Kapittel 9: Utdanning i Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Studieforberedende utdanningsprogram
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Veiledet lesing Mørkved skole
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
1.
Landsorganisasjonen i Norge
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Samarbeid fagskole høgskole
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kapittel 9: Utdanning i Norge Alle har rett til gratis utdanning i Norge. Bilde: wikimedia.org.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Vurdering for læring.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Kvinneklasser i IT- puter eller stillaser? Tonje Hilde Monica Johannesen Leikny Øgrim.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til informasjonsmøte Eikeli videregående skole.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Hun sier … Kapittel 1 oppgave f.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Innføringstilbud i Aust-Agder
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Velkommen til Hafrsfjord Vi kan, vi vil, vi får det til!
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Mål for skoleåret – «indremedisin»
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Vurdering og undervisning
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sett inn riktig form av adjektivene, med eller uten artikkel
Tospråklige lærere i Asker Kommune
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 9: Utdanning i Norge Hovedpunkter

”Den gode skole” – hva er det? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer på skolen? Er det viktig å være autoritær? Er trivselen det viktigste? Skal alt være gøy? Skal læringen ”lekes inn”? Hvorfor ble det rabalder da resultatene av de nasjonale prøvene ble offentliggjort i Norge? Hvorfor gikk det dårlig på de nasjonale prøvene? Hvorfor har skolen i Norge disiplinproblemer, tror du?

Grunnskolen Grunnskolen i Norge bygger på likeverd og individuelt tilpasset opplæring. Hvilke fordeler og ulemper gir dette? Hvorfor mener at man bør snu noen steiner i undervisningssystemet? Læreplanene – et realistisk forbilde? Hvilke praktiske og økonomiske utfordringer finnes i skolen?

Er velferdsstaten for dyr? Er skolen inne i denne situasjonen fordi velferdsstaten er blitt for dyr? Er det økonomi som avgjør kvaliteten på en skole? Hvis det ikke er økonomi, hva er det da? SFO – hva er det? Hva gjør barna på SFO? Hvorfor strever mange med å få hverdagskabalen til å gå opp? Barna lærer å være selvstendige fra de er små. Hva synes du om dette?

Kunnskapssynet i Norge Må man være enig med læreren i Norge? Hvordan er dette i din kultur? Er det ok å være kritisk til læreboken i Norge? Hvorfor? Hvorfor ønsker man at elevene og studentene skal være kritiske? Studentene oppfordres til kritisk tenkning. Synes du dette er ok?

Nasjonale prøver og Kunnskapsløftet Tidligere var 1. klasse preget av lek. Hvordan forsøker man nå at 1. klasse skal være? Når skal elevene lære å lese? Bør elevene ha lekser hver dag? Hvordan er trivselen i norsk skole? Hva betyr mest: topp resultater eller trivsel? Hvordan er det mulig å oppnå både gode resultater og trivsel? Hvilke ferdigheter blir vektlagt i Kunnskapsløftet?

Russen Hva er rødruss og blåruss? Hva betyr ”studiespesialisering”? Hva lærer elever som går på yrkesfag? Hva markerer russetiden? Hva skjer i russetiden? Hvor blir russen kritisert? Hvorfor har russen behov for å markere seg så sterkt? Hva mener du om russetiden? Er det galskap eller uskyldig moro?

Høyere utdanning Hva betyr det å søke om opptak til høyere utdanning på særskilt grunnlag? Koster utdanning mye i Norge? Finnes det mange private institutter og institusjoner som tilbyr høyere utdanning? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvordan er systemet med studiepoeng? Får man samme type studiepoeng på universitet og høyskole? Hvor lenge må man studere for å oppnå bachelorgraden? Mastergraden? Hvilken endring kom med Kvalitetsreformen?