KS Utredning og Dokumentasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylker og kommuner om uu Et samarbeid mellom Husbanken, BE, Deltasenteret, MD, KRD og KS.
Advertisements

Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i Kristiansand
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Saman om ein betre kommune
Nordisk tilsynskonferanse
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
En lærende organisasjon?
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
Et bilde av en offentlig leder..
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Strategikonferanse KS Telemark
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Velkommen til felles opplæring, 2008
Rolighetsmoen barnehage
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Undersøkelse foretatt av Respons Analyse
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Rapporten avdekker ikke at VTA- tiltaket generelt har dårlig økonomi. KPMG-RAPPORTEN, 25. FEBRUAR 2004.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Aktørenes roller i planprosessene
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Konferanse om generell kulturlov Innspill fra KS Kultur- og kirkedepartementets konferanse 21.april 2006 Black Box Teater Eva Lian, direktør i KS.
Regjeringens arbeid med samisk språk
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Innlegg skoleeiermøte i Troms
BARNAS BARNEVERN 2020.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Skoleeierrollen - et samspill mellom politisk, administrativ og faglig ledelse.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Skranker i arbeidslivet
«Ytringsfrihet og varsling i norske kommuner og fylkeskommuner»
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Rapport: Å ville utvikle skolen
Ny sjanse! SKOLEEIERPROGRAM—NORD Kompetanse- og utviklingsprogram for
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Svart arbeid – stjeler fra deg!
De viktigste resultatene
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Når ansatte i velferdstjenestene blir slått, hetsa og tråkka på – hvem tar ansvaret? Inger Marie Hagen.
Utskrift av presentasjonen:

KS Utredning og Dokumentasjon

SKOLE OG UTDANNING PÅ DAGSORDENEN?  Hovedspørsmål i undersøkelsen: Er spørsmål som handler om innhold og kvalitet i skolen på de kommunale og fylkeskommunale toppledernes dagsorden?   Svaret er ”ja”  -       men i ulik grad og på ulike måter for ulike typer ledere  -       men topplederne opplever det fremdeles slik at det er mest av det som handler om skolebygninger og økonomi  

SKOLE OG UTDANNING PÅ DAGSORDENEN? Topplederne i kommunene mener det er større behov for å forbedre kvaliteten i skolen enn kvaliteten i andre kommunale sektorer.  Topplederne i fylkeskommunene mener det er større behov for å forbedre kvaliteten i utdanning enn kvaliteten i andre fylkeskommunale sektorer.  Blant alle tema som angår skole og utdanning, er det innhold og kvalitet topplederne mener det er viktigst å arbeide med. Det gjelder både i kommuner og fylkeskommuner.

SKOLE OG UTDANNING PÅ DAGSORDENEN? Alle de spurte lederne mener at de er mer opptatt av kvalitet i skolen nå, enn de var før.   De mener også at deres eget engasjement på dette området er betydelig. De mener ikke at spørsmål om kvalitet i skolen bare er noe som angår de som arbeider i skolesektoren. De opplever heller ikke mangel på interesse for temaet i det politiske miljøet som omgir dem.

SKOLE OG UTDANNING PÅ DAGSORDENEN? Topplederne legger stor vekt på rektorenes, og lærernes, betydning for kvalitetsutvikling i skolen.    Samtidig har de liten tro på politikernes evne til å være drivkraft i dette arbeidet. Hva blir konsekvensene med hensyn til å utvikle en kommunal skolepolitikk?    

SKOLE OG UTDANNING PÅ DAGSORDENEN? Kunnskap framstår som den viktigste enkeltfaktoren for videre utviklingsarbeid, for eksempel i form av:  -       Opplæring av politikere og administrasjon  -       Oversettelse av ”stammespråket” i skolen  -       Oppbygging av kunnskapsbase om skolene i kommunene  -       Direkte kontakt mellom den kommunale ledelsen og enkeltskoler