Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Hvem styrer i kommunen?.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
8 Det politiske systemet i Norge
Den ideelle kommunesammenslåing
Viktige lover og regler
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Hva gjør vi så? - Oppsummering Dialogseminar, Åre – Hans Heieraas, varaordfører Levanger kommune Hva gjør vi så ? Oppsummering Dialogseminar
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Idrettsrådets ansvar og rolle
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Oppfølging av driftsstyreskoleringen 2015 Program.
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
Samhandle med lokalsamfunnet. Folkevalgt lederskap i kommunen som samfunn Hvordan involvere innbyggerne? Hvordan samhandle med frivilligheten? Hvordan.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Framtidens kommuner og regioner
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Kommunen og Fylkeskommunen
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Kommunestyrekomiteer
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Den lovgivende makten i Norge
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
KS Folkevalgtprogram Innbyggermedvirkning og samhandling med lokalsamfunnet Kurt Orre.
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler Folkevalgt lederskap og styring Samspillet med administrasjonen Lørenskogs organisering og årshjul Kapittel 6

Hva var dere særlig opptatt av: Rollene Spillereglene (samspillet) Etikken Økonomi

Hvordan får jeg en sak opp til politisk behandling? Reise en sak eller en debatt «rette en forespørsel til lederen i møtet» Grunngitt spørsmål Interpellasjon Private forslag Muntlig spørretime Fremme alternative forslag til vedtak Opp alle mulighetene: Et som viser alle, pluss enkeltark på mulighetene. Husk verbalforslag i budsjett. Grunngitte spørsmål, alternative vedtak osv. Det er viktig å huske på at de planene dere har vedtatt, gir føringer for enkeltsakene som du er opptatt av. Når budsjettet er vedtatt, vil det være lite rom for å komme med nye forslag som koster penger. Da må du i så fall fremme forslaget når budsjettet skal revideres. Det følger av kommuneloven at det er lederen av det folkevalgte organet som setter opp saksliste til møtet. For kommunestyret eller fylkestinget er det altså ordføreren som bestemmer hvilke saker som skal behandles. Som folkevalgt har du gått til valg på et valgprogram. Dette valgprogrammet ønsker du å få gjennomført. Spørsmålet er hvordan det kan gjøres. Og når, og hvordan, kan du ta opp en sak til politisk behandling? I kapittel 2 kunne du lese om folkevalgt lederskap. Løsningene på de utfordringene du ser, vil gjerne inneholde både små og store politiske beslutninger. Kanskje ligger noen av dine hjertesaker i disse beslutningene. Alt kan ikke vente til dere har definert de store utfordringene. Virksomheten går sin gang. Det er behov for å arbeide med mange saker og gjøre vedtak fortløpende. Lovverket har bestemmelser om hvilke saker som må behandles innen en viss frist. Et eksempel på en slik sak er kommunal og fylkeskommunal planstrategi, som skal behandles innen et år etter det konstituerende møtet. Dere bør derfor sette dere inn i hvilke overordnede planer og strategier som skal opp til behandling, og når de skal behandles. Ofte vil det være fornuftig å vurdere de sakene du vil ta opp i forbindelse med arbeidet med budsjettet eller økonomiplanen, eller kanskje arbeidet med kommuneplanen eller andre sektorplaner. Litt avhengig av hvordan dere har organisert dere (kommunestyre- og fylkestingskomiteer eller utvalg), kan det være lurt å spille inn saker eller synspunkter i det forberedende arbeidet. På den måten kan administrasjonen gi sin faglige vurdering før den politiske prosessen starter. Husk at en god beslutningsprosess ofte involverer innbyggerne før dere fatter vedtak. Når en sak behandles i et folkevalgt organ, kan du selvsagt fremme alternative forslag til vedtak. Det kan være et godt tips å drøfte ordlyden med rådmannen før du fremmer forslaget, slik at lovligheten kan bli vurdert. Gjennom godt samarbeid, medbestemmelse og medinnflytelse skal Hovedavtalen bidra til en omstillingsdyktig og serviceinnstilt kommunesektor. I saker som angår de ansatte, gir Hovedavtalen rammer slik at de tillitsvalgte gjennom drøftinger skal kunne påvirke beslutningene før arbeidsgiveren tar en endelig avgjørelse. Fremmes det et benkeforslag i en slik sak, som ikke har vært drøftet med de tillitsvalgte, må saken drøftes med dem. I saker som angår ansatte, er det viktig at kommunestyret opptrer ryddig og i samsvar med Hovedavtalen. Videre står du helt fritt til å fremme forslag om at administrasjonen skal forberede en sak. Det vil da være opp til kommunestyret eller fylkestinget å beslutte at saken skal forberedes. I kommuneloven står det at medlemmer av folkevalgte organer kan «rette forespørsler til lederen i møtet, også om saker som ikke står på sakslisten». Loven gir verken lederen eller administrasjonen noen plikt til å følge opp med et fullstendig svar eller en saksutredning. For å fylle ut denne bestemmelsen i kommuneloven har mange kommunestyrer og fylkesting vedtatt egne reglementer for det vi kaller grunngitte spørsmål og interpellasjoner. Dette reglementet er det viktig at dere behandler tidlig i den nye perioden. Et grunngitt spørsmål vil vanligvis være en forespørsel som gjelder et helt konkret forhold. Grunngitte spørsmål rettes til ordføreren, gjerne noen dager før møtet, slik at han eller hun kan forberede svaret. Dersom det du vil ta opp, er av mer prinsipiell karakter, fremmes det vanligvis som en interpellasjon. Husk at dersom spørsmålet/interpellasjonen skal følges opp videre, må kommunestyret gjøre vedtak om det, med eventuelle føringer for oppfølgingen. Noen kommuner har en ordning der de folkevalgte kan komme med private forslag i kommunestyret om saker som naturlig hører inn under kommunestyrets virkeområde. Kommunestyrets eget regelverk setter rammer for hvordan dette foregår. I mange kommunestyrer holdes det en muntlig spørretime i tilknytning til kommunestyremøtet. Man kan for eksempel stille spørsmål til ordføreren, eller til medlemmer av byrådet i kommuner som er parlamentarisk styrt. Slik kan de folkevalgte selv bidra til å sette saker på dagsordenen. Den gruppen du er en del av, kan også være en god arena for å diskutere hvordan sakene dere er opptatt av, kan fremmes. De fleste kommuner og fylkeskommuner har også ungdomsråd, de unges kommunestyre eller de unges fylkesting. Et godt tips kan være at dere er lydhøre for de sakene de unge er opptatt av. Kanskje bør du vurdere å ta opp noen av deres saker eller innspill?

Hva skal vi jobbe med idag? Spørsmål fra i går Samhandling med lokalsamfunnet Etikk og kontroll Spillereglene KS Kapittel 6