Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS Innledning for FSG 22.11.10
Høye ambisjoner Universitetet i Stavanger skal tilby forskningsbasert utdanning av høy internasjonal kvalitet med et læringsutbytte som møter studentenes, arbeidsmarkedets og samfunnets behov for livslang læring. Kreativitet og nyskaping skal prege studier og undervisning. Vi skal tilby fremragende undervisning gjennom satsing på ulike og tidsmessige undervisningsmetoder. Universitetet i Stavanger skal ha et godt og universelt utformet læringsmiljø og være kjent for sin gode studentservice og aktive medvirkning fra studentene. Studentene skal være partnere i kunnskapsutviklingen.
Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget
Utgangspunkt i Strategidokument 2020 UiS skal være kjent for fremragende undervisning…. og ha etablert et senter for fremragende undervisning
Arbeidsgruppens mandat ta utgangspunkt i en statusvurdering identifisere styrker og svakheter foreslå ordninger som synliggjør undervisning som institusjonsansvar videreutvikle undervisningsmangfoldet tiltak for å videreutvikle forskningsbasert undervisning, nyskaping og innovasjon… vurdere mulige satsingsområder der UiS kan framstå som unike
Arbeidsgruppens sammensetning Tre studentrepresentanter Prodekanene for undervisning Uni-ped Utdanningsdirektør Strategi- og kommunikasjonsdirektør Nettop Prorektor (leder) Utkast til Handlingsplan skal leveres i mai 2011
Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget
Utdanning + FoU= Sant Forskningsbasert undervisning inn i UH-loven i 1995 § 1.3 (2005): Universiteter og høgskoler skal arbeide for å fremme lovens formål ved å tilby utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Ulike tokninger av lovparagrafen Rice- rapporten bruker begrepet FoU-basert utdanning Skiller mellom disiplinfag, profesjonsfag og kunstfag
St.melding nr. 44 (2008 – 2009) Utdanningslinja Institusjonene skal i større grad tilpasse undervisning og forskningstilknytning til det læringsutbyttet man ønsker at studentene skal få Stimulere studentaktiv forskning Etablere flere sentre for fremragende undervisning
Oppsummering i Rice-rapporten (s. 15) Fokusere på studenten som aktiv i læringsprosessen Bringe studenten inn i FoU-verdenen Se på studenten som potensiell kunnskapsprodusent Bidra til å bryte ned barrierene mellom utdanning og FoU Utfordre studentenes idé om hva forskning eller utviklingsarbeid er
Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget