Relevante standarder Motordrevne vinsjer NS-EN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
7.8.3 Elektronisk tilleggsmerking
Hvordan kroppen er bygget og fungerer
14.1 Enkelkrok med låseleppe
Krav til dokumentasjon i kap
Knutepunktsimulering
Taktekking med stein..
Dimensjonering av vedkløyver
Statens helsetilsyn, ref.93/42/EØF om med. utstyr
Dimensjonering av Permanente forankrings-system
1.Juli 2013 Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) 2013 (8 år siden revisjonen.
Brukerhåndbok El-skap fra Elektronor Bremnessvaet og Brettingen.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Kapittel 2: Sammensatte system
Mange har opplevd at det virkelig gikk galt
Konstruksjoners virkemåte - Bæresystem
Resultater fra drop-tester
Hippo Brukermanual for styreboks PGDT Pilot+. Styreboksen Hippo Av/På Nødblink Venstre blinklys Modusvelger Hastighet Batterisøyle Lysbryter Høyre blinklys.
Leksjon 8 - mekanikk - s. 179– 196 Friksjonskrefter mellom glidende flater
Arbeid - Kinetisk energi
Leksjon 1 - mekanikk - s. 11– 52 Kraft - moment - resultant - grafisk analyse
Grunnleggende testteori
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
Konstruksjoners sikkerhet
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
Brukerhåndbok Forslanger.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Erfaringer med betongrør og kummer i Norge
Betorens oppdatering Vi må bli bedre!!!!!.
NYE SKATTEREGLER 2016 Firmabil & Yrkesbil. DEFINISJON AV YRKESBIL Bil beregnet spesielt for bruk i tjeneste: Varebil klasse 2 Varebil med kun én seterad.
Før bruk sjekk av fleksible slanger, ref. prosedyre 6516 Sjekkliste vedlegg 6 «12 kontroll punkter»
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Prosedyre for nedrigging ved mastekran Blommenholm Båtforening.
Nye skatteregler 2016 Firmabil & Yrkesbil.
Bruk av rene engangshansker i helsetjenesten Vett og uvett
1. KRANBANE FOR KRANBRO Kranbanen må være dimensjonert for den belastningen som oppstår når traverskran med last kjører på kranbanen. Dette kan direkte.
Redningstjeneste ved snøskredulykker Innspill til prioritering av ressurser ved snøskredaksjoner Albert Lunde.
Bruksanvisning for Støykalkulator UPN
Arbeid, energi og effekt
MBN, USSD og stjerne/firkant koder 15.mai Kåre Aunan
Relevante standarder Tårnkran NS-EN 14439
Relevante standarder Kjetting- kjettingredskap NS-EN 818-serien
Beskyttelse mot overbelastningsstrøm og kortslutningsstrøm
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Relevante standarder Personløfter NS-EN 280:2013
Faglig ledelse Storefjell 2011
Relevante standarder Masseforflyttingsmaskiner NS-EN 474-serien
Relevante standarder NS-EN Mobilkran
Kontrolldokumentasjon, kontrollprosedyrer og akseptkriterier
Relevante standarder Elektrotaljer NS-EN
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Viktige deler relatert til opplæring / sakkyndig kontroll.
Relevante standarder Løse løfteforbindelser NS-EN 13155
Forskrift om Maskiner En oversikt over relevante paragrafer relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Viktige deler relatert til opplæring / sakkyndig kontroll.
Optimalisering – intro til prosjektbeskrivelsen
Dagens tekst Adm Underveisevaluering – frist
MONTASJE AV HULLDEKKER
Dagens tekst SIMA kurs (forankring) oktober
Relevante standarder Teleskoptruck NS-EN 1459:1998+A3:2012
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Du kommer videre fra hvert bilde med museklikk
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.
Prinsipper for beregning av kWh-potensial
Arbeid, energi og effekt
Eksempler på beregning av kWh-potensial
Utskrift av presentasjonen:

Relevante standarder Motordrevne vinsjer NS-EN 14492-1 Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.

