Reaksjoner ovenfor helsepersonell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Taushetsplikten * Anne Kjersti Befring.
Sissel Johansson Brenna, Høgskolelektor, HiB
Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung
Forelesninger i selskapsrett, NMBU vår 2014
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
Bioteknologinemda
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Prosessuell Materiell Personell
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
NY LOV OM HELSEPERSONELL
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Tilsynsmyndighetens rolle
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Legemiddelhåndtering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Saksbehandling i fuskesaker Kilder/nyttige nettsteder: 1.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Helserett - helsepersonellrett
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Tilsynssaker - fra Legeforeningens ståsted Side 1.
Om oppfølging av leger i Norge med rus – sanksjoner/behandlingsapparat Direktør Jan Fredrik Andresen Statens helsetilsyn Årssamling for avdelingsrådgivere.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Førerkortforskriftens helsekrav Psykiske lidelser, rus og medikamenter. Knut Erik Skarsaune Ass fylkeslege.
Støy – hvem har ansvar? STØY I ET JURIDISK PERPEKTIV = PLAGE/ULEMPE SOM OVERSTIGER TÅLEGRENSEN STØYEIER (KILDEN) ALLTID DEN PRIMÆRT ANSVARLIGE.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
KomRev Trøndelag IKS Dokumentasjon balansen Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Knut Tanem Registrert revisor.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Arbeidsrett vs. elevrett Når lærernes arbeidsrettslige vern står mot elevenes rett til et godt skolemiljø Cecilie R. Sæther, KS Advokatene Lederkonferansen.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Seksuell trakassering og overgrep – litt juss. Strakstiltak Ber vedkommende tre til side, men vedkommende nekter – hva da? Suspensjon Ulemper: – Grunn.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Er dagens bruk av lusemidler forsvarlig
Tvangshjemler i helse- og omsorgsretten
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
Administrative reaksjoner
AUTORISASJON.
Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, UiO
Saksbehandling i fuskesaker
Dag Wiese Schartum, AFIN
Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Juridiske og praktiske utfordringer ved kontakt med kolleger med rus
FAGDAGER 2013 Opplæring og sakkyndig kontroll – ansvar.
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Tilsyn med helsepersonells virksomhet
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Trakassering i norsk arbeidsliv
Randi Rosenqvist og Karl Heinrik Melle Veka 12. mars 2019
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Reaksjoner ovenfor helsepersonell

Administrative reaksjoner og straff Advarsel Tilbakekalling av autorisasjon Begrensing av autorisasjon Administrative reaksjoner Suspensjon av autorisasjon Straff Begge deler er mulig for ett og samme forhold.

Advarsel Helsepersonell som forsettlig (med vilje) eller uaktsomt (burde ha visst) overtrer plikter Pliktbruddet er egnet til å medføre fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, til å påføre pasienter eller brukere en betydelig belastning eller til i vesentlig grad å svekke tilliten til helsepersonell eller helse- og omsorgstjenesten. Omfatter også forhold utenfor tjeneste Dersom helsepersonell som har utvist en atferd som er egnet til i vesentlig grad å svekke tilliten til vedkommende yrkesgruppe

Tilbakekalling av autorisasjon Dersom helsepersonellet er uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig på grunn av alvorlig sinnslidelse, psykisk eller fysisk svekkelse, langt fravær fra yrket, bruk av alkohol, narkotika eller midler med lignende virkning, grov mangel på faglig innsikt, uforsvarlig virksomhet, grove pliktbrudd etter denne lov eller bestemmelser gitt i medhold av den, atferd som anses uforenlig med yrkesutøvelsen. Også dersom innehaveren til tross for advarsel unnlater å innrette seg etter lovbestemte krav.

Begrensning av autorisasjon Begrensning av autorisasjon kan fastsettes i tilfeller der helsepersonell, til tross for at vilkårene for tilbakekall er oppfylt, anses skikket til å utøve virksomhet på et begrenset felt under tilsyn og veiledning.

Suspensjon av autorisasjon Hvis det er grunn til å tro at vilkårene for tilbakekall er tilstede og helsepersonellet anses å være til fare for sikkerheten i helse- og omsorgstjenesten, Inntil det er tatt endelig beslutning i saken. Suspensjonen kan gjøres gjeldende i seks måneder, og kan forlenges en gang med ytterligere seks måneder.

Straff Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser i loven eller i medhold av den, straffes med bøter eller fengsel i inntil tre måneder