Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Deltaking, inkludering og velferd
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Flyktningkonferansen 2008
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Smittevern og innvandrere Hans Blystad Avdeling for infeksjonsovervåking Smittevernkonferanse Bodø mars 2015.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Kompetanse for mangfold
Regional planstrategi
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Ved fylkeslege Petter Schou
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
NAV i tall og fakta 2016.
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
Kompetanseutvalget (2017- )
NAV mulighetenes marked
Unge deltakere i Kvalifiseringsprogrammet
Kompetansestrategi Agder 2030
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark Brukerutvalget for NAV Telemark 02.10.14 Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark Heidi Tamminen Egge

Hvorfor en stilling som innvandringskoordinator i NAV Telemark? Skal koordinere og styrke NAV-kontorenes arbeid med innvandrere Behov for styrket innsats Det er grunn til bekymring når det gjelder utviklingen på arbeidsmarkedet for mange innvandrere og flyktninger I Telemark og i landet for øvrig Utfordringer: - Mange nye flyktninger og familiegjenforente har ingen eller svært mangelfull utdanning og relevant arbeidserfaring. Mange er analfabeter, og har dermed vanskelige forutsetninger for å lykkes på det norske arbeidsmarkedet. - Blant innvandrere med lang botid kan det også være et gap mellom den enkeltes kompetanse og språknivå og de kravene som arbeidsmarkedet stiller. - Mange har behov for langvarig grunnleggende kvalifisering for å få innpass i og fotfeste på arbeidsmarkedet, men har ikke rett til livsoppholdsytelser mens de tar nødvendig utdanning, for eksempel grunnskole. Arbeidsinnvandrere har ikke rett til gratis kommunal norskopplæring, og har ofte mangelfulle norskkunnskaper. De kan ofte ha rett til dagpenger, men rask formidling til nytt arbeid er vanskelig i og med at språkutfordringene er så store. Innvandrere med medbrakt kompetanse og overkvalifisering

Hva er gjort så langt? Steg 1, februar/mars 2014: Kartlegging av kommunenes arbeid med nyankomne innvandrere: Innledning: Hvilke innvandrere har rettigheter, hva er kommunens ansvar og hva er NAVs ansvar? Hva er utfordringene? Dagens situasjon Ønsket situasjon

I alt innvandret i 2011: 53945. Økning til 56 600 i 2012, 45 % av disse pga arb (25500pers), 32 % pga familie(18100 pers), 12,5 % pga flukt (7100 pers = 1900 flere enn 2011), 9,5 % pga utd. Gruppen av nyankomne innvandrere som har rett og plikt til introduksjonsprogram er betydelig mindre enn den gruppen som har rett og/eller plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Ca 13 200 (2012) vs 36 062 personer (skoleåret 2011/12). F. eks: Ved Porsgrunn VO er det i dag ca 70 programdeltakere, totalt er det 250 elever som følger opplæring i norsk og samfunnskunnskap. 50 minoritetsspråklige elever følger grunnskolen for voksne. Totalt: 546 732 innvandrere i Norge, 104 438 norskfødte med innvandrerforeldre (2013). 1990-2012: Kragerø: Flest pga flukt, familie, arbeid. Porsgrunn, Skien og Notodden, flest pga familie, flukt og arbeid. Sier noe om hvilke innvandrere som kommer til fylket, personer som normalt sett vil trenge tid før de er klare for å delta i arbeidslivet. - 2013: 4,2 % av den totale befolkningen i Telemark har innvandrerbakgrunn fra ikke-OECD land (7162 av 170902 pers). 6138 av 7385 (alle ikke-OECD) var regnet som flyktninger: 83 %. Ca. 42 % av innvandrerne ikke-OECD i T er bosatt i Skien, ca 21 % i Porsgrunn. 2013: 9 % av den totale befolkningen i Telemark har innvandrerbakgrunn (både i og utenfor OECD) (15425 av 170902). 12 % har innvandrerbakgrunn på landsbasis (2012).

