Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Risløkka kompetansesenter
Læring på arbeidsplassen
Arbeid og psykisk helse Informasjonssatsing 2010/11.
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
NHO og partnerskap for karriereveiledning
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Rett kompetanse – fremtidens behov
Yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet Kari Fyhn rådgiver Udir, Avdeling for fag- og yrkesopplæring.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Landsorganisasjonen i Norge
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Yrkesfag gir mange muligheter
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
har vi gleden av å invitere til
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Samfunnskontrakt for flere læreplasser Rett kompetanse 2013 Bergen LO-sekretær Trude Tinnlund.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Region Sotra-kystby v/Grethe Bjorøy, L2L og Per Aarsand, Vest Næringsråd.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Hvem – hva – roller og økonomi i et opplæringskontor Samfunnskontrakten – Nasjonal Aksjon Lærebedrift
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Glommastien, Fredrikstad
Formidling av lærlinger Hva skjer etter eleven har søkt læreplass
INFORMASJON FRA RÅDGIVEREN
Hvilke plattformer bruker dere?
Fagforbundet Vest-Agder
Svart arbeid – stjeler fra deg!
Informasjon til foresatte
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Rådgiver Marianne Stray Aas
Bli med på Yrkesfagenes år 2018
Are Solli og Kristian Ilner
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Yrkesfagenes år 2018 FAGKONFERANSEN KARRIEREVEILEDNING
Status internasjonalisering vår 2019
Utskrift av presentasjonen:

Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018 Arbeidslivet preges av rask teknologisk utvikling og globalisering. Det gir endringer i næringssammensetning, i arbeidsoppgaver og i krav til kompetanse. Bransjer og virksomheter i privat og offentlig sektor beskriver behov for flere fagarbeidere og unge som vil gå en yrkesfaglig karriere. Yrkesutdanningene er ikke bare viktig for virksomhetenes kompetansebehov, men også for å inkludere flere unge og voksne i arbeidslivet og for å ivareta et seriøst arbeidsliv. Gode yrkesfaglige utdanningstilbud er viktig i et større samfunnsmessig perspektiv.

Prosjektmedarbeidere: Benedikte Sterner og Elisabeth Lange, prosjektledere for kampanjeåret Espen Lynne Amundsen, prosjektleder Skole-NM Bjørn Ove Fjellandsbø, informasjonsleder Oppdraget ble gitt til WorldSkills Norway i oktober i år, i forbindelse med statsbudsjettet for 2018

Hovedambassadør for kampanjeåret: Marco Elsafadi Vi er så heldige å ha Marco med på laget – en av de klokeste mennene jeg kjenner – det er mange av dere som vil huske ham fra sport og TV - men også som samfunnsengasjert i ungdoms- og inkluderingsprosjekter både hjemme i Bergen og i landet for øvrig

Hva er Yrkesfagenes år 2018? En omdømmekampanje på nett og i sosiale medier Synliggjør aktiviteter knyttet til yrkesopplæring og arbeidslivet Åpen for alle som vil være med å bygge omdømme til yrkesfagene

Hva skal kampanjen? Øke innsikt om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene Øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg og karrierer Øke antall lærebedrifter og læreplasser – se sammenheng med arbeidet i «Samfunnskontrakt for flere læreplasser»

Målgrupper 1. Elever i ungdomstrinnet og videregående skole, rådgivere og foresatte 2. Arbeidsgivere og tillitsvalgte 3. Allmennheten

Hva gjør kampanjen? Bruker nettet og sosiale medier til å spre inspirerende, sannferdige og opplysende historier om yrkesfaguniverset! Inviterer unge til aktiviteter på sosiale medier – konkurranser Lage gøyal og lite «pekefinger-styrt» kommunikasjon Ambassadører og faddere To ulike roller – Ambassadører er unge snakker til unge om faget sitt og arbeidsoppgaver Faddere er frivillige fra erfarne lærebedrifter – Både bedriftsledere, tillitsvalgte og opplæringskontorer som tar i mot spørsmål fra potensielle lærebedrifter Lærerne, rådgivere og skolen med alle sine yrkesgrupper er spesielt viktige – god anledning til «åpne verkstedet sitt « på sosiale medier – Og hva skulle vi gjort uten elevene og lærlingene med på laget? Samarbeidet med EO er viktig! Alle kan delta helt frivillig - elever, lærlinger, unge og erfarne fagarbeidere, bedrifts- og virksomhetsledere, tillitsvalgte, lærere, rådgivere fylkeskommuner, opplæringskontor, Y- nemnder og prøve-klagenemnder og skoler, ALLE i Y- universet Arbeidslivet er med – hovedorganisasjonene gjennom Samfunnskontrakt for flere læreplasser og ned til den enkelte bedrift/virksomhet i privat og offentlig sektor. Fylkeskommunene er med – vi finner veien sammen.

Kampanjens nettside: www.yrkesfag.no

Hva skjer? Sjekk og send inn til www.yrkesfag.no

Instagram: #yrkesfag #yrkesfagenesår #mittyrkesfag

Kjedelig program på TV? Lag ditt eget om yrkesfag og sendt til oss!! YouTube

Instagram: Post om faget ditt!! Fagdagbok? #mittyrkesfag

Facebook – dere kan koble deres eget stoff! #yrkesfagenesår Facebook samler alt!

Hvordan blir Du med? Alle som tilslutter seg kampanjens mål og verdier kan delta: - gjennom å bruke kampanjens logo Poste på egne plattformer og kampanjeplattformer på sosiale medier Egne nyhetsoppslag Sende inn historier med bilder til redaksjonen din organisasjon kan synliggjøre allerede planlagte aktiviteter og enkelt assosieres med Yrkesfagenes år 2018 Kampanjen planlegger enkelte aktiviteter gjennom de fire årstidene - og alt dette finner dere informasjon om på nettsiden etter hvert som kampanjen skrider fram For eksempel i tilknytning til Yrkes-NM 23.- 25.oktober, som skjer i samarbeid med Oslo og Akershus fylkeskommuner – men og arrangementer på nett , f.eks. vil - Arena for kvalitet 2018 i regi av Utdanningsdirektoratet være en del av kampanjeåret Vår kampanje er og en del av den europeiske kampanjen …… vi er flere over hele Europa…..Det vil vi blant annet markere under European Skills Week

Verdier og mål Kommunikasjonen skal være Entusiastisk Sannferdig Opplysende

En tryggere overgang fra skole til arbeidsliv Årshjulet Unges behov En tryggere overgang fra skole til arbeidsliv Hva er arbeidslivet? Mine muligheter Å velge Læreplassjakt

Vi er mange over hele Europa! Vår kampanje er og en del av den europeiske kampanjen …… vi er flere over hele Europa…..Det vil vi blant annet markere under European Skills Week Som dere ser er det tredje gang European Vocation Skills Week arrangeres – Den 5-9 November 2018, Vienna, Austria Det hadde jo vært gøy om lille Norge hadde blitt landet med flest innrapporterte innslag fra 2018?

Vær med å realisere målet! Mål i prosjektet Vi registrerer økt etterspørsel etter spesialiserte fagutdanninger, doble fagbrev og mer tverrfaglig kompetanse. Samtidig viser søkningen til yrkesfag en avtagende trend innen flere utdanningsprogram. Dette er en utvikling som må snus dersom arbeidslivet skal kunne rekruttere nødvendig fagkompetanse nå og i framtiden.

Takk for meg