Samarbeid og medbestemmelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Trygge organisasjoner
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
En lærende organisasjon?
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Oppsummering av FOU - prosjekt
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Lederstil og Motivasjon.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Veileder for risikovurdering
Modellkommunene Hva er unikt?
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Ønske om endring av stillingskategori.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Medarbeiderundersøkelsen 2016/2017
Oppsummering av FOU - prosjekt
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Medarbeiderundersøkelsen 2014
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Samarbeid og medbestemmelse
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Asker - mulighetenes kommune
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Kapittel 1 SAMSPILL.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Arbeidskultur i Drammen kommune
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid og medbestemmelse Samling: Evaluering. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Arbeidshefte

Mål Samling for evaluering mellom partene. Målet med samlingen er å evaluere samarbeidet siste året samt identifisere tiltak for å bevare og forbedre samarbeidet neste år. Partene skal evaluere samarbeidet en gang i året (jf. HA kapittel 1 § 2). Innhold: evaluering av året som har gått.

Samarbeidet i året som har gått Hva vil du trekke frem som har vært bra? Hva vil du trekke frem som kunne ha vært bedre? Be alle om å tenke og skrive ned noen punkter på det som kjennetegner et godt samarbeid. Er gruppen s

Godt samarbeid. Rammer og samhandling SJEKKLISTE FOR RAMMER OG SAMHANDLING +/- Rammer:   Vi har god kjennskap til aktuelt lov- og avtaleverk. Vi har faste, avtalte møtetidspunkt (et årshjul). Vi har en god sakliste som skiller mellom informasjon, drøfting og/eller forhandlingssaker. Vi mottar møtepapirer i tilstrekkelig tid på forhånd. Vi mottar møtepapirer med godt forberedte vedlegg. Vi har avklart fullmaktene og hvem som skal delta på møtene. Vi håndterer de ad hoc-sakene som dukker opp på en hensiktsmessig måte. Vi bruker sjekklister, vurderingsskjema og lignende til å behandle saker. Vi evaluerer samarbeidet. Vi jobber systematisk med å forbedre samarbeidet. Samhandling: Vi er opptatt av å bygge gode samarbeidsrelasjoner. Vi jobber målrettet, strukturert og systematisk. Vi håndterer uenighet på en god måte. Vi forstår og respekterer hverandres roller. Vi har en åpen og ærlig kommunikasjon. Vi skiller sak og person i våre diskusjoner. Vi er grunnleggende løsningsorienterte. Vi stiller oss bak beslutninger som blir tatt. Vi møter godt forberedt til møtene. Godt samarbeid Et godt samarbeid forutsetter et godt og avklart lokalt fundament for samarbeidet. Denne sjekklisten kan brukes av både leder og tillitsvalgte som «egenvurdering» og som grunnlag for en diskusjon og evaluering av samarbeidet. Sjekklisten inneholder påstander om både rammer og samhandling. Begge deler er viktig for et konstruktivt samarbeid.

Oppgave: Evaluering av samarbeidet siste året 1. Individuelt arbeid Ta utgangspunkt i sjekklisten og gjør en vurdering av samarbeidet det siste året. Prioriter hva du mener dere har vært gode på (2–3 styrker), og hva du mener kan være forbedringsområder for bedre samarbeid (2–3 områder). Skriv: 2. Gruppearbeid (enten på tvers blant partene eller i homogene grupper) Del og forsøk å bli enige om 2–3 styrker og 2–3 forbedringsområder. 3. Fellesskap: Oppsummer fra diskusjonen om 2–3 styrker og 2–3 forbedringsområder. Diskuter og prioriter en styrke som dere ønsker å bevare, og ett forbedringsområde. Visjon og mål Er det dannet et felles (visjonært men også troverdig)bilde av hvordan det er når endringen er implementert? Kan de ansatte se seg selv lykkes i fremtidsbilde? Har de vært med på å utvikle visjonen. Situasjonsforståelse Er det et klart bilde av bakgrunn og behov for endringen? Er det akseptert at status quo ikke er et alternativ Hvor endringen kommer vil påvirke situasjonsbeskrivelsen (fordi vi vil, fordi vi må, fordi vi skal) Intern endringsteam Er det satt sammen et endringsteam med ansvar for å drive endringsprosessen? Har de nok ressurser, status, legitimitet, kompetanse på endring og kommunikasjonsevner. Evner endringsteamet å mobilisere organisasjonen i planlegging og gjennomføring av endringsprosesser. Topplederforankring Har endringen en forankring hos en leder som er tydelig i ord og i handling og som står bak endringen Har toppleder satt ned et godt endringsteam med avklarte mandat og rolle Kultur Hva preger kulturen når verdier, holdinger og virkelighetsoppfatninger Hva er organisasjonens endringskapasitet og modenhet med endring Hva er det ved kulturen som hemmer eller fremmer suksessen til endringen . Hva er bra og hva må vi utvikle i forhold til egen Opplæring Har organisasjonen den kompetansen som er nødvendig for å lykkes med omstillingen Vet folk hva de har av kompetanse og hva de må utvikle i forhold til nye kompetansekrav Hvilke kompetansetiltak er det viktig at organisasjonen tilbyr slik at ansatte kan posisjonere seg i forhold til nye komptansekrav Budsjett og planer Er det satt av nok ressurser til endringsprosessen slik at den blir vellykket Er det laget konkrete planer for styring og gjennomføring av endringsprosessen Måloppfølging Blir det satt nye mål og oppgaver som brytes helt ned til den enkelte Vet de ansatte hva som forventes av dem – hva skal være annerledes før, under og etter endringsprosessen? Blir disse fulgt opp gjennom tilbakemeldinger Forpliktelse og ansvarlighet Har ansatte fått anledning til å stille spørsmål, ytre bekymringer og blitt møtt på disse Har de ansatte fått være med å definere behov, mål og løsninger. Har organisasjonen istandsatt folk til å møte endringer på en offensiv måte. Holdes ledere og medarbeidere ansvarlig i forhold til de mål og planer som blir lagt. Kommunikasjon Er det arenaer for kommunikasjon og dialog omkring endringsprosessen Er det gode kanaler for kommunikasjon og informasjon – 7 ganger 7 kanaler Belønning Belønnes riktig atferd i forhold til endring – lønn og anerkjennelse.

