ADHD er egentlig tre diagnoser:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er psykisk utviklingshemming?
Advertisements

ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14
Psykiske utfordringer ved MS
NEVROPSYKIATRISKE TILSTANDER OG KIRKEN
Informasjonsdag om ADHD/ADD
Fritidslederen min roper hjelp!
Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
Et økende problem i skolen?
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Hyperkinetiske forstyrrelser
ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Egenledelse og nevropsykiatriske diagnoser
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Hvordan håndterer vi og behandler pasientens adferd?
Kan gradering av sykefravær forebygge senere uføretrygding? Arnstein Mykletun Avdelingsdirektør ved Avdeling for samfunn og psykisk helse Nasjonalt folkehelseinstitutt,
Kan scoringsverktøy brukes som mål på vellykket behandling? Landskonferansen NSFLPS 22. mai 2008 Avd.sjef/avd.overlege Marit Bjartveit Krüger AVDELING.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne En funksjonshemning oppstår når en person har nedsatt funksjonsevne i forhold til de krav som omgivelsene stiller Hva.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Øyvind Urnes. Hva er en personlighetsforstyrrelse etter DSM-IV? Et vedvarende mønster av indre opplevelse og adferd som avviker betydelig fra forventningene.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Alkoholbruk blant unge i Agder
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
-Læring, trivsel og trygghet for alle-
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Fritidslederen min roper hjelp!
Foreldrenettverk Kristine Hasund
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Foreldremøte skolestartere 2018
(Parent Management Training - Oregon)
PRAKSISMØTE.
ADHD – Muligheter og begrensninger i arbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
«Når alle er like viktige»
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Velkommen til foreldremøte
Behandling av søvnvansker hos barn og unge.
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Autismespekter Barn med autisme og asperger syndrom
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

ADHD er egentlig tre diagnoser: Hva er ADHD? ADHD er egentlig tre diagnoser: AD(D): Attention Deficit (Disorder) eller betydelige vansker med oppmerksomhet. HD: Hyperactivity Disorder: Betydelige vansker med hyperaktivitet og impulsivitet. ADHD: Betydelige og vedvarende vansker både med oppmerksomhet, impulsivitet og hyperaktivitet.

Symptom grupper Uoppmerksomhet Hører ikke etter Gjør ikke ferdig oppgaver Klarer ikke organisere seg Unngår langvarig anstrengelse Glemmer ting Lett å distrahere

Symptom grupper Hyperaktivitet Urolig/rastløs Forlater stolen i klasserommet Løper/klatrer svært mye Klarer ikke å leke/arbeide rolig Alltid ”i farta” Snakker svært mye

Symptom grupper Impulsivitet Snakker svært mye Buser ut med svar Klarer ikke å vente på tur Avbryter andre Trenger seg på andre

ADHD – Utviklings trender Motorisk hyperaktivitet BARN Aggressivitet Lav frustrasjons toleranse Impulsivitet Lar seg lett distrahere Uoppmerksomhet Skifter aktiviteter Kjeder seg lett Utålmodig Rastløs VOKSEN

Hva kommer det av ? Ca. 70 - 80% skyldes arv (Helene Gjone, 1996) Forhold i fosterlivet/lav fødselsvekt For tidlig født (Marit Indredavik, 2005)

Hvor vanlig er ADHD? 3 – 7% av alle barn i skolealder har ADHD 50 – 70% har fortsatt symptomer i voksen alder ADHD er ofte forbundet med andre tilstander, som f.eks. angst, tics, adferdsforstyrrelser, depresjon etc.

Tilstander som kan forekomme samtidig med ADHD hos barn alene 31% Tics 11% ODD 40% Angst 34% Conduct Disorder 14% MTA Cooperative Group Arch. Gen. Psychiatry 1999; 56:1088-1096 Alvorlige stemningssvingninger 4%

DSM-IV ADHD Diagnostiske kriterier Symptomene må ha vært tilstede de siste 6 månedene Må ha seks eller flere symptomer på uoppmerksomhet og/eller hyperaktivitet- impulsivitet Noen symptomer må ha vært tilstede før 7-års alder Noen symtomer må være tilstede i to eller flere miljøer (f.eks. skole og hjemmet) Signifikant påvirkning: Sosial, akademisk eller yrkesmessig Ekskludere andre mentale lidelser

ICD-10 HKD Diagnostiske kriterier Brukt til å diagnostisere HKD, en mer alvorlig form av ADHD. Liste over symtpomer må har vært tilstede i minst 6 måneder. Må ha: Minst 6 symtpomer av uoppmerksomhet OG Minst 3 symptomer på hyperaktivitet OG Minst 1 symptom på impulsivitet Symptomdebut ikke senere enn 7 års alder Noen symptomer må være tilstede i to eller flere miljøer (f.eks. skole og hjemmet) Signifikant påvirkning: Sosial, akademisk eller yrkesmessig

Nødvendig informasjon for å sette en diagnose Lærer Diagnose Foreldre Barn

ADHD Hva består behandlingen av? Tilpasset opplæring Psykososiale tiltak Medikamentelle tiltak

Opplæring Opplæring Forklare barnet og foreldrene hva ADHD er og hvordan man best mulig kan legge forholdene til rette for barnet med ADHD. Gi informasjon til lærere og hjelpe til med tilrettelegging av skolehverdagen.

ADHD Psykososiale tiltak FORELDREVEILEDNING ADHD er ikke et resultat av dårlige foreldre eller stressende familieomgivelser Forhold i omgivelsene kan forverre symptomene Måten foreldre møter barnet på, kan ha betydning for barnets selvtillit ADHD Practice Parameter. JAACAP 1997;36:85S

ADHD Psykososiale tiltak FORELDREVEILEDNING Ha regler i hjemmet Ha klare forventninger til barnet Ignorer mild upassende adferd Gi ros til positiv oppførsel Forsiktige negative konsekvenser ved upassende adferd (f.eks. inndragning av privilegier). ADHD Practice Parameter. JAACAP 1997;36:85S Wells et al. J Abnorm Child Psychol 2000;28:483