NS-EN 14492-1 Motordrevne vinsjer Standard for motordrevne vinsjer Stiller krav til: Trommelvinsjer, vinsjer for trekking, vinsjer for bilberging, vinsjer til skogsdrift, vinsjer for trekking av båttraller Utforming Sikkerhetsinnretninger Utforming av bruker- og vedlikeholdsmanualer Merking av utstyret Verifikasjonsprosedyrer for kontroll av samsvar med standarden

5.2.2 Overlastvern og indikatorer 5.2.2.1 Generelt Vinsjer for heve-/ og senkeformål med en tillatt løftekapasitet på 1000 kg eller mer og vinsjer med en trekkraft på 10 000 N eller mer skal være utstyrt med et overlastvern.   Overlastvernet skal være konstruert for å forhindre overbelastning av vinsjen. Det skal også begrense de kreftene som overføres til den bærende konstruksjonen som skal beskrives av produsenten (se 7.2). Med overbelastning menes overskridelse av de beregnede driftskreftene. NB! Et overlastvern kan også innlemmes i den den bærende konstruksjonen som vinsjen er en integrert del av.

5.2.2.2.2 Direkte virkende overlastvern Innstillingen skal være utført slik at den dynamiske overlasttesten, se klausul 6, kan utføres uten å endre innstillingen på overlastvernet.   NB! På vinsjer med flere lag av ståltau på trommel, vil den lasten som skal benyttes ved overlasttesten være forskjellig fra det innerste laget og det ytterste laget på ståltautrommelen. Ved denne innstillingen skal de effektive kreftene i vinsjkonstruk-sjonen ikke overskride 160 % av kraften på de tilstøtende lag av ståltau på trommelen, i forhold til vinsjens nominelle kapasitet.

5.2.2.3 Indirekte virkende overlastvern. Innstillingen skal være slik at en last som overskrider vinsjens maksimalt tillatte kapasitet, eller en kraft som overskrider vinsjens trekkraft multiplisert med den utløsende faktor, skal utløse overlastvernet.   Ved heving eller senkning av en last som er 125 % større enn vinsjens maksimale løftekapasitet, skal lasten ikke løftes over en strekning som er større enn den maksimale løftehastigheten multiplisert med 1 s.

5.2.2.4 Tilleggskrav til friksjons momentbegrensere (slurekoblinger). Friksjons momentbegrensere (slurekoblinger) som benyttes som overlastvern skal være slik at, når de utløses, skal det momentet som kan bli overført over en periode på 60 s ikke overskride de maksimale verdiene som er beskrevet av produsenten, og løftekraften skal være tilstrekkelig til å holde en last tilsvarende vinsjens maksimale løftekapasitet i løftebevegelse, og når motoren står stille. Etter denne perioden på 60 s skal, mens motoren fortsatt kjører i retning opp, den maksimale lasten ikke senkes med en gjennomsnittlig hastighet som er større enn halvparten av vinsjens tillatt senkehastighet. I dette tilfellet skal gjennomsnittshastigheten måles over en strekning på minst 3 m.   5.2.3 Nødstoppfunksjon. Vinsjer skal utstyres med en nødstoppfunksjon. Nytt krav i 2009. Nødstoppfunksjonen skal være tilgjengelig og operasjonell til enhver tid, og uavhengig av driftsmodus.

5.2.4.2 Ekstra (reserve) overlastvern for heising Ved normalt bruk er ekstra overlastvern, som beskrevet i EN 12077-2:1998 pkt. 5.6.1.4 ikke nødvendig. En risikovurdering basert på en spesiell anvendelse kan resultere i behov for et ekstra overlastvern for spesielle bevegelser. Dette ekstra overlastvernet skal ikke være tilkoblet i forbindelse med normal drift, mens det første overlastvernet kan være tilkoblet ved normal drift. NB! Basert på risikovurdering, kan et ekstra overlastvern være nødvendig, f.eks. i de tilfellene hvor overlastvernet er aktivert regelmessig, og at dette overlastvernet ikke er designet for regelmessig aktivering.  

5.2.4.2 Ekstra (reserve) overlastvern for heising, forts.   Etter at ekstra (reserve) overlastvern er utløst, skal en ny start kun være mulig etter at en restart handling er utført, f.eks. ved å benytte en (nøkkel) låsbar hold-to-run kontroll på kontrollpanelet, eller en manuell restart bryter på vinsjen. Indikasjonen på feil i det første overlastvernet, som beskrevet i EN 12077-2:1998 pkt. 5.6.1.4 er, at en restart aksjon er nødvendig etter at overlastvern nr. to har vært utløst. Etter at reserve overlastvern har vært utløst, skal en restart kun være mulig i motsatt rekkefølge. Feilmelding, og en egen restart prosedyre er ikke nødvendig dersom reserve overlastvern er en friksjons momentbegrenser (slurekobling), beregnet på å oppta bevegelsesenergien.

