Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyhastighetsutredningen
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Del 2 Strategisk analyse
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Strømkrisen – kommer den også til Østlandet? v/ Ole Johan Hjemås, Statnett SF Energikonferansen i Østfold
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Handlingsprogram (2019) Lars Aksnes Utbyggingsavdelingen.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Er det plass til større prosjekt innanfor større prosjekt i NTP ?
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
-Ein tydeleg medspelar Fylkeskommunen, kvar står vi Treffpunkt Hafast Fylkesordførar Jon Aasen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Kystvegkonferansen Samferdsel – viktig for bedriftene  "Hos oss er det ikke først og fremst lønnskostnadene som utgjør den største trusselen.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
KVU Voss-Gol Analyse og tilråding Sivilingeniør Helge Hopen
Skredsikring fra 2010 til nå
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Nasjonal transportplan
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Hvordan formes samferdselen i nord
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Treffpunkt Hafast 2016 Kjersti Kvalheim Dunham 11. mai 2016
OMRÅDEREGULERING SEGALSTAD BRU
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Organisasjons-utvikling FO 2019
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Dobbeltspor Trondheim – Stjørdal
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
Grenlandsbanen Vil gå gjennom tett utbygde områder i Skien/Porsgrunn
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Utskrift av presentasjonen:

Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet 17.09.2018 Hans Silborn, Styringsstaben, Vegdirektoratet Foto: Håkon Aurlien

Fra E39 og Sørlandsbanen i sør til E136 og Raumabanen i nord Øst-vest-utredningen Fra E39 og Sørlandsbanen i sør til E136 og Raumabanen i nord Riksveger: E136 over Raumadalen Rv 15 over Stryn E16 over Filefjell, rv 5 E16 over Filefjell mot Bergen Rv 7, rv 52 over Hemsedal Rv 7 over Hardangervidda E134 over Haukeli E39 Fylkesveger: Fv 55 Sognefjellet Fly og jernbane 17.09.2018

Størst oppmerksomhet på Oslo - Bergen Øst-vest-utredningen Størst oppmerksomhet på Oslo - Bergen Stortingsvedtak i 1975 og 1992 om at E16 over Filefjell er stamvegen mellom Oslo og Bergen NTP 2014-2023: «E16 er den viktigste vegforbindelsen mellom Østlandet og Hordaland/Sogn og Fjordane.» Følgende veger pekes ut som viktigst å bygge ut i planperioden: E6, E10, E16, E18, E39 og E134 Altså er både E16 og E134 pekt ut i NTP 2014-2023 som viktige veger mellom øst og vest Vi har gjort en faglig utredning der vi har analysert øst-vest-forbindelsene uten bindinger av tidligere vedtak 17.09.2018

Noen forutsetninger for analysene Øst-vest-utredningen Noen forutsetninger for analysene Analyser for trafikk i 2050 Forutsatt utbedring av jernbanen Forutsatt utbygging av noen hovedveger: E6 til Otta (35 mrd. kr) E18 til Kristiansand (30 mrd. kr) E39 Kristiansand – Bergen (ferjefri) (130 mrd. kr) E16 Sandvika – Hønefoss og Arna – Voss (35 mrd. kr) Disse utbyggingene ligger i alle alternativene Vi har også sett på betydningen av ferjefri E39 til Trondheim 17.09.2018

E16 over Filefjell Øst-vest-utredningen Rute Utbygd E16 ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt. Prosent Rv 15 Strynefjellet 1120 -20 -3 % E16 Filefjell 1740 +380 +28 % Rv 52 Hemsedal 1300 -90 -6 % Rv 7 Hardanger-vidda 4370 -80 -2 % E134 Haukeli 1980 -10 0 % Investeringskostnad: 15 mrd. kr Neddiskontert nytte: 6 mrd. kr Nettonytte: -12 mrd. kr Reisetidsreduksjon: 55 min. Ny reisetid: 6 timer, 5 min. 17.09.2018

Rv 52 over Hemsedal Øst-vest-utredningen Rute Utbygd Rv 52 (+rv 7 og E16) ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent Rv 15 Strynefjellet 1000 -140 -15 % E16 Filefjell 1480 +120 +9 % Rv 52 Hemsedal 4190 +2800 +200 % Rv 7 Hardanger-vidda 1580 -2870 -64 % E134 Haukeli 1960 -30 -2 % Investeringskostnad: 19 mrd. kr Neddiskontert nytte: 9 mrd. kr Nettonytte: -14 mrd. kr Reisetidsreduksjon: 55 min. Ny reisetid: 5 timer, 35 min. 17.09.2018

