Oppsummering og veien videre Masteropptaket 2017 Oppsummering og veien videre
Tall UIOMASTER H17 SFM Antall søknadsalternativ 138 73 Søkere 7318 3217 Søkere med utenlandsk utdanning 1517 Alle «stoppet» i SOT 995 2234 Sendt til fakultetene for videre vurdering 6323 983 Kvalifiserte 4845 539 Tilbud 3769 282 Avdeling for fagstøtte
Henvendelser Fra søkere: Fra saksbehandlere på enhetene (via lokalopptak@): 914 UIOMASTER SFM Knutepunktet 245 1304 SOT 3565 2924 Avdeling for fagstøtte
Begrunnelser og klager UIOMASTER SFM Begrunnelser 764 67 Klagesaker til sentral klagenemd 3 Avdeling for fagstøtte
Status Fra fakultetene Fra SOT Opptaket fungerer bra Mottar god støtte og hjelp fra SOT Ønsker mer opplæring for nye saksbehandlere og beregning av utenlandsk utdanning Fra SOT Men vi ser noen forbedringsområder Avdeling for fagstøtte
Hvordan sikre god forvaltning? At alle søknadene blir grundig nok vurdert Alle søknader skal vurderes og registreres i FS, uavhengig av om søker har gode eller dårlige karakterer At dette gjøres ufullstendig/uklart kompliserer SOTs arbeid. Kjenner saksbehandlerne godt nok til forvaltningsloven? «hvis vedkommende klager kan hen få tilbud» Avdeling for fagstøtte
Hvordan sikre god forvaltning? forts. At opptakskomiteenes vedtak er i tråd med regelverket Hvem sikrer det? Avdeling for fagstøtte
Hvordan sikre god forvaltning? forts At søkerne får begrunnelse innen rimelig tid UIOMASTER: Ferietid Parallelle oppgaver, svar til SOT blir ikke førstepri når saksbehandlerne er tilbake fra ferie Forvaltningsloven §11 a. At søkerne får tilstrekkelig veiledning mtp hva man kan gjøre for å kvalifisere til programmet eller forbedre karaktersnittet Avdeling for fagstøtte
Hvordan sikre god forvaltning? forts Mer opplæring? Forbedring av arbeidsinstrukser i wiki Avdeling for fagstøtte
Oppsummert Gode tilbakemeldinger på prosess fra både fra fak og SOT Men vi avdekker behov for å sikre at At alle søknadene blir grundig nok vurdert At alle vedtak er i tråd med regelverket At søkerne får svar innen rimelig tid At søkerne gis tilstrekkelig veiledning mtp hva man kan gjøre for å kvalifisere/forbedre Avdeling for fagstøtte
Innspill? Forslag til hvordan vi kan få et mer kvalitetssikret opptak framover? Avdeling for fagstøtte