– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Fellesfag Yrkesretting Relevans
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Læring på arbeidsplassen
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
NHO og partnerskap for karriereveiledning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Kunnskapsskolen i buskerud
Hvordan hindre frafall i videregående opplæring
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Veien videre etter ungdomsskolen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
har vi gleden av å invitere til
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Utdanningsvalg 10.klasse
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Hvordan lykkes med yrkesfag
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Kristiansund videregående skole TAF-MARIN FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Medbestemmelsesmøte 21.januar 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Internasjonalisering
Internasjopnalisering
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagforbundet Vest-Agder
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Informasjonsmøtet for våre eksterne samarbeidspartnere
NY GIV over i Ungdomstrinn i utvikling
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Utskrift av presentasjonen:

– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole KUNNSKAP – ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole 2018/09/21

økt kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Framtidens skole - økt kvalitet i fag- og yrkesopplæringen

Årets lærebedrift i Buskerud Gode lærebedrifter er en viktig forutsetning for å møte fremtidens kompetansebehov Lier kommune er årets lærebedrift i Buskerud Vi gratulerer! 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Lærlingenes og veiledernes stemmer Dobbeltkompetanse/4-årig løp i service og samferdsel Elev/lærling: Ingrid Sine Lindseth-Larsen, 2SSA Veiledere: Elin Wilhelmsen og Sevim Hanne San, Lier kommune Dobbeltkompetanse/4-årig løp i Helsearbeiderfaget Elev/lærling: Angel Ssibazuriwaso, 1 HSA Veileder Linda Nybakk, Konnerud bo- og servicesenter, Drammen kommune 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Oppfyller vi behovet for fagkompetanse? Det er stort underskudd på arbeidstakere med fag- og yrkesutdanning i mange år framover Det trengs over 90 000 fagarbeidere i løpet av de nærmeste 20 årene (SSB) Ca. 50% av et årskull velger yrkesfag på landsbasis, men hvordan går det? 5 år etter har 26% sluttet og 8% strøket i ett eller flere fag Knapt 30% av årskullet fullførte og oppnådde yrkeskompetanse (SSB, årskull 2008-2013) I 2014 tok 24% av Vg2-elever overgang direkte til Påbygging til generell studiekompetanse (Utdanningsdirektoratet - Indikatorrapport 2016) 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Yrkesfagløftet - nasjonale ambisjoner Det nødvendig å heve statusen til yrkesfagene og bekjempe et uakseptabelt høyt frafall I den nasjonale satsingen på yrkesfag – Yrkesfagløftet foreslås tre hovedmål: Tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv Mer fleksible løp i fag- og yrkesopplæringen Bedre kvalitet og relevans i opplæringen Arbeidslivet får den fagkompetansen det er behov for, og ungdom får realisert sine evner gjennom fag- og yrkesopplæringen 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Dette gjør vi allerede her på Lier Yrkesfagløftet Jeg registrerer derfor med glede følgende forslag i Yrkesfagløftet: Videreutvikle tilbudet til elever som vil kombinere fagbrev og studiekompetanse Styrke muligheten for at yrkesfagelever kan veksle mellom opplæring i skole og bedrift Sørge for en yrkesretting av fellesfagene på yrkesfaglige utdanningsprogrammer Dette gjør vi allerede her på Lier 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Framtidens skole trenger «Yrkesfagløftet» Det tar ikke lengre tid å utdanne de flotte lærlingene vi nettopp hørte, enn det tar å kvalifisere elever/lærlinger i 2+2 modellen Tidlig i utdanningsløpet er de allerede svært dedikerte De vil bli minst like dyktige som elever som går 2 år i skole og som deretter, om de ikke velger studiekompetanse og «forsvinner», blir lærlinger i 2 år De går på attraktive tilbud som gjør at de har høyere inntakspoenger enn elever i ordinære løp De koster ikke mer, men kommer ut med en høyere kompetanse enn de som går 2+2-modellen Disse ungdommen vet at de må stå på. Det er ikke rom for mye fravær. De utnytter ferier til læretid, men de får tett oppfølging, både fra skolen og fra bedriften. Dette er «vinn-vinn» 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Økt kvalitet i fag og yrkesopplæringa På Lier er vi allerede godt i gang med å oppfylle Yrkesfagløftet Andelen som søker yrkesfag økes, derfor: «Fremsnakker» vi yrkesfagene så ofte vi kan. Eksempler: Yrkesfag gjør deg attraktiv! – melding til elever og foresatte i 10.trinn Yrkesfag – nye veier, nye muligheter! – for å styrke samarbeid skole - arbeidsliv Vårt mål er at flere skal søke yrkesfag fordi dette gir flere muligheter enn studieforberedende utdanningsprogram. Yrkesfag gir muligheter! Vi yrkesretter fellesfagene gjennom FYR-prosjekter Gjennom nært og gjensidig forpliktende samarbeid med lærebedriftene, ser jeg mange positive tegn på at vi er på rett vei Møtene mellom veiledere og lærere utvikler også kompetanse, både i skolen og i lærebedriftene – vi lærer og utvikler modeller for fremtidens skole, sammen! Vi mener at dette øker kvaliteten i fag- og yrkesopplæringa 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Hva skal til? Michael Fullan, setter opp 7 nøkkelkompetanser for skoleledelse (Kirtman og Fullan, 2016) Jeg vil nevne 2 såkalte «key-competencies» for å lykkes med utvikling av fremtidens skole: Vi må utfordre status quo! Utfordre vanlig praksis og tradisjoner om disse blokkerer for utvikling Være villig til å ta sjanser Se etter innovasjoner som gir resultater Stille spørsmålstegn ved regler og bestemmelser blokkerer resultater og forsinker handlinger Bygge eksterne nettverk og partnerskap rundt skolen Kunne engasjere mennesker innenfor og utenfor skolen i toveis partnerskap og samarbeid 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Samarbeid gir økt kvalitet og resultater Gjennom samarbeidet skal vi gjenreise statusen for yrkesfagene og fylle behovet for dyktige medarbeidere med fag- og yrkesutdanning i framtiden «Buskerud fylkeskommune skaper resultater gjennom samarbeid» Dere er viktige for oss! 2018/09/21 Framtidens skole - kvalietet i fag- og yrkesopplæringen - Anne Johanne Guldvik, rektor

Takk for Oppmerksomheten! Følg oss på Facebook: https://www.facebook.com/liervgs