Rv 52, forlengelse med rv 5 Øst-vest-utredningen Rute Utbygd Rv 7/52/ 5 ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt. Prosent Rv 15 Strynefjellet 680 -450 -40 % E16 Filefjell 1030 +60 +6 % Rv 52 Hemsedal 5870 +4240 +250 % Rv 7 Hardanger-vidda 1450 -2910 -67 % E134 Haukeli 2090 + 100 -5 % Investeringskostnad: 21 mrd. kr Neddiskontert nytte: 18 mrd. kr Nettonytte: -7 mrd. kr Reisetid til Ålesund: -1 time, 10 min. Ny reisetid Ålesund: 6 timer, 25 min. 17.09.2018

Rv 7 over Hardangervidda, via Gol Øst-vest-utredningen Rv 7 over Hardangervidda, via Gol Rute Utbygd rv 7 over Gol ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent Rv 15 Strynefjellet 1090 -50 -5 % E16 Filefjell 760 -600 -44 % Rv 52 Hemsedal 1280 -110 -8 % Rv 7 Hardanger-vidda 6780 +2330 +50% E134 Haukeli 1610 -380 -19 % Investeringskostnad: 23 mrd. kr Neddiskontert nytte: 16 mrd. kr Nettonytte: -12 mrd. kr Reisetidsreduksjon: 1 time, 10 min. Ny reisetid: 5 timer, 10 min. 17.09.2018

Rv 7 over Hardangervidda, via Tunhovd Øst-vest-utredningen Rv 7 over Hardangervidda, via Tunhovd Rute Utbygd rv 7 over Tunhovd ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent Rv 15 Strynefjellet 1130 -10 -1 % E16 Filefjell 810 -550 -40 % Rv 52 Hemsedal 1230 -160 -12 % Rv 7 Hardanger-vidda 7270 +2820 +60 % E134 Haukeli 1500 -490 -25 % Investeringskostnad: 31 mrd. kr Neddiskontert nytte: 19 mrd. kr Nettonytte: -18 mrd. kr Reisetidsreduksjon: 1 time 30 min. Ny reisetid: 4 timer 55 min. 17.09.2018

E134 over Haukeli, via Seljord Øst-vest-utredningen E134 over Haukeli, via Seljord Rute Utbygd E134 over Seljord ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent E16 Filefjell 1330 -30 -2 % Rv 52 Hemsedal 1360 Rv 7 Hardanger-vidda 4060 -390 -9 % E134 Haukeli 3730 +1740 +90 % E39 Bjørna-fjorden 13800 +600 +5 % E39 Rogfast 13000 +300 +2 % Investeringskostnad: 29 mrd. kr Neddiskontert nytte: 34 mrd. kr Nettonytte: -1 mrd. kr Reisetidsreduksjon: 1 time, 25 min. Ny reisetid Haugesund: 5 timer, 5 min. 17.09.2018

E134 over Haukeli, via Rauland Øst-vest-utredningen E134 over Haukeli, via Rauland Rute Utbygd E134 over Rauland ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent E16 Filefjell 1320 -40 -3 % Rv 52 Hemsedal 1360 -30 -2 % Rv 7 Hardangervidda 2210 -2240 -50 % E134 Haukeli 7000 +5010 +250 % E39 Bjørna-fjorden 15200 +2000 +15 % E39 Rogfast 14600 +1900 Investeringskostnad: 29 mrd. kr Neddiskontert nytte: 47 mrd. kr Nettonytte: +12 mrd. kr Reisetidsreduksjon: 1 time, 50 min. Ny reisetid Haugesund: 4 timer, 35 min. 17.09.2018

E134 over Haukeli, arm via Odda mot Bergen Øst-vest-utredningen E134 over Haukeli, arm via Odda mot Bergen Rute Utbygd E134 arm Bergen ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent E16 Filefjell 1270 -90 -7 % Rv 52 Hemsedal 1360 -30 -2 % Rv 7 Hardangervidda 870 -3580 -80 % E134 Haukeli 8260 +6270 +320 % E39 Bjørnafjorden 12300 -900 E39 Rogfast 13100 +400 +3 % Investeringskostnad: 37 mrd. kr Neddiskontert nytte: 70 mrd. kr Nettonytte: +26 mrd. kr Reisetidsreduksjon: 3 timer, 5 min. Ny reisetid til Bergen: 5 timer 17.09.2018

Rv 15 over Strynefjellet Øst-vest-utredningen Rute Rv 15 Strynefjellet ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent E136 1950 0 % Rv 15 Strynefjellet 1560 +430 +40 % E16 Filefjell 940 -30 -3 % Rv 52 Hemsedal 1490 -140 -9 % Rv 7 Hardanger-vidda 4360 E134 Haukeli 1960 Investeringskostnad: 4 mrd. kr Neddiskontert nytte: 1 mrd. kr Nettonytte: -4 mrd. kr 17.09.2018

