VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. M ÅL FOR FORELDREMØTET Dere skal bli bedre kjent med oss Dere skal få god informasjon fra SFO Dere skal få.
Advertisements

Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE. Presentasjon 2.trinn Kontaktlærere: Hanne Krogstad og Linda søby 3.Trinn Kontaktlærere: Ola Krystad og Hilde Jaavall 4.Trinn.
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE Vi skal gjennomføre en uformell undersøkelse ved bruk av et digitalt verktøy, Kahoot, her i kveld. Vi ønsker derfor at dere.
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Elevenes skolemiljø.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Informasjon til FAU
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
PALS.
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Trygt og godt skolemiljø
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Velkommen til foreldremøte
Den matematiske samtalen
Velkommen til Osloskolen
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 6. Juni 2018.
Velkommen!.
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til nye 1. klasseforeldre!
Trygt og godt skolemiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE

Marker skole Marker skole er en 1-10 skole med 379 elever. Barnetrinnet , trinn 1-7, har 248 elever, og ungdomstrinnet, trinn 8-10, har 131 elever. På SFO er det nå innmeldt 84 barn.

Avdelingsleder 1.-4.trinn Avdelingsleder 5.-7.trinn Rektor Mona Søbyskogen Avdelingsleder 1.-4.trinn May Kristin Hattestad Avdelingsleder 5.-7.trinn Linda Berget Ringnes Ass.rektor 8.-10.trinn Bjørn Furulund Inspektør Sigmund Hov SFO Hanne Høgaas

Marker skole Læring * Trygghet * Trivsel Marker skoles elevsyn skal sikre alle: Mestring Anerkjennelse Respekt Raushet Tillit Vi minner elevene på dette: Du er her for å lære Du er her for å hjelpe andre å lære Du er her for å bidra til at alle på Marker skole skal ha det bra.

Sosial læreplan, arbeid med godt læringsmiljø Strukturert og systematisk arbeid for å hindre krenkelser og mobbing Avgjørende at skole og hjem drar i samme retning og har forventninger om engasjerte medelever som viser MOT til å bry seg. Planen presenterer verktøy, kjennetegn på god praksis, handlingsplan og trinnvise årshjul for aktiviteter som bidrar i arbeidet. Meld fra om mobbing, ta kontakt med skolen. Det er også en egen meldeknapp på skolens hjemmeside. www.markerskole.no

Opplæringsloven § 9A Elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider på skolen skal følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø skal gripe inn mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering dersom det er mulig skal varsle rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolen skal snarast undersøke saka.

Steg for steg Empatitrening: forstå ulike følelser (glede, tristhet, sinne, redsel osv.) forstå hva andre mennesker føler (ved å se på ansiktsuttrykk, kroppsspråk osv.) tenke seg hva andre kan komme til å føle (ta andres perspektiv) vise andre mennesker at de bryr seg om dem Impulskontroll løse problemer trene på sosiale ferdigheter (spørre om lov til å få bli med, be om unnskyldning, avbryte høflig) Mestring av sinne roe seg ned styre følelsene i en mer positiv retning  

Samarbeidspartnere Sosiallærere Ella Hattestad og Lena Engen Skolehelsetjenesten Helsesøster Elisabeth Klund Fysio/ergo-terapeut Camilla Bjørby og Carina Kolnes PP-tjenesten Markerdag onsdager; vår kontakt er Hege Støten Wilhelmsen Psykisk helse Mona Haug Foreldreveiledning m.m. Barnevern Råd og veiledning til foresatte og skole Skolens meldeplikt

De viktigste utviklingsoppgavene for barn Vennskap Å lykkes i skolen Å følge regler Masten & Coatsworth, 1998

Vennerelaterte sosiale ferdigheter Kunne ta kontakt og vedlikeholde samhandling, kunne dele og vise respekt for andre barn, Sosiale ferdigheter er en viktig forutsetning for vennskap og å bli godtatt og danner grunnlag for å starte og vedlikeholde samhandling med andre, Sosial ferdigheter kan også formidles i sanger og fortellinger eller i dramatisering og rollespill slik at barn lærer å hilse, starte samtaler og å opprettholde samhandling.

