EiT : Avløpsvann som ressurs

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Dan Y. Jacobsen, Studentenes landsforbunds fagpolitiske konferanse 2003; Studenten som utdanner 1.
FORMATIV VURDERING.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Hverdagen for Ruth og Sissel.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Sommerprosjektet 2003PBL-strengen Studieprogram for bygg- og miljøteknikk En helhet i helheten PBL-strengen Helhetlig vurdering av studentenes prestasjoner.
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Gullfakslandsbyen2009.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Informasjonsmøte for kommende
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Jour4110 Journalistikkforskning: teori og metode Studiepoeng: 20 Obligatorisk for alle masterstudenter i journalistikk.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
Hva er “beste praksis” styrearbeid og hvordan komme dit? Styreakademiet.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland og Helle Rånes.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
1 Forberedelsene til Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Are Holen og Bjørn Sortland.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
1 Eksperter i team våren 2012 Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
TVM4100 BM 2 – miljø- og resursteknikk Undervisningsopplegg våren 2004
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
EiT Landsby nr. 39.
SPØRSMÅL GJENSTÅR: Question remains: G
AVLØPSVANN SOM RESSURS
NORGES TEKNISK NATURVITENSKAPELIGE UNIVERSITET
ELE 3737 Internship Introduksjonsmøte for bedrifter og interns 10. juni 2014 Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis og faglig ansvarlig Prosjektleder.
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Utskrift av presentasjonen:

EiT : Avløpsvann som ressurs Landsbyleder: TorOve Leiknes Institutt for vann- og miljøteknikk IVT – fakultetet Student assistent: Maria Henriette Bakken

Gjennom et tverrfaglig samarbeid skal studentene utvikle: Læringsmål: For våren 2004 gjelder følgende læringsmål Gjennom et tverrfaglig samarbeid skal studentene utvikle: Innsikt i egen atferd og hvordan den påvirker teamet Innsikt i hvordan den enkelte lar seg influere av teamet Evne til å anvende dette til å løse tverrfaglige problemstillinger

”Gjennom arbeidet med prosjektet skal studenten utvikle innsikt, holdninger og ferdigheter knyttet til samarbeid i en løsningsorientert arbeidsgruppe der medlemmene av gruppen har ulikt faglig ståsted og ulik innfallsvinkel til problemforståelse og løsningsmetodikk. Studenten skal gjennom en faglig utfordrende problemstilling erverve seg kunnskap innenfor sitt fagområde samtidig som hun/han lærer å ta ansvar for at kunnskap fra eget fagområde bidrar positivt til løsningen av arbeidsgruppens fellesoppgave”. (Emnebeskrivelse jf. Studiehåndboken)

Hva er egentlig Eksperter i Team? Definisjon på et team: A team is a group of people with complementary skills who are committed to a common purpose, performance goals and to which approach they are going to use. They hold themselves mutually accountable for the process and the product and because of that they hold the team goal more important than their own individual goal. Resultat av samarbeidet – selve produktet Fagrapport Evaluering og refleksjon om hvordan målet og sluttproduktet ble til. Prosessrapport

EiT i et nøtteskal: Et prosjektsamarbeid mellom tre parter: Student- landsby NTNU Problem- eier En landsbyleder Faglige veiledere fra instituttene 1-3 stud.ass. Kurs Bibliotek Rapport It’s:learning 6 grupper á 5 studenter Hver gruppe def. sin oppgave og læringsmål Studentene selv ansvarlig for drift og organisering Problemstilling Informasjon Bakgrunnsmaterial Vurdering av produkt

Landsbymøtet er deltakernes ansvar! Undervisningsform: Ukentlige gruppemøter (onsdager) og selvstendig arbeid Ukentlige landsbymøter (obligatoriske) Føring av loggbok Prosessrapport Fagrapport og presentasjon En typisk landsbydag: Landsbydag Tema Ansvarlig 0815-1015 Gruppemøte Grupper 1015-1200 Landsbymøte Landsby 1230-1600 Gruppemøte (inkl. refleksjonsskriving – 30 min) FASI/BITI Landsbymøtet er deltakernes ansvar!

Evaluering: Grunnlaget for karakter i emnet EiT skal være: Fagrapport 50% Prosessrapport 50% Emnet avsluttes med en muntlig presentasjon som inngår i evalueringen. Karakteren settes på gruppen som helhet. Studentassistentene er ikke med på å sette karakter Informasjon om evaluering vil bli satt på It’s:learning

Kurstilbud: LMS-verktøy Informasjonssøkerkurs Rapportskriving - It’s:learning skal brukes av gruppene - opplæring 2.Landsbydag? Informasjonssøkerkurs - nærmere opplysninger vil komme - viktig og anbefales! Rapportskriving - nærmere opplysninger vil komme Presentasjonskurs - nærmere opplysninger vil komme

“Arbeidsrom” Student paviljong Det er satt av arealer som følger: Hver gruppe får tildelt hvert sitt gruppe rom i ”Paviljongen” Kollokvierom 315 og 316 Begge er utstyrt med PC m/tilknytning er satt av til landsbyprosjektet hele onsdag (Booking av tid inst.admin. Ragnhild Sundem om nødvendig) 3. Rom 340 Settes av hver onsdag i tiden 1015 – 1200 for Landsbymøtet – bruk utenom avtales 4. ”Vrimlearealer” – kan brukes om det er ledig/passer PC rom Student paviljong