ADHD er egentlig tre diagnoser: Hva er ADHD? ADHD er egentlig tre diagnoser: AD(D): Attention Deficit (Disorder) eller betydelige vansker med oppmerksomhet. HD: Hyperactivity Disorder: Betydelige vansker med hyperaktivitet og impulsivitet. ADHD: Betydelige og vedvarende vansker både med oppmerksomhet, impulsivitet og hyperaktivitet.
Symptom grupper Uoppmerksomhet Hører ikke etter Gjør ikke ferdig oppgaver Klarer ikke organisere seg Unngår langvarig anstrengelse Glemmer ting Lett å distrahere
Symptom grupper Hyperaktivitet Urolig/rastløs Forlater stolen i klasserommet Løper/klatrer svært mye Klarer ikke å leke/arbeide rolig Alltid ”i farta” Snakker svært mye
Symptom grupper Impulsivitet Snakker svært mye Buser ut med svar Klarer ikke å vente på tur Avbryter andre Trenger seg på andre
ADHD – Utviklings trender Motorisk hyperaktivitet BARN Aggressivitet Lav frustrasjons toleranse Impulsivitet Lar seg lett distrahere Uoppmerksomhet Skifter aktiviteter Kjeder seg lett Utålmodig Rastløs VOKSEN
Hva kommer det av ? Ca. 70 - 80% skyldes arv (Helene Gjone, 1996) Forhold i fosterlivet/lav fødselsvekt For tidlig født (Marit Indredavik, 2005)
Hvor vanlig er ADHD? 3 – 7% av alle barn i skolealder har ADHD 50 – 70% har fortsatt symptomer i voksen alder ADHD er ofte forbundet med andre tilstander, som f.eks. angst, tics, adferdsforstyrrelser, depresjon etc.
Tilstander som kan forekomme samtidig med ADHD hos barn alene 31% Tics 11% ODD 40% Angst 34% Conduct Disorder 14% MTA Cooperative Group Arch. Gen. Psychiatry 1999; 56:1088-1096 Alvorlige stemningssvingninger 4%
DSM-IV ADHD Diagnostiske kriterier Symptomene må ha vært tilstede de siste 6 månedene Må ha seks eller flere symptomer på uoppmerksomhet og/eller hyperaktivitet- impulsivitet Noen symptomer må ha vært tilstede før 7-års alder Noen symtomer må være tilstede i to eller flere miljøer (f.eks. skole og hjemmet) Signifikant påvirkning: Sosial, akademisk eller yrkesmessig Ekskludere andre mentale lidelser
ICD-10 HKD Diagnostiske kriterier Brukt til å diagnostisere HKD, en mer alvorlig form av ADHD. Liste over symtpomer må har vært tilstede i minst 6 måneder. Må ha: Minst 6 symtpomer av uoppmerksomhet OG Minst 3 symptomer på hyperaktivitet OG Minst 1 symptom på impulsivitet Symptomdebut ikke senere enn 7 års alder Noen symptomer må være tilstede i to eller flere miljøer (f.eks. skole og hjemmet) Signifikant påvirkning: Sosial, akademisk eller yrkesmessig
Nødvendig informasjon for å sette en diagnose Lærer Diagnose Foreldre Barn
ADHD Hva består behandlingen av? Tilpasset opplæring Psykososiale tiltak Medikamentelle tiltak
Opplæring Opplæring Forklare barnet og foreldrene hva ADHD er og hvordan man best mulig kan legge forholdene til rette for barnet med ADHD. Gi informasjon til lærere og hjelpe til med tilrettelegging av skolehverdagen.
ADHD Psykososiale tiltak FORELDREVEILEDNING ADHD er ikke et resultat av dårlige foreldre eller stressende familieomgivelser Forhold i omgivelsene kan forverre symptomene Måten foreldre møter barnet på, kan ha betydning for barnets selvtillit ADHD Practice Parameter. JAACAP 1997;36:85S
ADHD Psykososiale tiltak FORELDREVEILEDNING Ha regler i hjemmet Ha klare forventninger til barnet Ignorer mild upassende adferd Gi ros til positiv oppførsel Forsiktige negative konsekvenser ved upassende adferd (f.eks. inndragning av privilegier). ADHD Practice Parameter. JAACAP 1997;36:85S Wells et al. J Abnorm Child Psychol 2000;28:483