INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Veiledning av elever / lærlinger
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
44 Hector om skikk og bruk I Norge
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Barn på flukt Presentasjon fra Redd Barna Norge. Hurra – Barnas rettigheter fyller 26 år! Mange stater bestemte i 1989 at barn skulle ha egne rettigheter,
SOS-BARNEBYER BARN PÅ FLUKT. ET TRYGT HJEM 134 LAND.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Valgets Kval Etiske dilemmaer knyttet til Samfunnets støtter av Henrik Ibsen Et diskusjonsopplegg for klasser i videregående skole.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år 20.november 1989: Barnekonvensjonen vedtas i FN. Barnekonvensjonen sier hvilke rettigheter alle barn har.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
FN. FN er en forkortelse for De forente nasjoner. Navnet betyr at mange land står sammen. FN har 192 medlemsland. Det vil si at nesten alle verdens land.
Bli med! Barn.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
sos-barnebyer barn på flukt
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Venner & valg Avslutning.
Roller og forventninger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
2. Melissa, Petter og Cindy
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Utdanning er nøkkelen til livskvalitet, bærekraftig utvikling og håp.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID Barnekonvensjonen er Redd Barnas viktigste arbeidsverktøy. Den sikrer rettigheter til hvert enkelt barn. Redd Barna arbeider for at alle barn skal overleve, lære og være trygge.

Redd Barna arbeider i 120 land Redd Barna arbeider i hele 120 land! Redd Barna er verdens største organisasjon for barn. Vi jobber for at barn skal få oppfylt sine rettigheter og ha rett til å overleve, bli beskyttet, få god læring og få en trygg oppvekst med gode framtidsutsikter.

FNs barnekonvensjon om barns rettigheter gjelder for alle barn uansett hvor de bor Rekk opp hånda de av dere som har hørt om barns rettigheter? FNs barnekonvensjon forteller hva barn har rett til. Redd Barna jobber for barns rettigheter: vi jobber for at alle barn skal overleve, være trygge og lære. Barns rettigheter sier noe om hva barn trenger for å ha det bra. De trenger å kunne være seg selv og tro og mene det de vil, og de trenger omsorg og bli passet på. Dette trenger alle barn. Uansett om du bor i Norge, Somalia, USA eller Kina. Barns rettigheter er noe som alle barn i verden har. Det gjelder for rike og fattige, også for barn som bor i land med krig. Og uansett hva foreldrene dine jobber med, hvilken hudfarge og religion de har. Derfor gjelder barns rettigheter også for barn på flukt som kommer til Norge. De har akkurat de samme rettighetene som norske barn. Barns rettigheter gjelder alle barn! Og det gjelder helt til du er 18 år. Du er barn til du er 18 år, og voksen etter det. Og rettighetene gjelder også for barn i Norge!

Hvorfor har barn egne rettigheter? Kan dere tenke dere hvorfor barn har sine egne rettigheter? Barn på flukt 1.- 3. trinn

Barn er ikke ferdig utviklet, de er ekstra sårbare. Det er fordi man mener barn har noe spesielt ved seg som gjøre at de trenger ekstra beskyttelse. Barn er ikke ferdig utviklet, de er ekstra sårbare. Barn har ikke stemmerett. Klarer ikke alltid å få sagt det som er viktig dem. Noen ganger så tenker voksne på hva som er viktig for dem selv, og ikke på det som er viktig for barn. De trenger spesiell beskyttelse for å minne de voksne på hva som er viktig for at barn i hele verden skal ha det bra. Barn på flukt 1.- 3. trinn

Redd Barna kjemper for at alle barn skal overleve Oumar har nettopp blitt 1 år gammel. Han og moren Mariam bor I Nigeria. Han kom på sykehus og veide bare 5 kilo. Oumar ble undersøkt av Redd Barnas personale og det ble klart at han led av feilernæring og hadde diarè. Det kan være veldig farlig for et lite barn og kan føre til at barnet dør hvis det ikke får hjelp. Etter bare to dager på klinikken var han mye bedre og hadde ikke lenger diarè.

