Kompetansebehovet i finansnæringen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Revisjonsplikten; næringslivets perspektiver
Advertisements

Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Om autorisasjonsordningen
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
STATSBUDSJETTET 2013 Adm. dir. Idar Kreutzer Oslo,
1 Nye tider: endringer i arbeidslivet. 2 Samfunn i endring Stadig mer turbulente omgivelser Høyere endringstakt Større kompleksitet Slike omgivelser innebærer.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Det Norske forsikringsmarkedet
FinAuts misjon I kommende strategiperiode blir regelverksutviklingen en hoveddriver for FinAuts arbeid. Målet er å dekke de kravene som settes til kompetanse.
TARIFFAVTALER – HEMMENDE ELLER FREMMENDE FOR PRODUKTIVITETEN? Akademikernes inntektspolitiske konferanse februar 2015 Idar Kreutzer, adm. direktør, Finans.
Foredrag – Hva skjer? DSS medlemsmøte 22. august 2014
Sikkerhetsutfordringer og viktige tiltak i finansnæringen
Finans Norges utfordringer i 2015
SAMMENHENGEN MELLOM NÆRINGSUTVIKLING OG ATTRAKSJONSKRAFT Idar Kreutzer, Adm. dir. Finans Norge Omdømmedagen, Drammen 6. november 2014.
OSLO SOM FINANSHOVEDSTAD Oslo Innovation Week,15. oktober 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO.
Ledelse er forandring Adm.dir. Idar Kreutzer Finans Norge.
Samling for sparebankstiftelsene. 21 mai 2014
EFF-dagen 6.februar 2014 Adm. direktør Idar Kreutzer RAMMEVILKÅR FOR FINANS-, BOLIG- OG SAMFERDSELSUTVIKLING.
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Næringsdagane i Sogn og Fjordane, 20. mai 2015.
Finansnæringens digitaliseringskonferanse 10. juni 2014
Haavind, Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
AKTUELLE REGELVERKSPROSESSER FOR FINANSNÆRINGEN Finans Norges juridiske fagseminar – 2014 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge.
Bankenes fremtid Hvordan vil næringen se ut de nærmeste årene?
Studiegruppe III – 25. november 2014 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge EN FINANSNÆRING I ENDRING.
Norgesgruppen - Seminar om anti-korrupsjon
LIVSVITENSKAP - SAMSPILL FOR UTDANNING, INNOVASJON OG FORSKNING Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge.
UTVIKLING I OMF-MARKEDET OG VEIEN VIDERE Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge Medlemsmøte OMF-forum, 20. januar 2015.
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Eika-seminar
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
SpareBank1 Nøtterøy - Tønsberg 12. august 2014 Adm. direktør Idar Kreutzer AKTUELLE UTFORDRINGER I NÆRINGEN.
NSR, Direktørmøte 7.oktober 2015 Idar Kreutzer, adm. dir. Finans Norge EN FINANSNÆRING I ENDRING.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Digitalisering & finans
Finans Norges utfordringer i 2015
Økonomiske utsikter for 2015
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Seniorer i finansnæringen
FinAut setter standarden for rådgivningskompetanse i finansnæringen
Grunnlaget for arbeidsplasser og sysselsetting
Styremøte Sparebank1-gruppen Adm. direktør Idar Kreutzer, Finans Norge
Den fremtidige strukturen i finansnæringen
Et bærekraftig pensjonssystem
NY Organisering av Finans Norge
Finansnæringen - samfunnets blodomløp
Inspirasjon og ledelse
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Utskrift av presentasjonen:

Kompetansebehovet i finansnæringen Lunsjmøte, Storebrand 23. oktober Idar Kreutzer, adm. dir i Finans Norge

En effektiv finansnæring Kompetanse/arbeidsprosesser Teknologi Forretningsmodell

Høyt utdanningsnivå i finansnæringen Kilde: SSB, AKU

Høyt nivå på kompetanseheving

Drivere for endring Teknologisk endring Miljø Samfunn Kundeadferd Økonomi Samfunn Bærekraftig verdiskaping Kundeadferd Makroøkonomiske forhold og utvikling Regulatoriske rammer

Ny teknologi tas raskere i bruk Endringer skjer stadig raskere 18.09.2018

72 %: ”Er fornøyd med den banken jeg har” Kundeadferd Kundene forventer at tjenestene er hensiktsmessige, tidsriktige og trygge Lojalitet forutsetter tillit og reale vilkår/priser Bård Bjerkholt, Dagens Næringsliv, 5. august 2014 72 %: ”Er fornøyd med den banken jeg har” Kilde: TNS Gallup februar 2014

Kundene ønsker enkelhet Kundeorienterte løsninger Innovasjon One-click-buy Fjerner fordyrende ledd Setter ny standard i bransjen

Makroøkonomi Internasjonalt Norge Skjør vekst og stor usikkerhet Høy arbeidsledighet Meget ekspansiv pengepolitikk Norge Mild lavkonjunktur Lav arbeidsledighet Nedjusterte utsikter Sentralbankenes signalrenter

Internasjonal regelverks-tsunami CRD IV: kapitalkravreform Skjerpede krav til kapital, likviditet, finansieringsstruktur mv BRRD: Krisehåndteringsdirektiv “Bail in”, kriseløsningsfond Innskuddsgarantidirektiv Fullharmonisert ordning Bankunion: Sum av ulike regelsett Enhetlig regulering og tilsyn “Breaking the link between sovereigns and banks” Strukturreform (Liikanen-utvalget) Forslag om adskillelse av ordinær bankvirksomhet og verdipapirhandel- virksomhet i store europeiske banker

Den negative endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes Orientert mot fortid Se trusler Angst Fokus på sikkerhet Defensiv tenkning Reaktiv

Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv

Noen felles kvaliteter må prege hele virksomheten Kompetente og motiverte medarbeidere Effektive prosesser Fornøyde kunder og brukere 18.09.2018

Drivere for kompetanse Økende kompetanse Utdanningsnivået og uformell teknologisk kompetanse i befolkningen øker Brukeradferd Kundenes behov og ønsker Hard konkurranse stiller krav til kostnadseffektivitet Teknologiske endringer Utvikling og bruk av nye løsninger: selvbetjening, forenkling, automatisering, målrettet kommunikasjon,… Analyse og håndtering av store datamengder Utnytte sosiale medier IT-sikkerhet Krav fra myndigheter til IT-sikkerhet, kundeveiledning, sertifisering mv.

Nordmenn er verdens mest digitale mennesker 7 av 10 har smarttelefon 4 av 10 har nettbrett I snitt over 3,3 oppkoblete enheter i hvert hjem YouTube Norges desidert største TV-kanal for de mellom 18 og 34 år Tar i bruk nye tjenester, men slutter ikke å bruke gamle (kilde: Google Norge 2013/DNB)

Bruk av IT i finans Finansnæringen tok tidlig i bruk IT i egen produksjon i samhandling mellom banker i kundedialog Papirbasert boliglånsprosess Tar 16 dager Omfatter 70 papirark Genererer 9 postforsendelser Digitalisert boliglånsprosess Tar 1-2 dager Ingen papirer Ingen postforsendelser

Rådgiverrollen og kompetanse – utvikling fremover Utvikling av kompetansestandarder styres av omverdenes krav og bedriftenes/næringens behov. Regelverksutvikling i EU/Norge: Innføring av MiFID II, IMD II, Boliglånsdirektivet… -> felles er fokuset på: Forbrukerbeskyttelse (rådgivning overfor privatpersoner) Adekvat kompetanse knyttet til rollen og de produktene rådgiveren har i sin portefølje (spare- og plasseringsprodukter, pensjon, lån, liv/person- og skadeforsikringer) Riktig fagkompetanse og høy kompetanse om aktuelle produktene Videreutdanning/ oppdatering av kompetanse Dokumentasjon av kompetanse og oppdateringer Regeletterlevelse (lovverk, retningslinjer og god rådgivningsskikk), brudd må få konsekvenser God rådgivningsskikk er bærebjelken

Behov for rekruttering og opplæring framover Aldring medfører et betydelig behov for rekruttering 11% av de regulativlønte hos Finans Norges medlemmer er over 59 år, 25% er over 54 år. Behovet for spesialister øker

Kompetanseutvikling Formell læring Uformell læring e-læring, kurs, skole Nye arbeidsoppgaver, ansvar, prosjekter, kolleger Individuell tilpasning: - Det jeg trenger i min jobb - Når jeg trenger det - Der jeg er - Jeg må kunne søke og finne selv Medarbeider Arbeidsgiver Ansvar for egen kompetanseutvikling Skal legge til rette for relevant kompetanseheving

Takk for oppmerksomheten!