Petroleumstilsynet og det ytre miljøet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Classification: Internal Status: Draft Innstilling til vedtak i SN AMU
Systematisk HMS arbeid
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Fagleder Logistikk & beredskap
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Frank Arntsen, Statens kartverk Møte i Faglig forum for Barentshavet og områdene utenfor Lofoten Tromsø 31. januar 2007.
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
Brann som grunnlag for design
CAKE session no. 11 Hva er storulykker?.
Brukermøte 2007 Stavanger Forum.
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
HMS i petroleumssektoren Forskningsinnsats og Utfordringer Sikkerhetsforum 9. desember 2004 Tor-Petter Johnsen, Norges forskningsråd.
PTIL/PSA Arbeidsmiljø og organisatorisk sikkerhet ved levetidsforlengelse Aldring og levetidsforlengelse Stavanger Forum Sigve Knudsen Fagleder.
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
eksempler på HMS-faktorer:
Norsk petroleumspolitikk
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Oppfølging HMS-melding Møte i SF Rapport om ”Myndighetenes regulering av HMS i petroleumsvirksomheten – fokus på beslutningsgrunnlaget.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Ptils oppfølging av entreprenørene
Human Factors i boring og brønn
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Terje Aven og Jan Erik Vinnem Universitet i Stavanger
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Konsekvenser av EUs flomdirektiv
Overordnet mål - MAREANO Vedtatt gjennomført i St.m.21 ( ) om Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand, for å styrke arbeidet med å kartlegge.
SEAPOP Om sjøfugl - for et rikere hav. SEAPOP ● Nasjonalt sjøfuglprogram for styrket beslutningsstøtte i marine områder ● ulike beslutningstakere ● forvaltere.
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
HMS petroleum Kompetanseprosjekter
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Sjøsikkerhet ”Sjøsikkerhet og effektiv samferdsel” Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Årsmøte i Norsk Losforbund Halden 2. september 2005.
Norges nordområdepolitikk Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Vardø, 22. juli 2005.
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
Norwegian Ministry of Fisheries Rent og rikt hav Statssekretær Thorhild Widvey, Fiskeridepartementet Tromsø 22. november 2002.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
RNNS - Prioriteringer Innspill fra Sikkerhetsforum.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Arbeidsmiljøet for ansatte
ROS-analyse.
Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Olje- og energidepartementet | regjeringen.no/oed Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Kjemikaliehåndtering
Kvalitet, risiko og avvik
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Fra Kielland til Snorre Synspunkter fra DNV
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
Møte om livbåter
HMS-året Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.
Forskrift om Internkontroll
Ymse om regelverksutvikling
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Petroleumstilsynet og det ytre miljøet Sikkerhetsforum - 29.11.07 17.09.2018

Petroleumstilsynet er en viktig aktør i miljøforvaltningen TEKNOLOGI AKTIVITET (type og omfang) STYRING & KONTROLL Design og utforming Drift og/eller operasjon Utslipp Utslippet vandrer Utslippet treffer en ressurs Utslippet skader en ressurs Robust design Forsvarlig og sikker drift Bekjempelse ved kilden Oppsamling på sjøen/ dispergering Oppsamling / Opprydning FOREBYGGING av akutte utslipp. Ulykkesbekjempelse ved kilden for å redusere mengde utslipp (brønnkontroll osv.) Sentral premissgiver for teknologi, operasjon og styring Petroleumslov §10-1 Skadebegrensning Oljevernberedskap Lovlige utslipp Forurensningslov

Vi skal være verdensledende på HMS Regionale og nasjonale miljømål forplikter også Petroleumstilsynet St. mld. nr. 8 (2005-2006): Helhetlig Forvaltning av det marine miljø i Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten St. mld. nr. 14 (2006-2007): Sammen for et giftfritt miljø – forutsetninger for en tryggere fremtid St. mld. nr. 26 (2006-2007): Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand St. mld. nr. 34 (2006-2007): Norsk klimapolitikk St. mld. nr. 12 (2005–2006): Helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten Vi skal være verdensledende på HMS 17.09.2018

Utslipp til sjø i havområdet (Kilde, type, mengde, lokasjon) Overordnet modell for styring av miljørisikoen Identifisere og vurdere: Årsakene til at akutte utslipp kan inntreffe. - Forebyggende tiltak for å forhindre, og for å begrense omfang Utslipp til sjø i havområdet (Kilde, type, mengde, lokasjon) Identifisere og vurdere: Konsekvensene av akutte utslipp. - Konsekvensreduserende tiltak dersom/når akutte utslipp inntreffer.

som kan føre til akutte utslipp. i Barentshavet. i Norskehavet. FOREBYGGING AV UØNSKEDE HENDELSER/TILSTANDER som kan føre til akutte utslipp. i Barentshavet. i Norskehavet. i Nordsjøen. + ulykkesbekjempelse ved kilden. 17.09.2018

Hensynet til menneskers liv og helse og hensynet til ytre miljø er ofte sammenfallende Prinsippene for risikostyring er de samme, enten det gjelder hensynet til mennesker eller hensynet til det ytre miljøet (føre-var, risiko- og forsiktighetstilnærming, substitusjon osv.). Vårt arbeid med forebygging av storulykker er et viktig bidrag med hensyn til ytre miljø. Vårt arbeid med å redusere menneskers eksponering til helsefarlige kjemikalier og luft er et viktig bidrag også for det ytre miljøet og må understøtte nasjonale miljømål (jf Kjemikaliepolitikk, Klimamelding). 17.09.2018

