Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Relevante standarder NS-EN Mobilkran

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Relevante standarder NS-EN Mobilkran"— Utskrift av presentasjonen:

1 Relevante standarder NS-EN 13000 Mobilkran
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.

2

3 4. 1. 2. 1 Generelle krav. Mobilkraner skal iht
Generelle krav. Mobilkraner skal iht. ISO minimum ha et lastspektrum med faktor Q1=”lett” (Kp=0,125). Minste antall lastsykluser skal være Varme og ventilasjon. Det skal treffes tiltak for å holde en innvendig lufttemperatur på minst 18o i lukket førerhytte, dette med en utvendig referansetemperatur på - 10o C. Førerhytten skal være konstruert slik at den er beskyttet mot trekk. Førerhytten skal være utstyrt justerbart ventilasjonssystem. Utstyret ska kunne forsyne førerhytten med luft fra utsiden. Friskluftventil skal være justerbar Dører og vinduer. Dørene i førerhytte for krandel skal kunne låses fra utsiden men ikke kunne låses fra innsiden Beskyttelse mot fallende verktøy Som et minimum, skal taket og vinduene i taket til førerhytten for krandelen, kunne motstå kraften fra en 7 kilos jernkule som faller fra en høyde på 2 m. Plastisk deformasjon skal da ikke overstige 50 mm.

4 Sikring mot overlast Lastkapasitetsbegrenser Alle mobilkraner som har tillatt lastkapasitet større enn kg eller et veltemoment større enn Nm skal være utstyrt med lastkapasitets-begrenser. Lastkapasitetsbegrenseren skal hindre at kranen foretar lastbevegelser utenfor tillatt radius og utenfor posisjoner ,og laster vist / beskrevet i lasttabeller eller testsertifikater eller tillatt arbeidsbelastning i kranwire. Lastkapasitetsbegrenseren skal fungere, ved lavest mulig arbeidshastighet , mellom 100 % og 110 % av tillatt kapasitet. Denne nøyaktigheten skal oppnås ved en fullstendig isolasjon tilpasset kranen. Lastkapasitetsbegrenseren skal overstyre kranens kontrollspaker: a) For å forhindre bevegelser som vil føre til overlasttilstand b) For å forhindre farlige bevegelser av lasten For en mobilkran skal lastkapasitetsbegrenseren normalt overstyre bevegelsene når følgende bevegelser blir aktivert: c) Teleskopering ut d) Teleskopering inn

5 Lastvarsling Alle mobilkraner som kan løfte mer enn 1000 kg eller har et veltemoment større enn Nm skal være utstyrt med lastvarsler. Lastvarsler skal varsle for alle bevegelser som nærmer seg tillatt maks lastekapasitet som beskrevet i kranens lastediagram og testsertifikat. Lastvarsler skal varsle: a) Kranfører både visuelt og med lyd når lasten nærmer seg kranens maks løftekapasitet b) Kranfører både visuelt og med lyd og personer i kranens farlige område slik at disse kan ta dekning når kranens lastvarsler blir aktivert c) Personer i kranens fareområde både visuelt og med lyd når kranens lastvarsler er aktivert. Det skal være varsel for når kranen nærmer seg maks last, og for når grensen for overlast er overskredet. Lastvarsler skal gi varsel når lasten nærmer seg maks last og starte varsel mellom 90 % og 97,5 % av maks last.

6 Verneinnretninger Kranbom vinkelindikator. Indikator som viser kranbommens arbeidsvinkel skal være plassert nær kranens førerhus slik at den er synlig for kranfører. Mobilkraner utstyrt med utriggere skal i tillegg ha vinkelmåler ved hver betjeningsplass slik at arbeidsvinkel kan kontrolleres. Vinkelmåler skal ha en nøyaktighet på +/- 0,1o.

7 Verneinnretninger 4.2.6.3.6 Oppstoppbryter.
Alle mobilkraner skal være utstyrt med oppstoppbryter som stanser heisbevegelse som kan medvirke at krokblokk kommer i kontakt med bomspiss og kan skade denne. Utkobling av oppstoppbryter skal kun være mulig i forbindelse med rigging og transport. Utkoblingsfunksjonen skal være av en slik type at den må tvangskjøres for å fungere.

