Trenerrollen i UllKisa Coaching i verdensklasse
Hva er egentlig en fotballtrener? Lærer i skolen => Pensum. Elevene lærer/øver i timene med undervisning og lekser (egenaktivitet). Elevene viser hva de har lært og hva de kan på prøver, ulike tester osv. Lærerne skal være aktive og bidra mye i undervisningen, men hva med prøvene? Trener i Kisa => Skoleringsplan. Spillerne lærer/øver i timene med trening og egenaktivitet. Spillerne viser hva de har lært og hva de kan i kamper. Trenerne skal være aktive og bidra mye på treningene, men hva med kampene?
Hovedfokus Fotball skal være gøy! Vi er veiledere og rådgivere. Skape et godt læringsmiljø. Mennesket er viktigere enn fotballspilleren.
Filosofi ”Som ung lærer de deg ikke å spille for å vinne, men for å bli en bedre fotballspiller. Vi trente alltid med ballen. Jeg løp sjelden uten en ball i beina. Det var en form for trening som tydelig siktet mot å utvikle ferdighetene dine.”
Læringsprinsipper Tilrettelegging for god utvikling vil gi => Resultat! Prøving og feiling er høyt verdsatt. ”Learning by doing”. 90% av tida inneholder øktene valgmuligheter.
Utvikling av fotballferdighet «Hensiktsmessige handlingsvalg og handlinger for å skape og utnytte spillsituasjoner til fordel for eget lag». Hvordan utvikle god fotballferdighet? 1) Lære å se på spillet. 2) Lære å tolke ulike situasjoner på banen. 3) Lære å ta selvstendige valg. 4) Lære tekniske ferdigheter.
Coaching på trening Mye coaching i deløvelser, mindre coaching i spill. Stimulere til egne valg – for så å gi feedback på disse. Tydelig på hva det trenes på i økta. I spilldel ta korte pauser, samle spillerne og spør/kom med innspill. HUSK vi er rådgivere og veiledere!
Coaching i kamp Hva er egentlig kampen? Hva ønsker vi å se i kampen? Hvordan få gode prestasjoner fram i kampen? Spillernes forventninger? Foreldrenes forventninger? Representasjon/oppførsel.
Coaching i kamp Treninga er undervisningen – kampen er lekseprøven. Det vi trener på ønsker vi å se igjen i kampen. (Vi trener som vi spiller og vi spiller som vi trener). Gi spillerne enkle mål og oppgaver som peker tilbake på hva dere øver på i treningsarbeidet. Ufarliggjør kampen => riktig spenningsnivå. Spillerne skal glede seg til kamp. Foreldre skal tydelig informeres om hva kampen egentlig er og våre forventninger til oppførsel.
Og sist men aller mest: Trenere og støtteapparatets oppførsel som representanter for klubben Kampen er en erfaringsarena! Kampledelse innebærer da: Ro og orden => lavt volum Fordeling av spilletid. Tilbakemeldinger etter utført valg/handling. Korrigering av uønsket adferd gjøres når spiller er byttet ut. Motivere/coache på innsats.
Viktig å huske at din egen fotballkarriere som spiller nok er over. Hvis barna vil spille fotball - la BARNA få gjøre det!