Lære Her i Norge har alle barn rett og plikt til å gå på skolen. Dessverre er det mange barn i verden som ikke får gå skolen, og mange som går på skolen får dårlig opplæring på grunn av få lærere, dårlige eller ingen skolebøker, ikke skolemat, og at elever ikke går på en skole med klasserom/ tak over hodet o.l. Barn har rett til å gå på skole og lære det de trenger. Skole er viktig for at barn skal ha et godt liv. Denne jenta er fra Syria, er 5 år og heter Tala. Hun går på skole i en flyktningeleir drevet av Redd Barna. Hun har lyst til å bli lærer. “Jeg har lyst til å lære barn å lese og skrive’’, sier hun. “Jeg vil lese historier for dem. Jeg er så glad i lærerne mine fordi de er så snille mot oss.” Utdanning kan forandre et samfunn og bidra til å skape fred – ved å lære å respektere hverandre, løse konflikter på en fredelig måte og lære at alle mennesker er like mye verd!! Du lærer å lese, skrive, regne og annen kunnskap som er nyttig når du skal få deg en jobb, tjene penger og skape deg et godt liv - Det forandrer måten du tenker på! På skolen lærer du å tenke kritisk og selvstendig slik at du kan ta egne valg og forklare hva du mener. - Du lærer om rett og galt, og om å ha respekt for andre. Du lærer å forstå det som skjer rundt deg, og kan være med på å ta kloke og gode valg for framtida. - Du får være sammen med andre barn, du hører til i en gruppe og du får mulighet til både å lære og leke sammen med andre barn

Og være trygge Alle barn trenger noen som er glad i dem. Barn trenger å føle seg trygge for å utvikle seg på en god måte. Alle barn har rett til å vokse opp i trygghet.

Alle barn har like rettigheter Barn med funksjonsnedsettelser har akkurat de same rettighetene som andre barn. Redd Barna arbeider for at disse barna også skal få oppfylt rettighetene sine, uansett om de bor I Norge eller et annet land Marlita Sylvester bor I Malawi, er 15år og går i 6.klasse. Jeg elsker å gå på skolen, men det er veldig vanskelig for meg. Jeg ble påkjørt av en motorsykkel da jeg var liten og ble lam i bena. Det er vanskelig å komme meg til og fra skolen. Det er to kilometer til skolen og jeg trenger hjelp til å skyve rullestolen fordi veien er humpete. I regntiden blir rullestolen sittende fast I søla. Jeg har blitt med i barneklubben til Redd Barna. Der har jeg lært at jeg har rett til å gå på skolen. Jeg har også lært at ingen har lov til å erte meg, det er en rettighet jeg har. Redd Barna i Malawi har fokus på at barn med funksjonsnedsettelse skal få god utdanning, på lik linje med andre barn. De gir opplæring til lærere og hjelper foreldre og lokalsamfunnet å ta godt vare på barn som har spesielle behov.

Nødhjelpsarbeid Redd Barna arbeider i områder der det er krig, tørke og andre naturkatastrofer. Det er alltid barna som lider mest fordi de er de svakeste. Her blir barn i Sør-Sudan målt rundt armen for å finne ut om de er underernært. Det er tørke og sultkatastrofe i Sør-Sudan, og Redd Barna er der for å dele ut næringsrik mat, vann og medisiner.

Arbeid i Norge Mange barn i Norge vet ikke at de har egne rettigheter. Det er for eksempel ikke lov at barn skal bli mobbet på skolen eller at noen blir holdt utenfor felles aktiviteter fordi de ikke har råd til å være med. Alle barn har rett til å være seg selv, uansett hvem de er. Derfor lager vi materiell for skoler slik at barn i Norge kan lære om sine rettigheter, blant annet i Det magiske klasserommet og Rettighetsslottet. Vi arbeider også for at barn som flykter til Norge skal ha like god beskyttelse som barn som er født her. Da snakker vi med de som bestemmer i landet for å endre lover slik at alle barn blir godt ivaretatt.

Takk for at dere vil samle inn til Redd Barnas arbeid!