OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene Hva gjør en gruppe bra?
Om prosjektarbeid og prosjektet i kurset
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Gå inn på denne internettadressen:
10/07/2014Wenstøp: STR 2400 Kursopplegg Nydalen1 STR 2400 Strategi Kursopplegg Fred Wenstøp.
Seminarer statsvitenskap: Noen foreløpige observasjoner Bjørn Erik Rasch.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Gruppeøving 5.april Agenda Vårpub!! Helgesamlingen? Gruppepresentasjon av IPR (inkl.rollefordeling) Gjennomgang av regneark Hjemmeoppgave – regnskap/finans.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Beskrivelse av opplegget:
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Prosjektplanlegging med prosjektgruppen Prosessveileder Prosjektlederkurs UiO
Oppfølgingsmøte Veilederutdanning Hensikt Oppfølging av startmøtet. Presentere resultater og erfaringer med gjennomført plan, samt vurdere om det.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Opplæring i VIP-makkerskap
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
Medarbeiderundersøkelsen 2014
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Lær å forføre en investor
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Seminarundervisning EXFAC03
AVSLUTNINGSSEMESTER BACHELOR
Utlysning av studentoppgave
Oppgave om gruppedynamikk
«Bare bok gjør ingen klok»
JUS2111 Prosedyreøvelse Malcolm Langford
Ulike perspektiv på læring
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
FASIT UKENYTT.
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
STR 2400 Strategi Kursopplegg
Praktisk i 1.klasse
Klubbutvikling oppfølging
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Kom i gang med programmering!
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Formativ evaluering BI Stavanger
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

OADM1001 - Innføring i offentlig administrasjon og ledelse Seminar 1 Navn Institutt for statsvitenskap Dato

Agenda Intro Skisser til eksamen Gruppedynamikk Caseløsing

Intro Hvem er dere? Kort om min rolle som seminarleder: Presentasjonsrunde Kort om min rolle som seminarleder: Organisator Tilrettelegger Fagperson Presentasjonsrunden kan godt gjøres med en vri/lek!

Skisser til eksamen Selvvalgt problemstilling og case Opponentrollen Praktisk: Leveres torsdag før i «Skisser» i Fronter Følg struktur i «Eksamensinformasjon» 400-600 ord MAX 3 min presentasjon Opponenter; SAMLET tilbakemelding på MAX 5 min.

Gruppedynamikk – oppgave 1 Personlige egenskaper Hvilken rolle pleier dere å ta i en gruppe? Styrker og svakheter Hva irriterer dere? Oppgave for å få studentene til å bli bedre kjent i gruppa de skal jobbe med for gruppepresentasjoner: Studentene deles inn i grupper (gjerne tell 1,2,3,4) slik at man ikke kun får de studentene som sitter sammen. Diskuter først oppgave 1 – hvordan fungerer jeg i gruppa? Deretter skal studentene i hver gruppe bli enige om regler for gruppa  be dem skrive ned regler for på post-it lapper og heng dem på tavla. Gjennomgå dem i fellesskap – se likheter og forskjeller mellom gruppene (kanskje noen grupper får gode ideer av de andres regler?) Ta bilde av dem, og send dem på mail etter timen så alle har dem!

Gruppedynamikk – oppgave 2 Regler for gruppa Felles møter, tidsfrister, akseptabel oppførsel, ambisjonsnivå  Fordeling av roller: Skal gruppe-medlemmene ha ulike roller? Roterende leder? Djevelens advokat? Lag 3-5 regler for gruppa – én per post-it-lapp Oppgave for å få studentene til å bli bedre kjent i gruppa de skal jobbe med for gruppepresentasjoner: Studentene deles inn i grupper (gjerne tell 1,2,3,4) slik at man ikke kun får de studentene som sitter sammen. Diskuter først oppgave 1 – hvordan fungerer jeg i gruppa? Deretter skal studentene i hver gruppe bli enige om regler for gruppa  be dem skrive ned regler for på post-it lapper og heng dem på tavla. Gjennomgå dem i fellesskap – se likheter og forskjeller mellom gruppene (kanskje noen grupper får gode ideer av de andres regler?) Ta bilde av dem, og send dem på mail etter timen så alle har dem!

Caseløsning – deres presentasjoner Øvelse i å bruke perspektivene i praksis Ansvarlig gruppe holder presentasjon Se eget notat med litteratur og spørsmål 20 - (max) 25 min Power Point presentasjon er lov, max 10 slides Forberede spørsmål til diskusjon Krav til andre grupper Lest litteratur Diskutert problemstillinger i forkant – hvordan ville dere løst det? Delta i diskusjon