Forebygging av klimagasser kan ha positive effekter på sikkerhet og arbeidsmiljø 10% C02 i forbindelse med uønskede hendelser som fører til driftsstans. (NOX) Petroleumstilsynets bidrag = forebygge slike hendelser System for energiledelse integrert i HMS-styring 90% C02 fra kraftgenerering. (NOX) Fordeler med elektrifisering: reduksjon av storulykkesrisiko på grunn av fære antennelseskilder bedre arbeidsmiljø (mindre støy og vibrasjoner bedre luftkvalitet) 17.09.2018

å redusere klimagasser Forebygging av klimagasser kan ha negative effekter på sikkerhet og arbeidsmiljø Ulike tiltak for C02-håndtering – Utfordringer med hensyn til materialteknologi, B&B, eksplosjonsrisiko. Arbeidet med å redusere klimagasser må foregå forsvarlig. Innføring av ny teknologi og operasjoner for å redusere klimagasser krever omfattende og komplekse modifikasjoner på eksisterende innretninger. Risiko i forbindelse med modifikasjonsarbeid Risiko i forbindelse med samtidige operasjoner Tilgang til kvalifisert personell 17.09.2018

Klimaendringer kan kreve tilpasninger av teknologi og operasjoner. Opprettholde forsvarlig petroleumsvirksomhet. Petroleumstilsynet skal bidra til å klargjøre mulige positive og negative konsekvenser av klimaendringer og vurdere behovet for endringer for å opprettholde forsvarslig virksomhet. 17.09.2018

Behov for mer helhetlige beslutningsmodeller Mennesker Økonomiske verdier Ytre miljø Dilemmaer må håndteres uten lovbrudd Synergieffekter må utnyttes. 17.09.2018

Petroleumstilsynet og det ytre miljøet Petroleumstilsynet skal dra sin del av lasset (jf Petroleumstilsynets mandat og mål) Vi skal mene noe om hva som er forsvarlig petroleumsvirksomhet, utfra risiko for uønskede hendelser og tilstander som kan føre til skade på menneskers liv og helse, akutte utslipp, skade på utstyrs/innretningens funksjonsdyktighet Vi skal ikke mene noe om hva og hvor mye som er miljøskadelig. Vi skal ikke mene noe om hvilke områder som er sårbare eller ikke. Vi skal ikke mene noe om oljevernberedskap. 17.09.2018

Petroleumstilsynet og det ytre miljøet Vi bruker vår kompetanse for å forebygge skader på mennesker, det ytre miljøet og økonomiske verdier Vi slutter ikke å bry oss om hensynet til mennesker og økonomiske verdier fordi vi styrker vår bevissthet om vårt ansvar med hensyn til ytre miljø Vi er opptatt av både synergier og dilemmaer mellom de ulike hensyn Vi forvalter vårt regelverk med samme grad av forplikelse, enten det gjelder hensynet til mennesker, miljø eller økonomiske verdier. Ved dilemmaer mellom ulike hensyn, skal vi bidra til løsninger som best ivaretar hensynet til mennesker, dog uten regelverksbrudd for øvrige hensyn 17.09.2018

Back-up 17.09.2018

Overordnet modell for styring av miljørisikoen (siste versjon) Teknisk utforming og utrustning Drift og/eller operasjon Tekniske barrierer Operasjonelle barrierer Akutt utslipp på innretning/installasjon/fartøy (Kilde, type, mengde) Deteksjon av utslippet på innretningen/installasjon/fartøy Oppsamling på innretningen/installasjon/fartøy Utslipp til sjø i havområdet (Kilde, type, mengde, lokasjon) Deteksjon av utslippet i/på havet Bekjemping ved mekanisk oppsamling i/på havet Bekjemping ved dispergering i/på havet Oppsamling i kystområdet/iskanten Fysiske/biologiske konsekvenser i havområdet Fysiske/biologiske konsekvenser i kystområdet Fysiske/biologiske konsekvenser ved iskanten Sekundære samfunnsmessige konsekvenser

Tar stilling til tiltak som den enkelte etat må iverksette OED MD Helhetlig Forvaltningsplan Barentshavet Ptil HFB Sameksistens BHL Ptil STYINGSGRUPPEN MD Tar stilling til tiltak som den enkelte etat må iverksette Faglig Forum PI Syr sammen bidrag fra de 2 andre grupper Egne studier Formidling av info Ptil Risikogruppen KV Overvåking av utvikling av risiko for miljø- skade. Ptil Overvåkingsgruppen HI Overvåking av miljø- tilstand og dens utvikling. 17.09.2018

Andre prosesser OED MD UD MD Sameksistens 2 Norskehavet Nordsjøen Ptil Helhetlig Forvaltningsplan Norskehavet HFN Nordområde- strategi Helhetlig Forvaltningsplan Nordsjøen HFS DNV standardisering Styringsgruppe MD Faggruppen Ptil Russland-samarbeid Ptil 17.09.2018