Sosialt kompetente barn og unge lærer mer Sosiale ferdigheter gjør det lettere for elever å anvende sine skolefaglige ferdigheter, Lærerne skaper læringsmuligheter i timene, og sosialt kompetente elever utnytter disse bedre er mer oppmerksomme, jobber mer og har mer selvkontroll, Lærere oppmuntrer også til læring utenfor skolen – for eksempel gjennom å gi lekser, og sosialt kompetente elever benytter seg av disse mulighetene (Jennings & DiPrete, 2010). Sosialt kompetente barn har tro på at de kan lære, står på når de møter motgang, løser problemer, mestrer stress, og organiserer skolearbeidet sitt bedre (Durlak et al., 2011). Jennings & DiPrete, 2010

Hjemmets læringsmiljø Hjemmets læringsmiljø kan være vel så viktig som skolen for barns læring, og derfor er det viktig hvordan foreldre stimulerer læring, Foreldrenes holdning til at barn kan lære og utvikle seg. Hva som påvirker kvaliteten av hjemmets læringsmiljø: - Hvor tidlig og hvor ofte foreldre leser for sine barn og snakker om det de leser (dialoglesing og delt oppmerksomhet) - Hvordan og hvor ofte foreldre snakker med barnet (15 min daglig) - Hvor mange alderstilpassede bøker og bibliotekbesøk - Synge for og med barn og leke med ord; rim og regler - Snakke med barnet om bokstaver og tall - La barnet lede i lek.

«Å leke med barn» «Delt oppmerksomhet» «Serve and return» «Ferdighetstrening»

Sosial læring hjemme og ute Barn lærer av hverandre og av voksne – særlig voksne som de har mye kontakt med hver dag, Når barn får de samme tilbakemeldingene hjemme og ute, så øker sannsynligheten for at de lærer forskjellen på rett og galt, Små ting kan gjøre store utslag, som måten de voksne snakker til barn og unge på, - «fem ganger så mye vennlighet», Det handler også om gode «vaner» og rutiner, blant annet «å dele med andre» og skifte situasjon.

Lekser Rydde tid og skape en koselig plass for barnet for leksearbeid. Det er ikke så viktig når leksearbeidet skjer. Unngå stress rundt leksearbeidet og sørge for at lekser gjøres når det passer best for familien i forhold til fritidsaktiviteter, måltider og så videre. Vis interesse for det barnet har med hjem av lekser, og vær behjelpelige hvis det er behov for det. Ros barnet for godt arbeid! Vi forventer at lekser er gjort. Dersom lekser av ulike årsaker likevel ikke er gjort, har vi forståelse for det. Vi vil da ha skriftlig beskjed fra foresatte.

Leksehjelp  Marker skole tilbyr leksehjelp til 3., 4. og 5.trinn. Det viktig å få fram at leksehjelp på skolen ikke er i stedet for leksehjelp hjemme. Det er viktig at foreldrene fortsetter med å vise interesse for hva de har lært på skolen, og hvilke lekser de har. Leksene skal være kjent stoff for elevene. Dersom elever er påmeldt leksehjelp, må vi ha skriftlig beskjed dersom de ikke skal være med en dag. Det kan jo være at leksene for uka er gjort.

Organisering av leksehjelpen på Marker skole Leksehjelpen foregår i 1. etg. på barneskolen, rom 21-22 Der vil det være aldersblandede grupper Man. 12.45-13.45 3.trinn, 4.trinn og 5.trinn Leksehjelpere: Lena og Kari Tir. 14.30-15.30 4. og 5. trinn Leksehjelpere: Sanne og Kari Ons. 14.30-15.30  

Medisinering Det er foreldrene/de foresatte som har ansvar for at barnet får legemidler på rett måte og til rett tid. Dersom legemidler må gis i skole-/SFO-tiden, skal det foreligge en skriftlig avtale mellom foreldre/foresatte og skolen. Dette gjelder også kortere medisinkurer. Skjema for en slik avtale får dere på skolen. I tillegg skal det også leveres et legemiddelkort signert av legen før medisinering settes i gang. Skjema for dette får dere også på skolen. Ved akuttmedisinering må også instruks for dette utarbeides (eget skjema). Avtalen er tidsbegrenset for inntil et skoleår.

Nettsteder http://www.udir.no/laring-og-trivsel/skolemiljo/ Utdanningsdirektoratet http://markerskole.no/ FAU/SU artikler fra foreldrepulsen