5.7.6 Innfesting av ståltau til trommel. Innfesting av ståltau til trommel skal utføres slik at den tåler minst 2,5 ganger den statiske kraften som skal til for å holde heisverkets maksimale tillatte heisekapasitet, dette når man tar i betraktning friksjonen mellom heisetauet og trommel når heistauet vikles rundt heisetrommelen. Friksjonskoefisienten mellom ståltau og trommel skal settes til µ = 0,1. Det skal gjenstå minst to tørn ståltau på trommel før innfestningspunktet. Konstruksjonen av innfestningspunktet skal velges på en slik måte at man tar hensyn til ståltauet og overflaten (konturen) på trommelen. Ståltauet skal ikke ledes over kanter.

5.7.7 Forankring av ståltau. Forankring av ståltau til trommel skal utføres slik at bøying og andre tilleggsbelastninger av tauet unngås. Dersom det ikke benyttes rotasjonsfattig ståltau, skal forankringen væren utført på en slik måte at det ikke er muligheter for at tauet vris i tauets lengderetning. Innfestning av ståltau skal uten deformasjon kunne motstå 2,5 ganger den statiske kraften som skal til for å holde heisverkets maksimalt tillatte løftekapasitet.

5.7.9 Trekkvinsjer På trekkvinsjer skal trekkraften være slik, at det både ved tiltenkt bruk og ved test iht. klausul 6 ikke forekommer glipp eller sammenklemming av ståltauet. Trekkraften skal dokumenteres enten ved beregning eller ved test, for 1,5 x tillatt kapasitet (trekkraft) under den tiltenkte perioden av utnyttelse. Her skal slitasje tas i betraktning, f.eks. på vinsjer hvor trekkraft er avhengig av slitasjegraden i sporet.   Tauet skal ikke ha muligheten til å skli over sidene på trekktauskiven. I de tilfellene at trekktauskiven er rillet, skal rillene sammenfalle med type og diameter på det ståltauet som er tiltenkt brukt sammen med vinsjen. Overflaten på rillene skal ha en ruhet som ikke er større enn Ra = 6,3.

5.7.9 Trekkvinsjer, forts. V-riller uten «Undercut» (underliggende) baseprofil skal inneha dimensjonsstabilitet. Dette kravet skal ansees som tilfredsstilt dersom rilleflankene har en hardhet på minst 50 HRC. Bredden B på den underliggende baseprofilen på trekktauskiven skal ikke overstige 0,8 x taudiameteren, eller dersom taudiameteren er mindre enn 8 mm, 0,75 x taudiameteren. (Se figur 2).

5.9.4 Innfesting til trommel Tromler for reim / belte skal omfatte funksjoner slik at reim / belte kan festes til dem slik at skade eller bøying unngås. Innfesting av reim / belte til trommel skal utføres på en slik måte at det oppnås minst 2,5 ganger av den statiske kraften som skal til for å holde innfestingen av det aktuelle utstyret. Dette når man tar i betraktning friksjonen mellom reim / belte og trommel når de vikles rundt heisetrommelen. De forskjellige friksjonskoeffisientene for de forskjellige materialtypene skal tas i betraktning ved beregning av friksjonskreftene. Det skal legges til grunn at smøremidler kan være tilstede på materialene.   Det skal gjenstå minst to tørn ståltau på trommel før innfestningspunktet, og reim / belte skal ikke ha mulighet til å bli viklet opp på trommelen i feil retning.

5.9.5 Forankring av reim / belte. Innretning for forankring av reim / belte skal kunne motstå en statisk trekkraft på reim / belte som er fire ganger vinsjens maksimale trekkraft uten skade på forankring og dennes innfestninger. Gjengede forbindelser på reim / belteforankring skal være låst for å forhindre at de løsner av seg selv. Tilstand på innfesting skal kunne kontrollers.