Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene Rådgiverkonferansen 25. oktober 2017
Utfordringer/spenningsfelt På den ene siden skal vi ivareta enkeltindividenes/elevenes interesser, muligheter og ønsker for å delta, lykkes og mestre På den annen side skal vi ivareta samfunnslivets/arbeids- og næringslivets behov for å skaffe seg nok kompetente og interesserte arbeidstakere til å løse oppgaver i virksomhetene Ingen av disse oppgavene er statiske
Interesser Muligheter Enkeltelever Samfunns-/arbeidslivet
Fagskolen i det norske utdanningssystemet Lang historie – fortsatt lite kjent NOU 2014:14 Stortingsmelding 9 (2016-17) – Fagfolk for fremtiden Private og offentlige eiere
Karrierevei for yrkesfagene Fullføring av videregående skole har betydning for å lykkes i arbeidslivet Størst frafall i yrkesfagene Videregående skole behøver ikke å være en karrieremessig endestasjon Kompetanse er mer enn kunnskap og vitnemål Fagskolen er en karrierevei for yrkesfagene
Fagskolen – høyere yrkesfaglig utdanning Det er en økning i behov for yrkesfaglig kompetanse fram mot 2030 (Statistisk sentralbyrås framskrivninger) En femtedel av NHOs medlemsbedrifter har et stort behov for å rekruttere personer med utdanning på fagskolenivå Fagskolen er et utdanningstilbud på nivå over videregående skole Fleksible yrkesrettede utdanninger Tett kobling til arbeidslivet Studenter Studiepoeng
Fagskoletilbud i Nordland Maritime fagskoler Reiselivsfagskole Helse- og sosialfagskole Teknisk fagskole – elektro Kunst- og filmfagskole Flere fagskoletilbud under utvikling
Nyorganisering av fagskolene i Nordland Fylkestinget har vedtatt å slå sammen de fylkeskommunale fagskolene i Nordland. Sterkere organisasjon – bedre muligheter til etablering av nye fagtilbud Driften av tilbudene tar utgangspunkt i dagens lokalisering Tilbudene tilpasses arbeidsgiveres og arbeidstakeres behov Innholdsmessig Studiemodell Samarbeid skole – bedrift/arbeidsgiver Heltids- og deltilbud Desentraliserte tilbud
Utdanningsnivå – er det den eneste utfordringen? Nordland har lavere utdanningsnivå enn landsgjennomsnittet Norske bedrifters konkurransefortrinn er kompetansenivå Det norske arbeidslivets fortrinn har vært bredere bidrag i utvikling av arbeidsprosesser og produksjon enn de fleste andre land Kvalitet produseres i alle ledd i både vare- og tjenesteproduksjon Omstilling i et arbeidsliv i stadig endring, krever også kompetanse til å utvikle på basis av erfaring knytte andres erfaring sammen med egen (anvendbar teoretisk kunnskap) tilpasse oppgaveløsning til ny virkelighet og nye krav
De mest etterspurte yrkene i Nordland i 2017 (Antall personer – NAV)
Hva arbeidslivet i Nordland etterspør Yrker med universitets- og høgskoleutdanning – sykepleiere, leger, psykologer, ingeniører (elektro, bygg og anlegg), grunnskolelærere. Praktiske håndverksyrker med fagutdanning – helse- og omsorgsarbeidere, tømrere, snekkere, rørleggere, elektrikere, kokker Praktiske yrker i industrien med fagbrev – sveisere, bilmekanikere, automatikere, overflatebehandlere, betongarbeidere Næringene det satses på innenfor Nordlands innovasjonsstrategi trenger også et stort innslag av yrkesfaglige tilbud
Avslutning Med fagskole som en naturlig og fornuftig påbygging og videreutvikling i yrkesfagene er det et poeng å ikke veilede elever med litt ambisjoner over i teoretiske og akademiske løp for enhver pris. Innenfor alle yrkesfaglige områder er det behov for kompetente yrkesutøvere, som gjennom sine erfaringer i praksis kan bidra til å utvikle arbeidsprosesser, produkter og prosedyrer. Med studiepoeng og bedre tilpasning og overgangsordninger mellom fagskole og U/H-sektoren, vil det være gode muligheter for at fagskole gir direkte avkorting av akademiske studier for dem som mener det blir riktig.
Eksempelvis har vi innenfor helse- og oppvekstfag og sett mange elever som trodde at høgskole var eneste farbare vei, men som plagdes såpass mye med teorifagene at det å stupe rett i påbygging både var urealistisk og medførte masse frustrasjon og slit. For mange gir noen år i yrkeslivet god erfaring og evne til å vurdere om deres videre faglige karriere bør være innenfor det faget de har lært, om de bør bygge videre på det eller om de bør utdanne seg ut av det.