Hva er nytt? De fire regneartene..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barns utvikling av algoritmer. (Fra Marit Johnsen Høines)
Advertisements

Demens - Test.
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Lærerkompetanse i matematikk – vurdering
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Tallknuserne og de fire regnearter
Formler og funksjoner.
Nasjonale prøver 2008 – regning 8.trinn
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Brøk - fra hele til mange deler.
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Utvidelser av tallområdet:
Addisjon og subtraksjon.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Addisjon og subtraksjon
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Tidlig innsats i matematikk
Subtraksjon Anniken H. Tronrud Karoline L. Egeland Lisa E. Eriksen Per H. Reppe.
Saksliste Skolens mobbeplan Sosiale mål Trivselsundersøkelsen
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Kombinatorikk og sannsynlighet
Brøk, desimaltall og prosent
Tallære Matematikk 1 A1A/A1B jan
M4 onsdag 22. okt.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Hvordan lærer barn matematikk
Matematikkvansker.
Kort om algoritmer.
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Algoritmer, regnemåter, regneregler Fagplanen for M1, 3. semester: ordning og systematisering, regnemåter, regneregler, begrunnelser og bevis, vurdering.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
Regneark Ressurs Regneark del 1:
Brøkrekning Korleis rekne med brøk.?. Eit undervisningsopplegg. Laga av elevar ved Laga av elevar ved Ytre Solund skule Ytre Solund skule.
Generell info Opprop Oppdatering av klasseliste Bursdagsfeiringer- leie av SFO (minus august,september, juni og fredager og helger) Abonner på nyheter.
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Matematikk - utvidet form. Mål for timen Du skal kunne kjenne igjen plassverdien til et siffer og skrive et tall på utvidet form.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Brøk Regneartene.
Multiplikasjon og divisjon
De fire regneartene.
Opplæringsplan i basiskunnskap matematikk
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Algebra er bra – hva er algebra?
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Omgrepssamling 1. og 2. trinn
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Regnearter og negative tall
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Regning.
Utskrift av presentasjonen:

Hva er nytt? De fire regneartene.

Utregning Riktig/galt Få til Beregning Flere riktige svar. Forstå.

Matematikk muntlig Tema/ emne Lage og løse oppgaver selv. "Realistiske oppgaver" Rød tråd i oppgavene. Forklare hva man har tenkt og hvordan man har regnet det ut.

Hoderegning/ overslag Kalkulator er et hjelpemiddel hvis man skal regne nøyaktig med store tall.  For å løse oppgavene må vi vite hva vi skal gjøre - hvilken regneoperasjon. For å vurdere om svaret er riktig må vi gjøre et overslag. Vi forenkler tallene før vi regner ut et cirka svar. For å få et mest mulig riktig svar er regelen for addisjon og multiplikasjon: ett tall opp og ett tall ned. For subtraksjon og divisjon: begge tallene opp eller begge tallene ned. For divisjon finner vi de nærmeste tallene som gir et helt tall i svaret.

Addisjon Plassverdien 83 469 Hva er størst av 9 og 3 i dette tallet? Gjør overslag: 28 + 82 =                              7267 + 3348 =                               108 + 588 =  Hvorfor setter vi tallene under hverandre når vi adderer? Hva betyr komma i et tall?

Subtraksjon Hvordan setter vi opp stykkene? Hvorfor starter vi bakfra? Hvordan tenker vi når vi må låne? 10'er venner. Hvordan bruke overslag. 2001 - 998

Multiplikasjon Japansk multiplikasjon 12*13 24*31

Divisjon Hva betyr det å dele? 21528: 4 Hva betyr det å dele på en brøk?  4 liter delt på halvlitersflasker, 1/3 flasker, ¾ flasker