Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Når kunnskap blir handling
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Noen utfordringer for skolene
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Rune Nilsen prorektor.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Studiekomiteen 26. september Kandidatundersøkelsen 2014.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Kvalifikasjonsrammeverket
Senter for læring og utdanning
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Utdanning som sprenger grenser
Gjennomføring av tilsynet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Velkommen til Verdiskapingsforum!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utdanning som sprenger grenser
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS Innledning for FSG 22.11.10

Høye ambisjoner Universitetet i Stavanger skal tilby forskningsbasert utdanning av høy internasjonal kvalitet med et læringsutbytte som møter studentenes, arbeidsmarkedets og samfunnets behov for livslang læring. Kreativitet og nyskaping skal prege studier og undervisning. Vi skal tilby fremragende undervisning gjennom satsing på ulike og tidsmessige undervisningsmetoder. Universitetet i Stavanger skal ha et godt og universelt utformet læringsmiljø og være kjent for sin gode studentservice og aktive medvirkning fra studentene. Studentene skal være partnere i kunnskapsutviklingen.

Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget

Utgangspunkt i Strategidokument 2020 UiS skal være kjent for fremragende undervisning…. og ha etablert et senter for fremragende undervisning

Arbeidsgruppens mandat ta utgangspunkt i en statusvurdering identifisere styrker og svakheter foreslå ordninger som synliggjør undervisning som institusjonsansvar videreutvikle undervisningsmangfoldet tiltak for å videreutvikle forskningsbasert undervisning, nyskaping og innovasjon… vurdere mulige satsingsområder der UiS kan framstå som unike

Arbeidsgruppens sammensetning Tre studentrepresentanter Prodekanene for undervisning Uni-ped Utdanningsdirektør Strategi- og kommunikasjonsdirektør Nettop Prorektor (leder) Utkast til Handlingsplan skal leveres i mai 2011

Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget

Utdanning + FoU= Sant Forskningsbasert undervisning inn i UH-loven i 1995 § 1.3 (2005): Universiteter og høgskoler skal arbeide for å fremme lovens formål ved å tilby utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Ulike tokninger av lovparagrafen Rice- rapporten bruker begrepet FoU-basert utdanning Skiller mellom disiplinfag, profesjonsfag og kunstfag

St.melding nr. 44 (2008 – 2009) Utdanningslinja Institusjonene skal i større grad tilpasse undervisning og forskningstilknytning til det læringsutbyttet man ønsker at studentene skal få Stimulere studentaktiv forskning Etablere flere sentre for fremragende undervisning

Oppsummering i Rice-rapporten (s. 15) Fokusere på studenten som aktiv i læringsprosessen Bringe studenten inn i FoU-verdenen Se på studenten som potensiell kunnskapsprodusent Bidra til å bryte ned barrierene mellom utdanning og FoU Utfordre studentenes idé om hva forskning eller utviklingsarbeid er

Innhold i denne økten Kort om mandatet for arbeidsgruppen Utdanning + FoU = Sant Arbeidet med Kvalifikasjonsrammeverket Prosjekt UNIPED Hva kan Nettop bidra med? Innspill fra Kvalitetsutvalget