Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Prinsipper for beregning av kWh-potensial

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Prinsipper for beregning av kWh-potensial"— Utskrift av presentasjonen:

1 Prinsipper for beregning av kWh-potensial
Landstrøm til skip i norske havner Enova - 6. utlysningsrunde

2

3

4 Beregning av kWh-potensial kan gjøres på 3 ulike måter avhengig av detaljnivået på datamaterialet – metodene kan også kombineres ved behov. Metode 1 Søker kjenner skipenes faktiske effektbehov ved kai Den mest presise metoden, og også den gunstigste Nødvendig informasjon: Antall skipsanløp per skip Effektbehov per skip Antall liggetimer per skip All statistikk må dokumenteres Med skipsanløp av relevante fartøy menes de skip som anløp havnen i løpet av 2017 og som potensielt kan betjenes av det eller de landstrømanlegg det søkes støtte til Med effektbehov menes fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov ved kai Det trekkes ½ time fra liggetiden for hvert anløp for å hensynta til- og frakoplingstid Det kan ikke beregnes høyere kWh-potensial enn slik at anleggene/tilkoblingspunktene utnyttes mer enn 90 % av tiden. Tidligere innvilget kWh-potensial kan ikke gjenbrukes.

5

6 Beregning av kWh-potensial kan gjøres på 3 ulike måter avhengig av detaljnivået på datamaterialet – metodene kan også kombineres ved behov. Metode 1 Søker kjenner skipenes faktiske effektbehov ved kai Den mest presise metoden, og også den gunstigste Nødvendig informasjon: Antall skipsanløp per skip Effektbehov per skip Antall liggetimer per skip All statistikk må dokumenteres Metode 2 Søker kjenner anløpende skipstype/størrelse, men ikke skipenes effektbehov ved kai Konservative sjablongverdier danner grunnlaget for kWh- potensialet Nødvendig informasjon: Samlet antall liggetimer per skipstype og størrelse (GT) All statistikk må dokumenteres Med skipsanløp av relevante fartøy menes de skip som anløp havnen i løpet av 2017 og som potensielt kan betjenes av det eller de landstrømanlegg det søkes støtte til Med effektbehov menes fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov ved kai Det trekkes ½ time fra liggetiden for hvert anløp for å hensynta til- og frakoplingstid Det kan ikke beregnes høyere kWh-potensial enn slik at anleggene/tilkoblingspunktene utnyttes mer enn 90 % av tiden. Tidligere innvilget kWh-potensial kan ikke gjenbrukes.

7

8 Beregning av kWh-potensial kan gjøres på 3 ulike måter avhengig av detaljnivået på datamaterialet – metodene kan også kombineres ved behov. Metode 1 Søker kjenner skipenes faktiske effektbehov ved kai Den mest presise metoden, og også den gunstigste Nødvendig informasjon: Antall skipsanløp per skip Effektbehov per skip Antall liggetimer per skip All statistikk må dokumenteres Metode 2 Søker kjenner anløpende skipstype/størrelse, men ikke skipenes effektbehov ved kai Konservative sjablongverdier danner grunnlaget for kWh- potensialet Nødvendig informasjon: Samlet antall liggetimer per skipstype og størrelse (GT) All statistikk må dokumenteres Metode 3 Søker har ikke loggført skipenes størrelse, men kjenner skipstyper og liggetider Konservative sjablongverdier danner grunnlaget for kWh- potensialet Nødvendig informasjon: Samlet antall liggetimer per skipstype All statistikk må dokumenteres Med skipsanløp av relevante fartøy menes de skip som anløp havnen i løpet av 2017 og som potensielt kan betjenes av det eller de landstrømanlegg det søkes støtte til Med effektbehov menes fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov ved kai Det trekkes ½ time fra liggetiden for hvert anløp for å hensynta til- og frakoplingstid Det kan ikke beregnes høyere kWh-potensial enn slik at anleggene/tilkoblingspunktene utnyttes mer enn 90 % av tiden. Tidligere innvilget kWh-potensial kan ikke gjenbrukes. Regnearkene/malene som ligger ved utlysningen MÅ vedlegges i orginalform (xlsx)

