Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Relevante standarder Elektrotaljer NS-EN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Relevante standarder Elektrotaljer NS-EN"— Utskrift av presentasjonen:

1 Relevante standarder Elektrotaljer NS-EN 14492-2
Viktige deler relatert til sakkyndig kontroll.

2

3 NS-EN 14492-2 Motordrevne taljer. (Serieproduserte heisverk).
Standarder for elektrotaljer, søyle- og veggsvingkraner. Stiller krav til: Utforming av heiseverk Sikkerhetsinnretninger Utforming av bruker- og vedlikeholdsmanualer Merking av utstyret Verifikasjonsprosedyrer for kontroll av samsvar med standarden

4 Heiseverk NS-EN Annex B omhandler frakt av flytende metall. Skal være kategori 3, (Performance Level, PL) WLL opp til 5 tonn. Maskingruppe M6 på wire (M7 for kjetting). Skal kunne løfte 1,5 x WLL. 5t < WLL < 40t. Maskingruppe M6 på ståltau. (Kjetting ikke tillatt). Kan løfte 1,5 x WLL. Backup brems påmontert trommel. WLL > 40 t. To uavhengige wiresystemer. Utjevningsskive ikke tillatt. Kan løfte 1,5 x WLL. Backup brems påmontert trommel. Dette er også beskrevet i NS-EN , pkt. 5.13

5 5.2.2.2.2. Direkte virkende overlastvern.
(Slurekobling, hydraulisk eller pneumatisk drift). Innstillingen skal være slik at en last tilsvarende 110 % av WLL kan løftes for å utføre dynamisk overlasttest, dette uten at innstillingen på slurekoblingen endres. Ved denne innstillingen skal det ikke være mulig å løfte en last tilsvarende WLL x ØDAL. Denne lasten skal ikke overskride 160 % av WLL for det aktuelle heisverket. Slurekobling ØDAL ≤ 1,6 Hydraulisk drift ØDAL ≤ 1,4 Pneumatisk drift ØDAL ≤ 1,6

6 5.2.2.3.2. Direkte virkende overlastvern.
Direkte virkende overlastvern virker direkte inn på kjeden av kraftoverførende elementer og begrenser den overførte kraften. Slike overlastvern er av type slurekoblinger og trykkbegrensende ventiler. Direktevirkende overlastvern har vanligvis ingen responstid før de utløses og krever ingen ekstra bremser. De mest vanlig benyttede typer av direkte virkende overlastvern er slurekoblinger, som er innstilt til aktuell kraftgrense ved hjelp av formelen:

7 5.2.2.2.3. Indirekte virkende overlastvern.
Innstillingen skal være slik at en last som overskrider heisverkets WLL x utløsende faktor skal utløse overlastvernet når lasten er større enn (α · mRC). Den utløsende faktoren skal være mindre eller lik 1,25 (α ≤ 1,25). En last større enn 125 % av heisverkets WLL skal ikke kunne løftes over en lengde større enn maks heisehastighet x 1 sek.

8 5.2.2.3.3. Indirekte virkende overlastvern.
Indirekte virkende overlastvern måler overført kraft med sensor og slår av kraftforsyningen til heisverket - og om nødvendig aktiverer heisverkets bremser. Kraften som får overlastvernet til å løse ut kalles den utløsende kraft, (triggering-force). Evaluering av denne kraften og filtrering av inteferens-signalene krever tid, og fungerer som en forsinkelse før krafttilførselen til heisverket slås av. Denne forsinkelsen kalles responstid. Etter at responstiden er forløpt slår overlastvernet av krafttilførselen til heisverket.

9 5.2.2.4. Tilleggskrav til slurekoblinger.
Slurekoblinger benyttet som overlastvern skal være konstruert slik, at når de utløses, skal kraften som blir overført i en periode av 60 sek. ikke overskride de verdier som er beskrevet av produsenten. Løftekraften skal være tilstrekkelig til å holde en last tilsvarende maks WLL i løftebevegelse, og når motoren står i ro. Etter en periode på 60 sek. kan heisverkets WLL avta og lasten kan senkes med en gjennomsnittshastighet ikke større enn halvparten av tillatt senkehastighet mens motoren fortsatt blir kjørt i retning opp. Denne hastigheten skal måles over en distanse av minst 3 m.