Utfordringer - introduksjonsordningen Kun 31 % av flyktningene som avsluttet introduksjonsprogram i Telemark i 2013 gikk over til arbeid/utdanning svakeste resultat av samtlige fylker Det nasjonale målet er minst 55 % Nyankomne innvandrere mottar ikke det kvalifiseringstilbudet de har krav på (etter lov og forskrifter); hverken i innhold eller omfang Potensialet som ligger i introduksjonsordningen utnyttes ikke Det oppstår kritiske overganger mellom introduksjonsordningen og NAV (kommunale vs. statlige tiltak)

Utfordringer- arbeidsledighet Arbeidsledighet blant innvandrere: Juli: 3,7 % arbeidsledige Telemark, 3 % på landsbasis. Undersøkelser viser at arbeidsledigheten blant innvandrere er omtrent tre ganger så høy som befolkningen for øvrig. Utgangen feb 2014: Hele landet: 7,2 % De 5 fylkene med de svakeste resultatene: Østfold: 10,9% Aust-Agder: 10,1 % Nord-Trøndelag: 9,6 % Hedmark: 9,3 % Telemark: 9,2 % De 4 fylkene med de sterkeste resultatene: Troms: 4,6 % Rogaland: 5,4 % Møre og Romsdal: 5,9 % Hordaland: 5,9 %

Utfordringer - fremtidsbildet Til 2025: Antall NAV-brukere øker trolig i takt med befolkningsveksten og sammensetningen av NAV-brukerne vil endre seg Flere eldre, flere innvandrere og flere som har en psykisk diagnose blant NAVs brukere Framskrivinger fra SSB viser at innvandrerbefolkningen vil øke til 1,3 million i 2050 NAV vil få flere brukere med mangelfulle norskkunnskaper og behovet for tolkehjelp og norskopplæring vil øke I en ny analyse ser NAV på hvilke konsekvenser ulike trender og utviklingstrekk fram mot 2025 kan få for samfunnet, NAV, og NAVs brukere. I NAVs analyse sies det at innvandrerbefolkningen vil øke til 1 mill i 2025. Uten gode norskkunnskaper er det vanskelig å få jobb og det er vanskelig å dra nytte av våre arbeidsrettede tiltak. Norge har høy befolkningsvekst og mye av veksten skyldes innvandring. SSBs befolkningsframskrivinger viser at fram mot 2020 vil det til enhver tid være rundt 200 000 innvandrere med mindre enn fem års botid i Norge. Omtrent halvparten antas å være fra land utenfor EØS. SSBs framskrivinger er usikre og derfor opererer man med ulike alternative modeller. Her refereres til mellomalternativet.

Hva er gjort så langt? Steg 2, våren 2014: Iverksetting av tiltak Særskilt innsats i Skien og Porsgrunn Beste praksis studie av introduksjonsordningen  Særlig fokus på hvordan lykkes i å arbeidsrette introduksjonsprogrammet? Gjennomgang av AMO-kurs for minoritetsspråklige Prosjekt: Innvandrere med høyere utdanning

Beste praksis studie av introduksjonsordningen En studie av: Grimstad Drammen Suksesskriterier, bl.a.: Arbeidsrettet programtilbud Kvalifisering til lokalt arbeidskraftbehov NAV bidrar aktivt inn, tidlig i programperioden Individuelt tilrettelagt program Full uke, helårig program Tydelighet om rett og plikt fra starten av Felles løp/tett samarbeid NAV og voksenopplæring Adm. og politisk ledelse prioriterer intro og kvalifisering av nyankomne innvandrere

AMO-kurs for minoritetsspråklige De aktuelle kursene: Mangfoldsløft Elementær Mangfoldsløft Spor 1 Tospråklig assistent skole og barnehage Pleieassistent med norskopplæring Styrker Svakheter Anbefalinger for videre arbeid

Innvandrere med høyere utdanning Igangsetting av et prosjekt med mål: I løpet av ett år skal deltakerne inn i relevant arbeid Målgruppe: Arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn, utenfor OECD, med en høyere utdanning på minimum bachelornivå Organisering: Arbeidet omfatter involvering fra arbeidssøkere, arbeidsgivere, fagforeninger og kollegaer Antall deltakere: 25 Basert på en gjennomgang av eksisterende arbeidssøkere ved NAV Porsgrunn og Skien Gjennomgangen baseres på tilgjengelige registre og kompetansesamtaler Prosjektleder: Ansatt i NAV Telemark Prosjektgruppe: Ledere NAV Porsgrunn og Skien, og prosjektleder Porsgrunn: Ikke-OECD: 59 personer er registrert med høyere utdanning OECD: 29 personer er registrert med høyere utdanning Skien: Ikke-OECD: 103 personer er registrert med høyere utdanning OECD: 40 personer er registrert med høyere utdanning Bamble: Ikke-OECD: 8 personer er registrert med høyere utdanning OECD: 11 personer er registrert med høyere utdanning Telemark for øvrig: Ikke- OECD: 59 personer er registrert med høyere utdanning OECD: 36 personer er registrert med høyere utdanning NB: Tallene inkluderer kun personer med standard eller situasjonsbestemt innsats