[Produktnavn] Markedsføringsplan
Oppsummering av markedssituasjonen Markedet før, nå og i fremtiden Se gjennom endringer i markedsandeler, ledelse, aktører, endringer i markedet, kostnader, prisfastsetting og konkurranse Massemarkedet/ etternølerne Antall kunder Trendsetterne/ innovatørene Levetid Tid
Produktbeskrivelse Beskriv produktet/tjenesten som markedsføres
Konkurranse Konkurranse-markedet Vis en oversikt over konkurrerende produkter, deres styrke og svakheter Mål hver enkelt konkurrents produkt opp mot det nye produktet A B C D Ytelse Pris
Markedsposisjon Markedsposisjon for produkt eller tjeneste Utredning som uttrykkelig definerer produktet i markedet og i forhold til konkurrentene over tid Løfte til forbruker Utredning som oppsummerer fordelene ved produktet eller tjenesten for forbrukeren
Kommunikasjonsstrategier Avertering ved hjelp av publikum Fokuser på forbrukerdemografi
Emballering og levering Produktemballasje Diskuter leveringsbetingelser, prisfastsetting, innpakning og strategi Diskuter leveringsproblemer for ting som ikke sendes direkte sammen med produktet Solgte varers kostnad Oppsummer produktkostnader og detaljerte materialfortegnelser
Iverksette strategier Iverksette plan hvis produktet skal annonseres Budsjett for salgsfremmende tiltak Skaff til veie støttemateriale med detaljert budsjettinformasjon for gjennomgang Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Sep Okt Nov Des Fase 1 Fase 2 Fase 3 Aug
PR Strategi og iverksetting PR-strategier Viktige momenter i PR-plan Ha en PR-plan i reserve som omfatter utgivelsesdatoer, foredrags- engasjement, planlagte konferanser osv.
Annonsering Strategi og iverksetting Strategioversikt Oversikt over medier og tidsberegning Oversikt over annonseutgifter
Andre salgstiltak Direkte markedsføring Tredjepartsmarkedsføring Oversikt over strategi, kjøretøy og tidsberegning Oversikt over responsgrad, mål og budsjett Tredjepartsmarkedsføring Felles markedsføringsopplegg med andre firmaer Markedsføringsprogrammer Andre salgskampanjer
Prisfastsetting Prisfastsetting Strategi Oppsummer spesifikk prisfastsetting eller strategier for prisfastsetting Sammenlign med tilsvarende produkter Strategi Gi en oppsummering av strategien som er relevant for forståelsen av hovedproblemene ved prisfastsetting
Distribusjon Distribusjonsstrategi Distribusjonskanaler Oppsummer distribusjonskanalene Distribusjon gjennom kanal Vis en plan over hvor stor prosentandel av distribusjonen som kommer fra de enkelte kanalene. Her kan et sektordiagram være nyttig.
Vertikale markeder/segmenter Vertikale markedsmuligheter Diskuter muligheter for spesifikke markedssegmenter Drøft distribusjonsstrategier for disse markedene eller segmentene Drøft bruken av tredjepart ved distribusjon til vertikale markeder
Internasjonalt Internasjonal distribusjon Drøft distribusjonsstrategier Diskuter problemer som er spesifikke for internasjonal distribusjon Internasjonal strategi for prisfastsetting Lokaliseringsproblemer Fremhev krav til lokal produktvariasjon
Suksessrate Målsetting for første år Målsetting for kommende år Mål på suksess/nederlag Krav for å lykkes
Timeplan Tidsberegning: Viktige punkt på timeplanen for en 18-måneders periode Trekk ut tidsavhengige forhold som er avgjørende for å lykkes Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Sep Okt Nov Des Oppgave 2 Oppgave 3 Oppgave 4 Oppgave 1 Milepæl Aug