10 Nivå og kategori på PL bestemmes ved risikovurdering
NS-EN pkt : Performans Level, PL. Beskriver kvaliteten på de enkelte komponentene som benyttes (MTTF. Mean time to failure). Nivå og kategori på PL bestemmes ved risikovurdering Kraner med elektromekanisk styring (kontaktorstyring) kan være kategori 1. Kraner med elektronisk styring (PLS/frekvensstyring) skal være kategori 2. Kraner som frakter flytende metall skal være kategori 3. Kraner til kjernekraftanlegg skal være kategori 4.

11 Krav til bremser 5.4 Bremser for heise-/ og senkebevegelser
Heisverk skal være konstruert slik at bevegelser kan bli retardert, lasten blir holdt i ro, og uønskede bevegelser unngås. I tillegg skal man ta hensyn til last, overlastvernets følsomhet, kjørehastighet og eventuelle frafall av faser i strømforsyningen. Bremsene skal automatisk tre i funksjon når: Kontrollkjørespaker / kontroller slippes / returnerer til nøytral posisjon. Nødstopp blir aktivert. Ekstern kraftforsyning til bremser blir forstyrret. Kraftforsyning til aktuell motor blir forstyrret eller frakoblet. To faser av kraftforsyningen til aktuell motor blir forstyrret.

12 Tromler beregnet for enkelt taulag skal være rillet.
5.7.2 Ståltautrommel. Det skal ikke være mulig for ståltauet å hoppe over sidekanten av ståltautrommelen. NB! Passende tiltak for trommelen er f.eks flenser på trommelens endeplater, rammehus eller taugaider. Flenser på trommelens endeplater skal stikke ut over det det øverste taulaget på trommelen med minst 1,5 x den nominelle taudiameteren. Tromler beregnet for enkelt taulag skal være rillet. Rillingen skal være glatt og fri for defekter som er i stand til å ødelegge ståltauet. Kantene skal være avrundet. Rillene skal ha en radius på (0,525 til 0,56) x nominell taudiameter.

13 5.7.2 Ståltautrommel, forts. Dybden på rillene skal være mellom 0,28 og 0,45 av nominell taudiameter. Vridningen på rillene skal gi nødvendig klaring mellom tilstøtende tauvindinger på trommelen, når man tar i betraktning toleransegrensene på tauet. Tauets innfestingspunkt skal være lett tilgjengelig for vedlikehold og utskifting av ståltauet. Ståltauets føringspunkter i forhold til normal arbeidsposisjon for førerpersonell og trafikkerte områder skal være beskyttet for å forhindre skader ved at de går i inngrep med menneskekroppen. For NGL bygningsheiser som har mer enn ett lag med tau på trommelen, og hvor tauet har en nominell diameter ≤ 8 med mer, er tromler med riller ikke nødvendig.

14 5.7.6 Innfesting av ståltau til trommel.
Innfesting av ståltau til trommel skal utføres slik at den tåler minst 2,5 ganger den statiske kraften som skal til for å holde heisverkets maksimale tillatte heisekapasitet, dette når man tar i betraktning friksjonen mellom heisetauet og trommel når heisetauet vikles rundt heisetrommelen. Friksjonskoeffisienten mellom ståltau og trommel skal settes til µ = 0,1. Det skal gjenstå minst to tørn ståltau på trommel før innfestningspunktet. Konstruksjonen av innfestningspunktet skal velges på en slik måte at man tar hensyn til ståltauet og overflaten (konturen) på trommelen. Ståltauet skal ikke ledes over kanter.

15 5.7.7 Forankring av ståltau. Forankring av ståltau til trommel skal utføres slik at bøying og andre tilleggsbelastninger av tauet unngås. Dersom det ikke benyttes rotasjonsfattig ståltau, skal forankringen væren utført på en slik måte at det ikke er muligheter for at tauet vris i tauets lengderetning. Innfestning av ståltau skal uten deformasjon kunne motstå 2,5 ganger den statiske kraften som skal til for å holde heisverkets maksimalt tillatte løftekapasitet.

16 5.13.8.2 Bortfall av elektrisk krafttilførsel.
Elektriske heisverk skal være konstruert slik at: Lasten ikke senkes ukontrollert dersom en fase i strømforsyningen svikter. Lasten ikke faller dersom en fase svikter Dersom kranfører aktiverer heisefunksjon (opp), skal lasten ikke senkes. Dersom kranfører aktiverer senkefunksjon (ned), skal senkehastigheten ikke overstige 1,1 gang av maks hastighet. Når trykknappen (ned) slippes skal senkebevegelsen stanse opp, og lasten skal holdes i ro.

17


Laste ned ppt "Relevante standarder Elektrotaljer NS-EN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google