Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Diagnostisk undervisning B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid Modul 3 Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at dere utvikler kunnskap om ulike misoppfatninger knyttet til tall. Gjennom modulen får dere innblikk i typiske misoppfatninger og eksempler på elevsvar som kan tyde på at elevene er i misoppfatninger knyttet til tall.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummer forarbeidet i grupper 30 minutter Analyser elevsvar 40 minutter Oppsummer elevsvar 20 minutter Planlegg egen utprøving Totalt 120 minutter

Oppsummer forarbeid i grupper 30 minutter

Gruppediskusjon og plenum Individuelt (5 min): Se over notatene fra forarbeidet og gjør deg klar til gruppediskusjon Gruppediskusjon (15 min): Diskuter momenter dere har notert under lesingen av artiklene Velg ut et par momenter som dere vil dele i plenum Plenum (10 min): Hver gruppe presenterer momentene de har valgt

Analyser elevsvar 40 minutter

Diskusjon i grupper Studer elevsvarene og diskuter spørsmålene nedenfor: Hvorfor svarer elevene slik? Hvordan tenker elevene? Hvilke typer oppgaver tror dere at eleven vil løse riktig? Hvor og når kan disse misoppfatningene være et problem? Hvilke spørsmål kan utfordre elevens tankegang for å sette elevene i en kognitiv konflikt? Vil noen av dine elever svare noe lignende? Velg ut ett elevsvar dere ønsker å løfte fram i plenum

Oppsummer elevsvar 20 minutter

Oppsummering i plenum Hver gruppe løfter fram sine tanker om elevsvaret de har valgt: Hvorfor svarer elevene slik? Hvordan tenker elevene? Hvor og når kan disse misoppfatningene være et problem? Hvilke spørsmål kan utfordre elevens tankegang for å sette elevene i en kognitiv konflikt? Vil noen av dine elever svare noe lignende? De neste sidene viser elevsvarene dere har diskutert i gruppene

Planlegg egen utprøving 30 minutter

Utprøving av diagnostiske oppgaver Arbeid i grupper og velg ut aktuelle oppgaver fra Diagnostiske oppgaver knyttet til tall dere ønsker å prøve på egen elevgruppe. Diskuter spørsmålene nedenfor og planlegg i fellesskap: Skal dere ha fokus på spesielle misoppfatninger, eller flere samtidig? Er det en oppgave dere tror alle elevene vil få til? Hvorfor? Er det en oppgave dere tror mange elever vil svare feil på? Hvorfor? Hvilke oppgaver vil være utfordringer for de ulike elevene? Tenk gjennom hvordan dere vil gjennomføre utprøvingen Oppgaver som løses individuelt Elevintervju Klassediskusjon med utgangspunkt i oppgavene Tenk gjennom hvordan dere vil dokumentere elevenes resonnement.

Misoppfatninger knyttet til tall D – Etterarbeid Modul 4 Misoppfatninger knyttet til tall D – Etterarbeid

Erfaringsdeling etter utprøving 60 minutter

Erfaringsdeling i gruppe og plenum Gruppediskusjon (30 min): Var svarene fra elevene som forventet? Oppdaget dere noen typiske feilsvar? Kan noen av svarene tyde på misoppfatninger? Var valg av tall i oppgavene gode for å få fram elevenes tenking? Er det sammenheng mellom resonnementene til enkeltelever og det dere noterte under gjennomføringen? Plenum (10 min): Noen interessante resonnement fra elevene som kan deles?

Hvilken betydning vil resultatene få for videre undervisning? Diskuter (noen av) spørsmålene i kollegiet, og prøv å bli enige om felles praksis for din skole/nettverk. Hvordan arbeider dere med tallforståelse ved deres skole, sett i lys av de fem trådene i trådmodellen (jamfør Aspekter ved tallforståelse)? Hvordan kan dere legge opp undervisningen for å skape relasjonell forståelse og hindre misoppfatninger? Hvordan hjelpe elever som er i misoppfatninger knyttet til tall og tallforståelse? Hva bør elevene og/eller lærerne arbeide videre med? En i kollegiet noterer konklusjonene om felles praksis. Diskuter hva dere gjør videre med dokumentet.

Veien videre Undervisningsopplegg som utfordrer misoppfatninger knyttet til tall finner du på www.matematikksenteret.no/FRAMM Neste modul i denne pakken handler om misoppfatninger knyttet til tallregning

Kilder Alseth, B. (1998). Kartlegging av matematikkforståelse. Matematikk på småskoletrinnet Brekke, G. (2002). Kartlegging av matematikkforståelse. Introduksjon til diagnostisk undervisning i matematikk Brekke, G. (2002). Kartlegging av matematikkforståelse. Veiledning til tall og tallregning. E, G og I McIntosh, A. (2007). Alle teller. Håndbok for lærere som underviser i matematikk i grunnskolen. Valenta, A. (2015). Aspekter ved tallforståelse. Matematikksenteret, NTNU. https://www.matematikksenteret.no/grunnskole/kompetanseutvikling/mam /artikler-og-fagtekster Van de Walle, J. A. et al. (2013). Elementary and Middle School Matematics. Teaching Developmentally