Oppsummering 02.september 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Advertisements

Møte med næringsforeninge i Hålogalandsregionen
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Høyhastighetsutredningen
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Maria Wirkola Plansjef
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Riksveg 2 og Senterpartiet -Lokaldemokrati - Jordvern - Miljøvern Sentrale verdier for SP SP har stått på i mange år for befolkningen av Sør-Odal. Ønsker.
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
KOMMUNEDELPLAN FOR E16 SKARET–HØNEFOSS Orientering om innsigelsen fra Jernbaneverket Lars Chr. Stendal, Jernbaneverket Regional plan- og utviklingsdirektør.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Møreaksens betydning for Møre og Romsdal – noen elementer Svein Bråthen, Høgskolen i Molde/Møreforsking Molde AS.
1: Gjengs leie er på vei opp. Fortsatt økt markedsleie vil presse gjengs leie ytterligere opp.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Del 2 Strategisk analyse
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
KVU Voss-Gol Analyse og tilråding Sivilingeniør Helge Hopen
Skredsikring fra 2010 til nå
Planprogram – Rv. 23 Linnes - E18
Store investeringer nødvendig for å håndtere veksten i flytrafikken
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Arbeidsopplegg for Region vest
Undervisning og barnehage
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering 02.september 2016 KVU E134 Gvammen-Vågsli Oppsummering 02.september 2016 21.09.2018

Bestilling/Mandat Beslutning om at E134 velges som hovedvegforbindelse mellom Østlandet og Vestlandet Gvammen-Grunge utvidet til Gvammen-Vågsli for å dekke opp strekningen. Hovedmålet er å utrede en trasé over Rauland Samferdselsdepartementet slutter seg til vårt utfordringsnotat 21.09.2018

Kart over prosjektstrekningen for KVU E134 Gvammen-Vågsli 21.09.2018

Hytter står for mye av veksten Tetthet av fritidsboliger. Konsentrasjonen av hytter er høyest i Rauland og Vågsli. 21.09.2018

Situasjon E134 mellom Gvammen og Vågsli har for dårlig standard og linjeføring til å være en effektiv hovedveg i fremtiden . Det er ventet en betydelig trafikkvekst på vegen Trafikken preges av tungtransport og ferie-/fritidstrafikk 21.09.2018

Behov Samfunnet har behov for et effektivt, sikkert og miljøvennlig transportsystem. Transport­kostnader er særlig knyttet til avstand, reisetid og høydeforskjeller, og reduksjon av disse utgjør et annet, viktig behov for næringsliv og befolkning. Dagens veg gjennom prosjektområdet imøtekommer ikke i tilfredsstillende grad disse behovene. Det prosjektutløsende behovet er: En mer effektiv vegforbindelse som gir kortere reisetid og lavere transportkostnader mellom Gvammen og Vågsli. 21.09.2018

21.09.2018

Mulige løsninger – oversiktskart. Vi har også sett på små tiltak og utbedringer 21.09.2018

Konsepter Hovedhensikten er å se om ny korridor er lurt Utbedringskonseptet er i praksis Nullkonseptet, siden det ligger inne oppgradering på strekningen Vi har valgt å bruke 3 konsepter Nullkonseptet Ny veg etter dagens korridor (Konsept korridor sør) Ny korridor lenger nord (Konsept korridor nord) 21.09.2018

Korridor sør 10milliarder 21.09.2018

Korridor nord 11 milliarder 21.09.2018

I Basis2050+E134 er E134 ferdig utbygd Transportanalyse Basis2050 med bundne vegprosjekter i NTP til og med 2017 merket med blått. I Basis2050+E134 er E134 ferdig utbygd 21.09.2018

Transportanalyse Beregningene er de samme som for KVU rv. 7 og rv. 52 Gol-Voss og Øst-vest-utredningen Regional transportmodell (RTM) Beregningsprogrammet EFFEKT 21.09.2018

Reisetider Nullkonsept: 111 min Konsept korridor sør: 75 min Konsept korridor nord: 60 min Innsparing 36min og 51 min. 21.09.2018

Trafikktall Nullkonseptet Med diagonal får vi ytterligere en økning på 35% 21.09.2018

21.09.2018

21.09.2018

Trafikktall, referanse Basis2050, Konsept korridor nord Øvrig vegnett Trafikktall, referanse Basis2050, Konsept korridor nord 21.09.2018

Prissatte virkninger Nytte og kostnader for de forskjellige konseptene utarbeidet med NTM. Milliarder kroner. To uavhengige metoder, nasjonal modell og RTM med Effekt 21.09.2018

Prissatte virkninger Nytte og kostnader for de forskjellige konseptene utarbeidet med EFFEKT og RTM. Milliarder kroner. To uavhengige metoder, nasjonal modell og RTM med Effekt 21.09.2018

Ikke-prissatte virkninger Figur 26: Konseptrangering ut fra ikke-prissatte virkninger Ikke-prissatte virkninger Nullkonseptet klart best ut, mens nord er nummer 2 21.09.2018

Samfunnsøkonomi Nullkonsept 1 3 Korridor sør 2 Korridor nord Konseptene Ikke-prissatte virkninger Netto nytte (NN) (milliarder) NN pr. budsjett­krone (milliarder) Samlet samfunns­ økonomisk rangering Nullkonsept 1 3 Korridor sør 2 Korridor nord Sammen med økonomi kommer da konsept nord klart best ut Samfunnsøkonomisk rangering av konseptene 21.09.2018

Samlet vurdering regionale virkninger Nord best ut, selv om her er det vinnere og tapere. 21.09.2018

Ikke- prissatte virkninger Drøfting Kon­sept Mål­ oppnåelse Prissatte virkninger Ikke- prissatte virkninger Regionale virkninger Etappevis utbygging Real­ opsjoner Rang­ering samlet Nullkonsept 3 1 Korridor sør 2 Korridor nord Viktigste argumentet mot Nord er at den ikke kan bygges ut etappevis. 21.09.2018

Anbefalingen Ny veg i ny Korridor nord Opprusting av riksvegene mellom ny og gammel trasé Foreslår en kommunedelplan fra Kongsberg til Vågsli Vi ser at det er den helhetlige utbyggingen på hele e134 som bedrer samfunnsøkonomien. 21.09.2018