Oppgave: Bidrags- og tilbakemeldingsøvelse INDIVIDUELT (5 min) 1. Hva mener du at dere (enten som ledere eller tillitsvalgte) har bidratt med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? Skriv: 2. Hva mener du at dere (enten som ledere eller tillitsvalgte) kunne ha bidratt mer eller bedre med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? 3. Hva mener du at den andre parten har bidratt med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? 4. Hva mener du at den andre parten kunne bidratt mer eller bedre med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? GRUPPE (10 min) 1. Hva mener dere (enten som ledere eller tillitsvalgte) at dere har bidratt med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? Skriv: 2. Hva mener dere at dere (enten som ledere eller tillitsvalgte) kunne ha bidratt mer eller bedre med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? 3. Hva mener dere at den andre parten har bidratt med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? 4. Hva mener dere at den andre parten kunne bidratt mer eller bedre med når det gjelder å utvikle et godt samarbeid det siste året? Instruksjon: De tillitsvalgte og 1. Tenk individuelt – skriv ned noen punkter på hvert punkt (5 min) 2. Del i grupper på 4–6 og forsøk å bli enig om noen punkter (10 min) 3. Rapportering fra hver gruppe på tavle/flippover (10 min)

Oppsummering av innspill (skriv inn her) Kjennetegn på godt samarbeid Ledelsens rolle og ansvar Tillitsvalgtes roller og ansvar