8 Verneinnretninger 4.2.6.3.7 Nedstopp bryter
Alle kraner skal være utstyrt med en nedstopp bryter. Nedstoppbryter skal være justert slik at det alltid gjenstår tre tørn ståltau på trommel når den trer i funksjon. Utkobling av oppstoppbryter skal kun være mulig i forbindelse med rigging, transport og utskifting av kranwire. Utkoblingsfunksjonen skal være av en slik type at den må tvangskjøres for å fungere.

9 4.2.7.1 Styresystem. Mobilkraner tillatt kjørt på offentlig veg.
Styresystemet skal sikre at kranen er trygg å kjøre opp til tillatt maks kjørehastighet. Styresystemet skal være utstyrt med servostyring som har minimum to separate styrekretser, og et automatisk varsel som varsler dersom en av servokretsene faller ut.

10 4.2.7.2 Styresystem terrenggående mobilkraner.
Styresystemet skal sikre trygg håndtering av kranen med last i alle aktuelle bruks / kjøreområder, med hastighet opp til produsentens tillatte maksimal-hastighet. På mobilkraner beregnet for bruk i områder som ikke er beregnet for tillatt kjørehastighet over 25 km/t er det ikke krav om servostyring. Mobilkraner beregnet for kjørehastighet over 25 km/t skal ikke bli uhåndterbare på grunn av frafall av en separat kraftforsyning (elektrisk, hydraulisk eller pneumatisk) til servostyring eller kontrollspaker.

11 4.2.8.2.1 Mobilkraner tillatt brukt på veg.
Bremsene skal sikre trygg nedbremsing av kranen for alle hastigheter opp til maks tillatt hastighet. Bremsesystemet skal være utstyrt med bremse-forsterker som har to separate kretser, og med automatisk varsling som varsler fører dersom en krets faller ut. - Egen parkeringsbrems. - Bremsesystemet skal tilfredsstille EU-kravet til lastebil gruppe N3

12 4.2.8.2.2 Terrenggående mobilkraner med hjul.
Driftsbremsesystem Driftsbremsen skal ha en effektivitet på minst 25 % retardasjon målt med retardasjonsmåler ved stopp på horisontalt, tørt og jevnt underlag. Inngangshastigheten skal være halvparten av produsentens tillatte maks. hastighet utenfor veg med normal utrustning og uten last.

13 4.2.8.2.2 Terrenggående mobilkraner med hjul.
Parkeringsbremsesystem I tillegg til driftsbremsesystem er et parkeringsbremse-system påkrevet. Dette skal være dimensjonert til å holde kranen på plass ved lasting / lossing, og motstå krefter fra vind, terreng og andre spesielle forhold ved normal bruk. (Beskrevet av produsent). Bremsene skal kunne holde kranen med normal utrustning, uten last, rolig i helninger opp til 15o. Det skal også betjenes av et separat system, adskilt fra driftsbremsen. Testen skal enten utføres med retardasjonsmåler på et horisontalt underlag, eller ved å kjøre opp og ned i helninger med minst 15% stigning.

14 4.2.8.2.2 Terrenggående mobilkraner med hjul.
c) Nødbremsesystem. Et nødbremsesystem skal sikre trygg nedbremsing i tilfelle svikt i hovedbrems. Nødbremsesystemet skal fungere uavhengig av hovedbremsesystemet og kunne opereres av lett tilgjengelige kontroller. Parkeringsbrems og nødbrems kan kombineres i samme system dersom dette er et rent mekanisk system. Nødbremsefunksjon kan innebygges / kombineres i kjøre-/ eller parkeringsbremsesystemet.

15 4.5.2 Brannslukningsapparat.
- Kranen skal være utstyrt med et bærbart brannslukningsapparat for klasse A og B branner iht. EN 2 og inneholde minst 6 kg slukkemiddel. - Antall, størrelse og type brannslukningsapparat skal være passende for kranens utstyr og størrelse. - Brannslukningsapparatet skal fortrinnsvis være plassert i førerhytte eller i nærheten av førerplass. - Brannslukningsapparatet i fylt tilstand skal ikke veie mer enn 20 kg.

16 Krav til dokumentasjon (bruksanvisning).
6.1.2 Tekniske data og informasjon ……… e) Lastdiagrammer som beskriver maks tillatt løftekapasitet i alle konfigurasjoner lett tilgjengelig for kranfører ved alle førerplasser. Viktige tekniske data for montering av kranlodd, vekt på deler, reaksjonskrefter på tilleggsutstyr, kraftforsyning, på- / og avmontering av utstyr og testforhold. o) Tegning som viser posisjon for hver sikkerhetsmerking som er festet på kranen. p) Informasjon om komponenter og deler som krever spesielle reparasjonsteknikker.

