Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
PAS/PGS ved lokalgitt eksamen
Sensorenes rolle.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
©Byrådsavdeling for oppvekst
skriftlig eksamen i norsk
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
EKSAMENSINFORMASJON 2014 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Om vurdering Eksamen – våren Vurdering Rett til vurdering –Underveisvurdering med og uten karakter –Halvårsvurdering med og uten karakter –Egenvurdering.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Workshop Engelsk eksamen
EKSAMENSINFORMASJON VG1 2017
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Nettverksledersamling
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
- Klassen deles inn i en elektrikerfaglig og en energimontørfaglig gruppe. - Alle eleven skal opp i faget Elenergisystemer - Hver elev trekker det andre.
- Tverrfaglig, praktisk eksamen Vg2 - Skriftlig eksamen Vg3 Gjennomgang av ordningen ved Saltdal videregående skole.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Vurdering og klage på standpunkt
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamensinformasjon Vår 2018
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Sensorveiledninger på MN
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø 23.10.2017 Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen

Emner Rammer for eksamen Oppbygging praktisk eksamen Likhet Gjennomføring Sensorer

1 Rammer for eksamen Vg1: ELE1001-1003 ELE1004 tverrfaglig eksamen for privatister Vg2: Alle programfag og tverrfaglig Vg3: Alle med Vg3 i sin struktur 3030/3003/3102/4030/4003/3002/4002

Skriftlig sentralgitt eksamen med lokal sensur Udir lager oppgaver til skriftlig eksamen Retting administreres av fylkeskommunene Koder 3030/3003/3102/3002 for praksiskandidater og lærlinger i 0+4 eller 1+3 Tidligere eksamensoppgaver, eksamensveiledning og vurderingsskjema for flere år: https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html?r1=%C7%82%C7%8256696465726567c3a5656e6465&r1val=Videreg%C3%A5ende Passord Eksamen Vurderingsveiledning sentralgitt 3102/30303/3003/3002/4002

Lokalgitt skriftlig eksamen Landssamarbeid for oppgaveproduksjon og sensur Benytter samme datasystem som Udir/fylkesmannen Se vigoiks.no Her er eksamensoppgaver og vurderingsveiledninger

Retningslinjer muntlig eksamen Lenke til kvalitetssystemet Muntlig eksamen har en obligatorisk forberedelsedel, som elevene skal få 24 timer før eksamen begynner I forberedelsesdelen får elevene et tema eller ei problemstilling, som skal danne grunnlag for en presentasjon på eksamen

2 Oppbygging praktisk eksamen Forberedelsestid: 2 dager (§ 3-30) (minst én av dagene skal forholdene legges til rette for bruk av skolens lokaler/utstyr) Faglærer kan svare på spørsmål og veilede under forberedelsen (men ikke undervise) Forberedelsesdelen skal ikke inngå i vurderinga (§ 3-30) Ekstern sensor er bare til stede på eksamensdagen Elevens eksamenstid skal ikke overstige 5 timer og eksamen for ett parti skal avvikles i løpet av én dag (§ 3-30) Klasser på rundt 15 elever deles i to eksamenspartier, skolene må vurdere om de går samme dag eller over to dager; ett parti er på max 8 elever. Går de samme dag, må partiene ha hver sin eksaminator og eksterne sensor Sjøl om flere faglærere kan være involvert under eksamen, settes endelig karakter av den ene faglæreren som skolen har utpekt som intern sensor sammen med ekstern sensor (to sensorer)

Eksamensdagen kan bestå av disse elementene, men praktisk arbeid må alltid være med Praktisk arbeid individuelt eller i gruppe Skriftlig del Muntlig del Dialog/vurderingssamtale underveis eller til slutt i det praktiske arbeidet Skolen og faglærer som utarbeider oppgavene, står fritt i organiseringa av eksamensdagen innafor disse retningslinjene så fremt valgte metoder er nødvendige og formålstjenlige Dersom praktisk del organiseres i grupper, så må det ligge til rette for individuell vurdering Eksamen skal avvikles slik at sensorene kan observere elevene i praktisk arbeid i tilstrekkelig tid til å gjøre seg opp en mening om måloppnåelse

Krav til oppgavesettet Ved lokalt gitt eksamen skal ”Eksamineringa gi elevane høve til å syne kompetanse i så stor del av faget som mogleg” (§ 3-30) Oppgavene må gi mulighet til å vurdere elevenes kompetanse og evne til å løse en kompleks problemstilling Oppgavesettet som helhet må omfatte flere kompetansemål fra alle felles programfag og trekke inn grunnleggende ferdigheter der det er naturlig (men hver enkelt elev må ikke prøves i alt) Oppgavene må gi elevene mulighet til å anvende faglig kompetanse i virkelighetsnære situasjoner, problemstillinger og arbeidsoppgaver, og til å vise praktisk mestring Eleven må få anledning til å vise både faglig bredde og fordypning (der det er nødvendig og relevant, kan prøven også omfatte elevens prosjekt til fordypning, men uten at dette fortrenger felles programfag)

Forberedelsesdelen kan ha ulik omfang, men eksamensoppgaven deles ut på eksamensdagen og den skal gi ytterlige utfordringer Forberedelsen kan omfatte at kandidaten tilrettelegger et’ halvfabrikata’ som skal avsluttes på eksamensdagen, men slik at det som vurderes er” kompetansen til eleven slik denne kjem fram på eksamen” (§ 3-25) Forberedelsesdelen kan være tverrfaglig, mens kandidatene på eksamensdagen trekker en mer begrensa oppgave Oppgavene må inneholde elementer av ulik vanskegrad slik at alle elevgrupper får vist hva de kan Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsen siden evne til å finne, vurdere og bruke hjelpemidler er en sentral ferdighet Faglærer bestemmer hvilke hjelpemidler som tillates på eksamensdagen; ’alle hjelpemidler tillatt’ inkluderer dog ikke verktøy som gjør det mulig for eleven å kommunisere med andre under f. eks. en skriftlig del ”Dersom det er usemje om kva eleven skal prøvast i, er det ekstern sensor som avgjer” (§ 3-30).

3 Likhet Likheten ivaretas gjennom felles læreplanmål Rammeverk: AUT2003 Automatisering DEL2003 Data og elektronikk ELE2004 Elenergi

4 Gjennomføring praktisk eksamen Start eksamen klokken 09.00 om ikke annet er avtalt Eksamen varer inntil 5 timer Kandidatene har krav på tilbakemelding om vurderingen, ikke bare resultatet Kan bare klage på formelle feil

5 Sensorer Skriftlig eksamen: Meld fra til egen skole, de melder deg inn i PAS som tilgjengelig sensor ved skriftlig eksamen Muntlig-praktisk og praktisk eksamen: Meld fra til egen skole, de registrere deg inn i iSkole, med skille mellom privatist- og elevoppdrag