Oppgave: Identifisering og prioritering av tiltak Med utgangspunkt i det valgte bevaringsområdet og det valgte forbedringsområdet skal dere diskutere og prioritere tiltak. Del gruppen i to slik at en gruppe jobber med bevaringsområdet, og en gruppe jobber med valgte forbedringsområde. Idédugnad rundt bordet om mulige tiltak for å bevare eller forbedre. Gruppen diskuterer og prioriterer tiltak basert på følgende modell. Tiltaket vurderes etter hvor høy effekt det vil ha, og på hvor komplisert gjennomføringen vil være. Velg ut 2–3 tiltak. Visjon og mål Er det dannet et felles (visjonært men også troverdig)bilde av hvordan det er når endringen er implementert? Kan de ansatte se seg selv lykkes i fremtidsbilde? Har de vært med på å utvikle visjonen. Situasjonsforståelse Er det et klart bilde av bakgrunn og behov for endringen? Er det akseptert at status quo ikke er et alternativ Hvor endringen kommer vil påvirke situasjonsbeskrivelsen (fordi vi vil, fordi vi må, fordi vi skal) Intern endringsteam Er det satt sammen et endringsteam med ansvar for å drive endringsprosessen? Har de nok ressurser, status, legitimitet, kompetanse på endring og kommunikasjonsevner. Evner endringsteamet å mobilisere organisasjonen i planlegging og gjennomføring av endringsprosesser. Topplederforankring Har endringen en forankring hos en leder som er tydelig i ord og i handling og som står bak endringen Har toppleder satt ned et godt endringsteam med avklarte mandat og rolle Kultur Hva preger kulturen når verdier, holdinger og virkelighetsoppfatninger Hva er organisasjonens endringskapasitet og modenhet med endring Hva er det ved kulturen som hemmer eller fremmer suksessen til endringen . Hva er bra og hva må vi utvikle i forhold til egen Opplæring Har organisasjonen den kompetansen som er nødvendig for å lykkes med omstillingen Vet folk hva de har av kompetanse og hva de må utvikle i forhold til nye kompetansekrav Hvilke kompetansetiltak er det viktig at organisasjonen tilbyr slik at ansatte kan posisjonere seg i forhold til nye komptansekrav Budsjett og planer Er det satt av nok ressurser til endringsprosessen slik at den blir vellykket Er det laget konkrete planer for styring og gjennomføring av endringsprosessen Måloppfølging Blir det satt nye mål og oppgaver som brytes helt ned til den enkelte Vet de ansatte hva som forventes av dem – hva skal være annerledes før, under og etter endringsprosessen? Blir disse fulgt opp gjennom tilbakemeldinger Forpliktelse og ansvarlighet Har ansatte fått anledning til å stille spørsmål, ytre bekymringer og blitt møtt på disse Har de ansatte fått være med å definere behov, mål og løsninger. Har organisasjonen istandsatt folk til å møte endringer på en offensiv måte. Holdes ledere og medarbeidere ansvarlig i forhold til de mål og planer som blir lagt. Kommunikasjon Er det arenaer for kommunikasjon og dialog omkring endringsprosessen Er det gode kanaler for kommunikasjon og informasjon – 7 ganger 7 kanaler Belønning Belønnes riktig atferd i forhold til endring – lønn og anerkjennelse.

Oppgave: Tiltak inn i handlingsplan Bevarings- eller forbedringsområde Valgte tiltak Hva ønsker dere å oppnå? (Hva er målet?) Tidsplan Ansvarlig 1. 2. 3. 4. Visjon og mål Er det dannet et felles (visjonært men også troverdig)bilde av hvordan det er når endringen er implementert? Kan de ansatte se seg selv lykkes i fremtidsbilde? Har de vært med på å utvikle visjonen. Situasjonsforståelse Er det et klart bilde av bakgrunn og behov for endringen? Er det akseptert at status quo ikke er et alternativ Hvor endringen kommer vil påvirke situasjonsbeskrivelsen (fordi vi vil, fordi vi må, fordi vi skal) Intern endringsteam Er det satt sammen et endringsteam med ansvar for å drive endringsprosessen? Har de nok ressurser, status, legitimitet, kompetanse på endring og kommunikasjonsevner. Evner endringsteamet å mobilisere organisasjonen i planlegging og gjennomføring av endringsprosesser. Topplederforankring Har endringen en forankring hos en leder som er tydelig i ord og i handling og som står bak endringen Har toppleder satt ned et godt endringsteam med avklarte mandat og rolle Kultur Hva preger kulturen når verdier, holdinger og virkelighetsoppfatninger Hva er organisasjonens endringskapasitet og modenhet med endring Hva er det ved kulturen som hemmer eller fremmer suksessen til endringen . Hva er bra og hva må vi utvikle i forhold til egen Opplæring Har organisasjonen den kompetansen som er nødvendig for å lykkes med omstillingen Vet folk hva de har av kompetanse og hva de må utvikle i forhold til nye kompetansekrav Hvilke kompetansetiltak er det viktig at organisasjonen tilbyr slik at ansatte kan posisjonere seg i forhold til nye komptansekrav Budsjett og planer Er det satt av nok ressurser til endringsprosessen slik at den blir vellykket Er det laget konkrete planer for styring og gjennomføring av endringsprosessen Måloppfølging Blir det satt nye mål og oppgaver som brytes helt ned til den enkelte Vet de ansatte hva som forventes av dem – hva skal være annerledes før, under og etter endringsprosessen? Blir disse fulgt opp gjennom tilbakemeldinger Forpliktelse og ansvarlighet Har ansatte fått anledning til å stille spørsmål, ytre bekymringer og blitt møtt på disse Har de ansatte fått være med å definere behov, mål og løsninger. Har organisasjonen istandsatt folk til å møte endringer på en offensiv måte. Holdes ledere og medarbeidere ansvarlig i forhold til de mål og planer som blir lagt. Kommunikasjon Er det arenaer for kommunikasjon og dialog omkring endringsprosessen Er det gode kanaler for kommunikasjon og informasjon – 7 ganger 7 kanaler Belønning Belønnes riktig atferd i forhold til endring – lønn og anerkjennelse.