Kompetansebehovet i finansnæringen Lunsjmøte, Storebrand 23. oktober Idar Kreutzer, adm. dir i Finans Norge
En effektiv finansnæring Kompetanse/arbeidsprosesser Teknologi Forretningsmodell
Høyt utdanningsnivå i finansnæringen Kilde: SSB, AKU
Høyt nivå på kompetanseheving
Drivere for endring Teknologisk endring Miljø Samfunn Kundeadferd Økonomi Samfunn Bærekraftig verdiskaping Kundeadferd Makroøkonomiske forhold og utvikling Regulatoriske rammer
Ny teknologi tas raskere i bruk Endringer skjer stadig raskere 18.09.2018
72 %: ”Er fornøyd med den banken jeg har” Kundeadferd Kundene forventer at tjenestene er hensiktsmessige, tidsriktige og trygge Lojalitet forutsetter tillit og reale vilkår/priser Bård Bjerkholt, Dagens Næringsliv, 5. august 2014 72 %: ”Er fornøyd med den banken jeg har” Kilde: TNS Gallup februar 2014
Kundene ønsker enkelhet Kundeorienterte løsninger Innovasjon One-click-buy Fjerner fordyrende ledd Setter ny standard i bransjen
Makroøkonomi Internasjonalt Norge Skjør vekst og stor usikkerhet Høy arbeidsledighet Meget ekspansiv pengepolitikk Norge Mild lavkonjunktur Lav arbeidsledighet Nedjusterte utsikter Sentralbankenes signalrenter
Internasjonal regelverks-tsunami CRD IV: kapitalkravreform Skjerpede krav til kapital, likviditet, finansieringsstruktur mv BRRD: Krisehåndteringsdirektiv “Bail in”, kriseløsningsfond Innskuddsgarantidirektiv Fullharmonisert ordning Bankunion: Sum av ulike regelsett Enhetlig regulering og tilsyn “Breaking the link between sovereigns and banks” Strukturreform (Liikanen-utvalget) Forslag om adskillelse av ordinær bankvirksomhet og verdipapirhandel- virksomhet i store europeiske banker
Den negative endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes Orientert mot fortid Se trusler Angst Fokus på sikkerhet Defensiv tenkning Reaktiv
Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv
Noen felles kvaliteter må prege hele virksomheten Kompetente og motiverte medarbeidere Effektive prosesser Fornøyde kunder og brukere 18.09.2018
Drivere for kompetanse Økende kompetanse Utdanningsnivået og uformell teknologisk kompetanse i befolkningen øker Brukeradferd Kundenes behov og ønsker Hard konkurranse stiller krav til kostnadseffektivitet Teknologiske endringer Utvikling og bruk av nye løsninger: selvbetjening, forenkling, automatisering, målrettet kommunikasjon,… Analyse og håndtering av store datamengder Utnytte sosiale medier IT-sikkerhet Krav fra myndigheter til IT-sikkerhet, kundeveiledning, sertifisering mv.
Nordmenn er verdens mest digitale mennesker 7 av 10 har smarttelefon 4 av 10 har nettbrett I snitt over 3,3 oppkoblete enheter i hvert hjem YouTube Norges desidert største TV-kanal for de mellom 18 og 34 år Tar i bruk nye tjenester, men slutter ikke å bruke gamle (kilde: Google Norge 2013/DNB)
Bruk av IT i finans Finansnæringen tok tidlig i bruk IT i egen produksjon i samhandling mellom banker i kundedialog Papirbasert boliglånsprosess Tar 16 dager Omfatter 70 papirark Genererer 9 postforsendelser Digitalisert boliglånsprosess Tar 1-2 dager Ingen papirer Ingen postforsendelser
Rådgiverrollen og kompetanse – utvikling fremover Utvikling av kompetansestandarder styres av omverdenes krav og bedriftenes/næringens behov. Regelverksutvikling i EU/Norge: Innføring av MiFID II, IMD II, Boliglånsdirektivet… -> felles er fokuset på: Forbrukerbeskyttelse (rådgivning overfor privatpersoner) Adekvat kompetanse knyttet til rollen og de produktene rådgiveren har i sin portefølje (spare- og plasseringsprodukter, pensjon, lån, liv/person- og skadeforsikringer) Riktig fagkompetanse og høy kompetanse om aktuelle produktene Videreutdanning/ oppdatering av kompetanse Dokumentasjon av kompetanse og oppdateringer Regeletterlevelse (lovverk, retningslinjer og god rådgivningsskikk), brudd må få konsekvenser God rådgivningsskikk er bærebjelken
Behov for rekruttering og opplæring framover Aldring medfører et betydelig behov for rekruttering 11% av de regulativlønte hos Finans Norges medlemmer er over 59 år, 25% er over 54 år. Behovet for spesialister øker
Kompetanseutvikling Formell læring Uformell læring e-læring, kurs, skole Nye arbeidsoppgaver, ansvar, prosjekter, kolleger Individuell tilpasning: - Det jeg trenger i min jobb - Når jeg trenger det - Der jeg er - Jeg må kunne søke og finne selv Medarbeider Arbeidsgiver Ansvar for egen kompetanseutvikling Skal legge til rette for relevant kompetanseheving
Takk for oppmerksomheten!