IKT i 2. fremmedspråk Kommunikasjon
KOMMUNIKASJON Hvorfor bør fr-spr-uvisn i skoleN ikke aksepteres uten integrert IKT? Det åpne fr.spr.klasserommet > det åpne læringsrommet BLANT LÆREPLANMÅLENE KOMMUNIKASJON SOSKULT./INTERKULT. KOMPETANSE AUTENTISITET ELEVAUTONOMI Autentisk kommunikasjon autentisk ’input’ fakta / holdninger / konvensjoner mot lærebokens ’navne-og-banale-fakta-realisme’ valgmuligheter, tilrettelegging og veiledning OPPEGÅENDE FREMMEDSPRÅKLÆRERE HAR PRØVET I ALL TID: - hente inn natives Bringe inn ferskt autentisk bakgrunnsmateriale (kjøpt hos Narvesen eller siste utenlandsbesøk) Skaffet snail-mail-partnere Dradd på studiereiser eller elevutveklsing (bør selvfølgelig fortsette!) KOMMUNIKASJON: Reell: Nettet og e-mail-funksjoner gir uante muligheter for autentisk kommunikasjon! Og i den forbindelse også større muligheter for å skaffe seg interkulturell innsikt. Og elevene har mulighet for selv å være med å velge lærestoff for seg selv, for gruppe, for hele klassen AUTENTISITET: Uansett def på autentisitet: Kommunikasjon som av natur må bli autentisk. (elever som chatter /tysk/fransk/spansk med sidemannen i det norske klasserommet er oftest helt verdiløs!, regnes ikke som kom.) 2 Sosiokulturell viten og muligheter for innsikt er oppdatert og kan komme rett inn i klasserommet. Guided! AUTONOMI For å kunne bli autonom og for å kunne utøve autonomi må man ha innsikt i egne læringspreferanser OG man må ha mulighet for å kunne velge mellom ulikt stoff og ulike tilnærmingsmuligheter. Stofftilfang og øvingstilfang 2 2
Kommunikasjon. Praktiske ideer E-post Finn en språk-partnerlærer fra en annen skole (!) med elever på samme trinn. Bli enige om temaer for e-mail-kontakt mellom klassene/elevene. Strukturer brevinnholdet dere imellom først. 3 Jessh-IKT2
E-post og kultur. Praktiske ideer I tilknytning til et ”bakgrunnstema” dere driver med i undervisningen: Elevene skriver e-mail til Turistbyråer / Institusjoner / Foreninger etc og ber om brosjyrer/opplysninger. Utstilling m. kommentarer i klassen etterpå. Idé 3: Gå inn på skolesider i målspråklandet og se på f eks skoleaviser. Kommenter noe av det du leser om i skoleavisene. 4 Jessh-IKT2
Kommunikasjon og kult. Praktiske ideer Skriv inn i et forum (elevene dine i grupper eller enkeltvis) http://www.momes.fr http://www.sowieso.de/ http://www.kaleidos.de 5 Jessh-IKT2
Kommunikasjon og kult. Praktiske ideer Idé 5: Rosinen i pølsen!!! Das Bild der Anderen – prosjekt http://www.goethe.de/ins/pl/lp/prj/bld/deindex.htm L’image d’autre http://www.europeanschoolsproject.org/image/indexFR.html La imagen http://www.europeanschoolsproject.org/image/image_espagnol/pagina_inicial.htm Prinsippene Prinsippenes overførbarhet! 6 Jessh-IKT2