Trenerrollen i UllKisa

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Advertisements

Foreldretrenerkurs for årskullene
” målsetting, planlegging og evaluering”
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Skedsmo Fotballklubb Treneren og klubbens filosofi
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Grovplanlegging Evaluering av inneværende sesong:
Foreldremøte Foreldrerollen i MIF!
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Foreldremøte Skjoldar G12 Onsdag 7.april 2016 Trenere: Paul Fuglestein og Åsmund Børretzen Lagleder: Jan Olav Landa.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
 Presentasjon av trenarar/støtteapparat rundt laget  STIL Fotball sine verdiar  Kvalitetsklubb  Organiseringa av tilbodet vårt (treningstider, kamp)
Bønes J02 Treningsopplegg og øvelser Vinter / vår 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
Bedre barnefotball med trenerkoordinator - Bedre fotballaktiviteten for dei minste. - Barn vil få bedre og morsommere fotballtrening. - Større trivsel.
SPILLERMØTE G13 TRG-1. AGENDA  Kolbotn 1 – Ambisjoner  Sesongen så langt  Formasjoner /4-3-1 (åpen diskusjon mellom trenere og spillere)  Regler.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Elverum Fotball Kvalitetsklubbprosjektet
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Keeperskolen 2012 Elverum Fotball - Ungdomsavdelingen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Sportslig forum - Ranheim håndball1 Rev 30/ Ranheims blå tråd.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Flest mulig - lengst mulig - best mulig Foreldremøte J04 september 2016 Agenda for møte Presentasjon av trenerteam Mål for sesongen sportslig og sosialt.
Hasle-Løren skal utvikle og produsere gode fotballspillere som både tar og ønsker å ta selvstendige valg! Aktivitet: Som 15-åring trener man 3 ganger i.
Barnefotballen trinn for trinn mot ungdom i Hinna Fotball
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Spillermøte G april.
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Øhil fotball [Barnefotballen]
Hasle-Løren IL Fotball- G19 Juniorfotballen
Konkurranse grupper Januar 2017
Klubben for alle.
Registrere spillere i fiks.fotball.no
Fra ung og lovende til verdensklasse
Jomfrusjekk.
Holdningsregler Byåsen Gutter Utarbeidet 20 mars 2017 av spillerne.
Noen kritiske spørsmål
Barnefotballen trinn for trinn mot ungdom i Hinna Fotball
Valgfag innsats for andre
Foreldremøte Vestbyen Jenter 2010
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
”blir´u med å spille fotball?”
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
VI ØNSKER STORE OG SMÅ EN RIKTIG GOD HELG!! 
Med fokus på barnas beste…
1. Hvor gammel må du være for å sitte i et styre?
Sesonginformasjon til alle lagledere og trenere – aldersbestemt fotball
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Hospitering i Smørås IL.
Modul 1.06 Treningsplanlegging
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Utskrift av presentasjonen:

Trenerrollen i UllKisa Coaching i verdensklasse

Hva er egentlig en fotballtrener? Lærer i skolen => Pensum. Elevene lærer/øver i timene med undervisning og lekser (egenaktivitet). Elevene viser hva de har lært og hva de kan på prøver, ulike tester osv. Lærerne skal være aktive og bidra mye i undervisningen, men hva med prøvene? Trener i Kisa => Skoleringsplan. Spillerne lærer/øver i timene med trening og egenaktivitet. Spillerne viser hva de har lært og hva de kan i kamper. Trenerne skal være aktive og bidra mye på treningene, men hva med kampene?

Hovedfokus Fotball skal være gøy! Vi er veiledere og rådgivere. Skape et godt læringsmiljø. Mennesket er viktigere enn fotballspilleren.

Filosofi ”Som ung lærer de deg ikke å spille for å vinne, men for å bli en bedre fotballspiller. Vi trente alltid med ballen. Jeg løp sjelden uten en ball i beina. Det var en form for trening som tydelig siktet mot å utvikle ferdighetene dine.”

Læringsprinsipper Tilrettelegging for god utvikling vil gi => Resultat! Prøving og feiling er høyt verdsatt. ”Learning by doing”. 90% av tida inneholder øktene valgmuligheter.

Utvikling av fotballferdighet «Hensiktsmessige handlingsvalg og handlinger for å skape og utnytte spillsituasjoner til fordel for eget lag». Hvordan utvikle god fotballferdighet? 1) Lære å se på spillet. 2) Lære å tolke ulike situasjoner på banen. 3) Lære å ta selvstendige valg. 4) Lære tekniske ferdigheter.

Coaching på trening Mye coaching i deløvelser, mindre coaching i spill. Stimulere til egne valg – for så å gi feedback på disse. Tydelig på hva det trenes på i økta. I spilldel ta korte pauser, samle spillerne og spør/kom med innspill. HUSK vi er rådgivere og veiledere!

Coaching i kamp Hva er egentlig kampen? Hva ønsker vi å se i kampen? Hvordan få gode prestasjoner fram i kampen? Spillernes forventninger? Foreldrenes forventninger? Representasjon/oppførsel.

Coaching i kamp Treninga er undervisningen – kampen er lekseprøven. Det vi trener på ønsker vi å se igjen i kampen. (Vi trener som vi spiller og vi spiller som vi trener). Gi spillerne enkle mål og oppgaver som peker tilbake på hva dere øver på i treningsarbeidet. Ufarliggjør kampen => riktig spenningsnivå. Spillerne skal glede seg til kamp. Foreldre skal tydelig informeres om hva kampen egentlig er og våre forventninger til oppførsel.

Og sist men aller mest: Trenere og støtteapparatets oppførsel som representanter for klubben Kampen er en erfaringsarena! Kampledelse innebærer da: Ro og orden => lavt volum Fordeling av spilletid. Tilbakemeldinger etter utført valg/handling. Korrigering av uønsket adferd gjøres når spiller er byttet ut. Motivere/coache på innsats.

Viktig å huske at din egen fotballkarriere som spiller nok er over. Hvis barna vil spille fotball - la BARNA få gjøre det!