Lederkonferansen i Finnmark Lærere, rekruttering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Skole.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Utdanningsforbundet Bergen
Formålet med denne økta
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Arbeidstid og arbeidsavtale
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Digital tools in kindergarten
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Innhold Innhold Side 1.
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Opptak til høyere utdanning
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Opplæringslova.
Opplæringslova.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
1: SGS SGS 1010 Særavtale som gjelder turer og lignende og bemanna leirskole. Turer: max 9 timer per dag, 37,5 t uka. Overtid utover dette. Tid.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Fra DDK5 til DDK23 Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Idrettsfag Fag- og timefordeling Krav til fagsammensetning Opptakskrav til høyere utdanning mm.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Velkommen til kurs Utdanningsforbundet Sogn og Fjordane
Loen Aktuelle tema fra lov- og avtaleverk
OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
Velkommen til Åmot ungdomsskole. Hvem er vi? 167 elever 29 ansatte 3 team.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Lov om sosiale tjenester kapittel 4A – Rundskriv IS-10/2004 Bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning – behov for økt kompetanse.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Unge folkevalgte Om rekruttering og frafall blant unge folkevalgte i norsk lokalpolitikk Ved forskere: Frode Berglund og Marte Winsvold NIBR 2005.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Forskrift til Opplæringslova
Roar Sollied (V) Fylkesråd for utdanning
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
TILSETTING OG KOMPETANSEKRAV I SKOLEVERKET Tilsettingskurs januar 2018
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Tone Milde Seniorrådgiver
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Ny digitaliseringsplan & Fagfornyelsen
Utskrift av presentasjonen:

Lederkonferansen i Finnmark 17. - 18. 01. 18. Lærere, rekruttering Lederkonferansen i Finnmark 17. - 18.01.18 Lærere, rekruttering Lærere kompetanse SFS 2213/ 2201 Ledelse Fagfornyelsen Per-Oskar Schjølberg Spesialrådgiver KS Nord-Norge per-oskar.schjolberg@ks.no Kilder: GSI (gsi.udir.no) 2017-18 SSB/ KOSTRA 2016

Advokaten Iselin Nybø er Norges nye minister for forskning og høyere utdanning. 36-åringen fra Randaberg i Rogaland er nå bosatt i Stavanger og har flere års erfaring i kommunepolitikken i både Randaberg og Stavanger. Hun har også vært leder i Rogaland Venstre, og medlem av sentralstyret i partiet.

For å undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på barnetrinnet krevst det at vedkommande har minst 30 studiepoeng som er relevante for faget. For å undervise i norsk, samisk, norsk teiknspråk, matematikk eller engelsk på ungdomstrinnet krevst det at vedkommande har minst 60 studiepoeng som er relevante for faget. For å undervise i andre fag på ungdomstrinnet krevst det at vedkommande har minst 30 studiepoeng som er relevante for faget. Dette gjeld ikkje for valfaga, utdanningsval og arbeidslivsfag Kompetansekravene . Dei som før 1. januar 2014 hadde tilfredsstillande kompetanse etter dagjeldande krav for tilsetjing i undervisningsstilling, eller som har fullført tidlegare allmennlærarutdanning etter 1. januar 2014, har fram til 1. august 2025 dispensasjon frå dette kravet, jf. opplæringslova § 10-2 tredje ledd andre punktum.

KFK 2017-18 Norsk Matematikk Engelsk SUM Barnetrinn 102 115 114 331 36,1 % av lærerne i Finnmark er mer enn 50 år Av disse er 11,4% er 60 år eller eldre   Norsk Matematikk Engelsk SUM Barnetrinn 102 115 114 331 Ungdomstrinn 30-59 77 35 26 138 Ungdomstrinn 0-29 22 51 25 98 201 165 567 Under utdanning 2017-18 41 45 32 169 Antall år 4,9 4,5 5,2 3,4

SFS 2213 LED skole Fagfornyelsen

Kor mykje tid treng’ dokker i lag? Undervisning Tid til eget arbeid