E136 Romsdalen Øst-vest-utredningen Investeringskostnad: 10 mrd. kr Rute E136 Romsdalen ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent E136 2270 +320 +15 % Rv 15 Strynefjellet 1090 -40 -4 % E16 Filefjell 970 0 % Rv 52 Hemsedal 1560 -70 Rv 7 Hardanger-vidda 4360 E134 Haukeli 1960 Investeringskostnad: 10 mrd. kr Neddiskontert nytte: 3 mrd. kr Nettonytte: -9 mrd. kr 17.09.2018

Sognefjelltunnelene Øst-vest-utredningen Rute Sognefjell-tunnelene ÅDT 2050 Differanse uf. ref.alt Prosent Rv 15 Strynefjellet 750 -50 -6 % E16 Filefjell 630 -440 -40 % Rv 52 Hemsedal 980 -30 -3 % Rv 7 Hardanger-vidda 2650 -2 % E134 Haukeli 1500 -10 -1 % Fv 55 Sognefjellet 1200 +920 +330 % Investeringskostnad: 13 mrd. kr Neddiskontert nytte: 5 mrd. kr Nettonytte: -11 mrd. kr 17.09.2018

Nytte-kostnadsberegninger Øst-vest-utredningen Nytte-kostnadsberegninger Alternativ Inv. kost. mrd. kr Nytte, mrd. kr Nettonytte mrd. kr NN/kr E134, arm Bergen 37 70 + 26 +0,7 E134 over Rauland 29 47 + 12 +0,4 E134 over Seljord 34 - 1 Rv 7/52/5 21 18 - 7 -0,3 17.09.2018

Andre studerte konsekvenser Øst-vest-utredningen Andre studerte konsekvenser Pålitelighet og regularitet vinterstid Samfunnssikkerhet og sårbarhet Regionale effekter - mernytte Klimagassutslipp Ikke prissatte konsekvenser (landskapsbilde, naturmiljø, friluftsliv, naturmangfold, kulturmiljø og naturressurser) Konklusjon Påvirker ikke i avgjørende grad valget av forbindelser Foto: Statens vegvesen 17.09.2018

En langsiktig strategi Øst-vest-utredningen En langsiktig strategi To hovedvegforbindelser over fjellet mellom Østlandet og Vestlandet Betjener ulike områder Mindre sårbarhet og større pålitelighet E134 over Haukeli Samfunnsøkonomisk lønnsom E134 bør bygges ut mellom Drammen og Haugesund. Ferjefri E39 øker betydningen av denne utbyggingen. En arm fra Jøsendal via Odda til Bergen er samfunns- økonomisk lønnsom. Det finnes flere mulige traséer for en slik veg. Ulike konsepter bør analyseres i en KVU. En strekning via Rauland gir vesentlig større nytte enn via Seljord, men det kan være konflikt mellom nasjonale og lokale interesser. Valget av konsept bør analyseres i samme KVU som for armen til Bergen. 17.09.2018

En langsiktig strategi Øst-vest-utredningen En langsiktig strategi Rv 7/rv 52/ E16 over Hemsedal Rask forbindelse Oslo – Bergen Rask forbindelse Østlandet – Sogn og Fjordane og Sunnmøre, særlig med ny bru over Sognefjorden (rv 5) Utrede ny bru som erstatning for ferjesambandet Fodnes – Mannhelle E16 over Filefjell Vi har forutsatt utbygging av E16 Sandvika – Hønefoss og Voss – Bergen uavhengig av valg av utviklingsstrategi. Pågående utbygging over Filefjell bør fullføres Rv 7 over Hardangervidda Ingen stor satsing på rv 7 over Hardanger- vidda, men noen enkelte tiltak for villrein og reiseliv. Dette må vurderes i pågående KVU for rv 7 over Hardangervidda Foto: Statens vegvesen 17.09.2018

En langsiktig utviklingsstrategi Øst-vest-utredningen En langsiktig utviklingsstrategi Strynefjelltunneler avklares i regjeringens behandling av KVUen. Vegens betydning avtar når ferjefri E39 er utbygget hele vegen, men det er behov for tiltak for å oppfylle tunnelforskriften. Tiltak på E136 påvirker ikke trafikken på andre øst-vest-forbindelser. Evt. utbygging får behandles i ordinær NTP-prosess. Ikke hensiktsmessig med KVU for Sognefjelltunneler. Den lave forventede trafikkmengden forsvarer ikke de høye kostnadene. Ill: Colourbox.com 17.09.2018