9 Case 1: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X”
METODE 1 Case 1: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” Én kai hvor det skal etableres landstrømtilkobling (2 parallelle tilkoplingspunkter) Havnen trafikkeres av stykkgodsskip, kjøle-/fryseskip, tankskip og containerfartøy Søker har god oversikt over den historiske trafikken (kjenner kW-behov og liggetimer for alle anløpende skip) og velger metode 1 som grunnlag for estimatene Navn på skip eller peker til relevant vedlegg med dokumentasjon Gjennom-snittlige effektbehov ved kai Antall liggetimer fratrukket ½ time fra liggetiden for hvert anløp Totalt antall tilkoblingspunkter som kan kjøres parallelt uten å overskride anleggets maksimal effekt Sjekk av om dokumenterte liggetimer overstiger teoretisk maksimalt antall liggetimer (Ok/Ikke OK) Samlede budsjetterte investeringer Andel egenfinansiering (minimum 25%) Totalt antall liggetimer som legges til grunn i metode 1 Totalt antall kWh som legges til grunn i metode 1 Omsøkt støttebrøk som legges til grunn i konkurransen

10 Case 2: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X”
METODE 2 Case 2: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” Én kai hvor det skal etableres landstrømtilkobling (2 parallelle tilkoplingspunkter) Havnen trafikkeres av stykkgodsskip, kjøle-/fryseskip, tankskip og containerfartøy Søker har noe begrenset oversikt over den historiske trafikken (kjenner skipstyper, størrelser og liggetid for anløpende skip) og velger metode 2 som grunnlag for estimatene Totalt antall tilkoblingspunkter som kan kjøres parallelt uten å overskride anleggets maksimal effekt Sjekk av om dokumenterte liggetimer overstiger teoretisk maksimalt antall liggetimer (Ok/Ikke OK) Antall liggetimer fratrukket ½ time fra liggetiden for hvert anløp Antall kWh som legges til grunn i metode 2 (kalkuleres automatisk) Samlede budsjetterte investeringer Andel egenfinansiering (minimum 25%) Omsøkt støttebrøk som legges til grunn i konkurransen

11 Case 3: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X”
METODE 3 Case 3: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” Én kai hvor det skal etableres landstrømtilkobling (2 parallelle tilkoplingspunkter) Havnen trafikkeres av stykkgodsskip, kjøle-/fryseskip, tankskip og containerfartøy Søker har svært begrenset oversikt over den historiske trafikken (kjenner kun skipstyper og liggetid for anløpende skip - SOM ER MINIMUM FOR Å KUNNE SØKE OM STØTTE) og velger metode 3 som grunnlag for estimatene Totalt antall tilkoblingspunkter som kan kjøres parallelt uten å overskride anleggets maksimal effekt Sjekk av om dokumenterte liggetimer overstiger teoretisk maksimalt antall liggetimer (Ok/Ikke OK) Antall liggetimer fratrukket ½ time fra liggetiden for hvert anløp Antall kWh som legges til grunn i metode 3 (kalkuleres automatisk) Samlede budsjetterte investeringer Andel egenfinansiering (minimum 25%) Omsøkt støttebrøk som legges til grunn i konkurransen

12 De vanligste misforståelser og feil ved søknadene
Anløpsstatistikk må legges ved og det må trekkes fra 0,5 time per anløp. Anløpsstatistikken må gi informasjon om skipet, når det ankom, og når det forlot havn. Anløpsstatistikken må være på excel format (ikke pdf) fordi beregningene må kunne ettergås under saksbehandlingen. Stort sett passer metode 2 best for de aller fleste søkere. Metode 1 kan kun benyttes når energiforbruk til hvert enkelt skip er kjent. Med dette menes at man har målt det faktiske energiforbruket om bord i det faktiske skipet. Det er ikke tilstrekkelig med en teoretisk beregning fra motor om bord – da skal man benytte metode 2. Et skip kan kun benyttes i en av metodene (1, 2 eller 3). Hvis man bruker det samme skipet i flere metoder blir det dobbel telling noe det ikke er anledning til å gjøre. Søknaden må inneholde en god beskrivelse av det planlagte anlegget og det må bekreftes av en at det tilfredsstiller standarden. For at flere skip skal være koblet til et anlegg i parallell må det være separate transformatorer for hvert koblingspunkt. Hver transformator kan ha flere kabler uten at de kan kobles til 2 skip i parallell Det er kun kostnadene til de delene av anlegget som er etter standarden som det kan søkes om støtte til

13


Laste ned ppt "Prinsipper for beregning av kWh-potensial"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google