funksjoner gir uante muligheter for autentisk kommunikasjon! Og i den forbindelse også større muligheter for å skaffe seg interkulturell innsikt. Og elevene har mulighet for selv å være med å velge lærestoff for seg selv, for gruppe, for hele klassen AUTENTISITET: Uansett def på autentisitet: Kommunikasjon som av natur må bli autentisk. (elever som chatter /tysk/fransk/spansk med sidemannen i det norske klasserommet er oftest helt verdiløs!, regnes ikke som kom.) 2 Sosiokulturell viten og muligheter for innsikt er oppdatert og kan komme rett inn i klasserommet. Guided! AUTONOMI For å kunne bli autonom og for å kunne utøve autonomi må man ha innsikt i egne læringspreferanser OG man må ha mulighet for å kunne velge mellom ulikt stoff og ulike tilnærmingsmuligheter. Stofftilfang og øvingstilfang 2 2

Kommunikasjon. Praktiske ideer E-post Finn en språk-partnerlærer fra en annen skole (!) med elever på samme trinn. Bli enige om temaer for e-mail-kontakt mellom klassene/elevene. Strukturer brevinnholdet dere imellom først. 3 Jessh-IKT2

E-post og kultur. Praktiske ideer I tilknytning til et ”bakgrunnstema” dere driver med i undervisningen: Elevene skriver e-mail til Turistbyråer / Institusjoner / Foreninger etc og ber om brosjyrer/opplysninger. Utstilling m. kommentarer i klassen etterpå. Idé 3: Gå inn på skolesider i målspråklandet og se på f eks skoleaviser. Kommenter noe av det du leser om i skoleavisene. 4 Jessh-IKT2

Kommunikasjon og kult. Praktiske ideer Skriv inn i et forum (elevene dine i grupper eller enkeltvis) http://www.momes.fr http://www.sowieso.de/ http://www.kaleidos.de 5 Jessh-IKT2

Kommunikasjon og kult. Praktiske ideer Idé 5: Rosinen i pølsen!!! Das Bild der Anderen – prosjekt http://www.goethe.de/ins/pl/lp/prj/bld/deindex.htm L’image d’autre http://www.europeanschoolsproject.org/image/indexFR.html La imagen http://www.europeanschoolsproject.org/image/image_espagnol/pagina_inicial.htm Prinsippene Prinsippenes overførbarhet! 6 Jessh-IKT2