Asker Kommune Helse og omsorg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Tanker om brukermedvirkning
Om SAFO. Hvem er vi?  Et samarbeidsforum mellom: – Foreningen Norges Døvblinde (FNDB) – Norges Blindeforbund (NBF) – Norges Handikapforbund (NHF) – Norsk.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Brukermedvirkning i LHL
Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Dagens tjenester til personer med demens i Asker kommune
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
Omsorgsboliger med heldøgns tjenester Torstadtunet Oppsjø Asker bo og omsorgssenter.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
KIF-planens innhold og formål Innspill til Handlingsprogram Kommuneplan Kunnskapsgrunnlag Kartvedlegg Vedlegg fra Asker Idrettsråd Strategier, mål og.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Ny organisasjonsmodell og samarbeidsavtale innen rus og psykisk helse mellom Fræna og Eide kommune «SAMMEN OM MESTRING»
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Seniorsentre og innbyggertorg Utvikling og organisering.
Behovsanalyse og plan for aktivitets og arbeidstilbud Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Videreutvikling og systematisering av aktiv omsorg for eldre i sykehjem/omsorgsbolig Saken ble første gang beh i kom. 26/10 da Ut ble valgt som saksordfører.
Rapport Komité for helse og omsorg 22. mars 2017 Ingvild Becke
Komite for helse og omsorg
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Lars Sjøløkken, SLT-koordinator Strategi og samfunn
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Aktivitetskort- «Aktiv i Asker»
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Forum for rus og psykisk helse i Buskerud Sundvollen 24. oktober 2016
Komité for teknikk, kultur og fritid
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Fremtidig organisering av seniorsentrene
Eldrerådet Solveig M. Onstad.
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Plan for universell utforming i Asker kommune
Samarbeid og medbestemmelse
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Samarbeid og medbestemmelse
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Brukerundersøkelser - resultat
Den kulturelle spaserstokken Asker kommune
Brukeren skal være viktigste aktør
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Utskrift av presentasjonen:

Asker Kommune Helse og omsorg Status Brukerråd Asker Kommune Helse og omsorg

Brukerrådsordningen Brukerdialog på flere nivå:

Askers formelle brukerdialog Asker dialogen Bruker- og innbyggerundersøkelser Brukerundersøkelse i helse og omsorg Brukerrådsordningen Brukerråd; rådgivende organ for virksomhetene Dialogmøter; politikernes dialog med brukerrådene om utvikling av tjenester

Retningslinjer for brukerrådene. Asker kommunes visjon, verdier og policy Gjennom dialog og samarbeid med innbyggere, brukere og partnere, forplikter Asker kommune seg til å kontinuerlig arbeide for å forbedre tjenestene Brukerrådene skal tas med på råd når det gjelder: Utarbeidelse av virksomhetsplan Utvikling av tjenestetilbud i virksomheten Oppfølging av brukerundersøkelsen Brukerrådene kan tas med på råd når det gjelder: Interne disponeringer Budsjett Temaplaner Høringer

Tidligere evalueringer Dialogmøter, 2005, tilbakemelding var at brukerrådene opplevde det som nyttig Hele brukerrådsordningen, 2008: Stor tilfredshet med ordningen Svakest var hvordan dialogmøter ble fulgt opp med endring av tilbudene

Tidligere evalueringer Bør brukerrådsordningen videreføres? Alle respondenter Ansatt-representantene Bruker-representant Brukerråds-ledere Sekretærer (RE-ledere) Ja 88,50 % 89 % 93 % 77 % 81 % Nei 2,50 %   2 % 4,50 % 4 % Vet ikke 9 % Bør brukerrådsordningen videreføres? Helse og omsorg Barnehage Skole Kultur, frivillighet og fritid Teknikk og miljø Ja 100 % 94 % 80,50 % 90 % 83,50 % Nei   5,50 % Vet ikke

Vedtatte retningslinjer ligger til grunn for undersøkelsen  Brukerråd Antall representanter   Solgården & Søndre Borgen 8 brukere 2 ansatte 2000; Hadde først beboerråd, ble formalisert til Brukerråd ved oppstart Samfunnshelse & integrering, nei Ikke Brukerråd i 2016, har hatt tidligere. Men brukere har stilt på dialogmøter Rus og Psykisk helse 6 brukere Sammensatt fra flere grupper Omsorgsboliger 4 brukere 3 ansatte Gullhella bo og aktivitetssenter 5 brukere Nytt i 2016 -8 år før det Tjenester for nedsatt funksjonsevne Arbeid-fritid avlastning 1 ansatt 3 brukere 2 råd Hjemmesykepleie Har hatt tidligere. Men brukere har stilt på dialogmøter Brukertorg Skal etablere mulig sammen med hjemmesykepleie NAV Ja Statlig regi, både lokalt og på fylkesnivå. Ikke innhentet erfaringer fra dette da de har andre retningslinjer Vedtatte retningslinjer ligger til grunn for undersøkelsen Virksomhetsledere Hva : - Sammensetning og rekruttering - Fungerer de som rådgivende organ - Erfaringer

Status brukerråd - oppgaver Gjennomgår virksomhetsplan Konstruktive innspill til temaplaner, høringer o.l. Forslag til endringer i tjenestetilbud Eks: tidspunkt middagsservering Med i arb.grupper om Nesbru/KAD o.l. Resultat at av brukerundersøkelsen gjennomgås Utviklet spørsmål Forslag til forbedringer

Andre saker/temaer: Etablere uformelle møtearenaer for pårørende Det arrangeres fester, vår og høst Cafe på Solgården drevet av pårørende Dugnader Utbedring av uteareal Hvordan sikre informasjon til alle pårørende om arbeidet i brukerrådet Med på utforming av interiør Forslag til hverdagsaktiviteter «Åpen agenda» møter har vært vellykket Workshops; utformet spørsmål i brukerundersøkelsen - gjennomgått Stortingsmeldinger

Status brukerråd - Representanter Møtedeltagelse Rekruttering Beboere trekker seg store somatiske eller kognitiv svekkelse Pårørende deltar Møtedeltagelse Enkelte opplever mye forfall til møter Noen steder lite kontinuitet Rekruttering Stor utskifting av representanter opptil 4 g.pr år Aktuelle pårørende forespørres Kortvarige tjenester vanskelig

Erfaringer Brukerrådene fremmer god dialog mellom virksomheten og brukere og pårørende Brukerrådene er aktive i dialog med gode konstruktive innspill til forbedringer om tjenestetilbudet Brukerrådene bidrar til åpenhet og takhøyde for diskusjoner Brukerrådene er med å etablere aktiviteter og utvikle samarbeid mellom virksomhet og brukere/pårørende