17 Kontroll av mobilkran 6.4.3 Retningslinjer for kontroll
Kontroll før første bruk: Instruksjonsboken (bruksanvisningen), skal beskrive kontroll før første gangs bruk etter vedlikehold og reparasjon. Periodisk kontroll: Kontroll som er nødvendig for å sikre at kranen er trygg i bruk, periodiske kontroller, skal være beskrevet for kontroll av f.eks bremser, og bremser på heisefunksjon iht. pkt

18 Kontroll av mobilkran G.1.8.2 Kontroll-/ testprosedyre
Mobilkran skal testes under følgende tre eller fire bruksforhold (a-c) eller (a-d). Felles retningslinjer for (a-d) er: Turtall på motor ved ¾ av maks turtall for kranbruk med en nøyaktighet på +/- 2%. Akselerasjon og retardasjon med maks last uten farlige bevegelser på last eller krokblokk. Kranbevegelser ved maks hastighet beskrevet i instruk-sjonsbok under de forhold som er beskrevet nedenfor. NB! Dersom det ved disse testene fremkommer støytopper, skal dette bemerkes / rapporteres.

19 Kontroll av mobilkran, forts.:
Heisefunksjon Mobilkranen skal belastes med en last som genererer maks 50% av løftekraft i ståltauet. Testen består av heising av lasten, for deretter umiddelbart å senke lasten til utgangsposisjon. Lengden av bommen skal velges slik at hele testen varer fra 15 til 20 sek. b) Sving Med bommen justert til en vinkel på 40o til 50o i forhold til horisontalplanet, og uten last i det øvre lastområdet, sving lasten 90o til venstre, deretter umiddelbart sving lasten tilbake til utgangsposisjon. Jib skal være i tilbaketrukket stilling. Inspeksjonstiden skal vare så lenge som den tiden det tar å utføre en lastsyklus.

20 Kontroll av mobilkran, forts.:
c) Fagverkskran Testen utføres ved at man hever den korteste jibben fra laveste arbeidsposisjon, for deretter umiddelbart å senke jibben til samme utgangsposisjon. Denne bevegelsen skal utføres uten last. Testen skal foregå over en periode på minst 20 sek. d) Teleskopering Med jibben justert til en vinkel på 40o til 50o i forhold til horisontalplanet, uten last og med jib i tilbaketrukket stilling, skal teleskopsylinderen til den første seksjonen kjøres ut sammen med første seksjon til full lengde og deretter øyeblikkelig kjøres tilbake sammen med første seksjon.

21 Annex M (normativt). Test av styresystem på terrenggående mobilkraner.
M.1 testforhold. Testen skal utføres på en overflate som gir god friksjon (eks. betong, asfalt). Kranen skal være uten last og med normal utrustning. M.2 Test prosedyre. Kranen skal kjøres med kjørehastighet 10 km/t fra rett frem kjøring og inn i en kurve med radius beskrevet i Tabell M.1. Styrekraften skal måles ved nominell radius på ratt. Minst en måling av hver styrebevegelse skal utføres til høyre og venstre. Testen skal utføres både med intakt styring og styring med simulert feil (f.eks feil i servo). NB! Dersom styresystemet kun er mekanisk, skal det ikke utføres test med simulert feil.

22 M.3 Tillatt styrekraft (på ratt).
Kraften som benyttes for å styre kranen skal ikke overstige verdiene beskrevet i tabell M.1.

23 Opplæring 6.5 Instruksjoner for opplæring av kranfører Instruksjonsboken (bruksanvisningen) skal gi nødvendig informasjon for opplæring av kranfører for å utvikle grunnleggende ferdighet i bruk, og for å oppnå tilstrekkelig kunnskap om sikker bruk av kranen. Dette omfatter: a) Tekniske data, tillatt(e) løftekapasitet(er) og sikkerhets- utstyr som det er nødvendig å kjenne til for å kunne operere kranen. b) Kontroll- spaker / funksjoner og deres utforming. c) Telefon, radio eller tv-kommunikasjon som benyttes for å betjene kranen. d) Sikkerhetsbestemmelser, merking og informasjon. NB! Kraneier / arbeidsgiver er ansvarlig for nødvendig opplæring av kranfører(e).


Laste ned ppt "Relevante standarder NS-EN Mobilkran"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google