UTFORDRINGER MAN MØTER SOM UNG/SVART/MANN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1.
Samspill og Samhandling
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Abort - Mål s. 36 Reflekter over etiske temaer knyttet til abort
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Digital kompetanse i Mat og helse
ROMANTIKKEN.
Historie og ideologi.
Sør-Afrika KFUM Tensing
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
1 Jeg og samfunnet.
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
CEDAW og de deltidsansatte
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Godt Håp Eivind Rognsvåg
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Det flerkulturelle samfunnet
Lys til verden 2014/2015 Årets tema: Misjon og demokrati  7 misjonsorganisasjoner sammen om felles prosjekt i Nidaros  Vi har feiret grunnlovsjubileet.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Velkommen til et nytt skoleår!
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Samfunnet som inkluderende fellesskap Kjell Erik Øie Statssekretær.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
Likeverd og likestilling. Kva meinar vi med likeverd? Alle er like verdifulle. Uavhengig av kjønn, rase, nasjonalitet, stilling eller status. -døme: svarte.
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
BYRDEN AV Å VÆRE SVART MANN
Oversikt og innføring i samisk historie, kultur og samfunn.
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
Hvordan bruke presentasjonene
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
CAMPAIGNING From vision to action.
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Universitetskommune 3.0 Forberedende diskusjon frem mot ILM 21. nov
Verdensdagen for psykisk helse
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Tverrfaglige tema.
The Rotary Foundation seminar
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Utskrift av presentasjonen:

UTFORDRINGER MAN MØTER SOM UNG/SVART/MANN Introduksjon av presentasjonen, gi relevans og gyldighet til tematikken. NYE REFLEKSJONER I FORSTÅELSEN AV SVART MASKULINITET PRESENTASJON ©BABA BUNTU

Å VÆRE SVART MANN…LETT ELLER VANSKELIG? Dog / underdog Lat Utlending Neger/nigger Fattig Overgriper Arrogant Farlig Fysisk Thug/Gangsta/Playa Ikke-tilstedeværende far Unyttig Fattig Usikker Over-ambisiøs Barnslig Usynlig Bundet/ufri Maktesløs Provosere til refleksjon ved bruk av stereotype oppfatninger. Legg til relevant henvisninger til nyhetssaker I move slowly in the world, accustomed to aspiring no longer to appear- FRANTZ FANON Frantz Fanon

Å VÆRE UNG Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

Å VÆRE SVART Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

Å VÆRE MANN Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

HVA VIL DET SI Å VÆRE EN UNG/SVART/MANN? Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

UTDANNELSE = FRUSTRASJON? Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

ARBEIDSLØS+PENGELØS = KRIMINELL? Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

ARBEIDSLØS+PENGELØS = KRIMINELL? Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

FIT ELLER PHAT? Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

SEX MASKIN? Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

ALL ABOUT THE HUSTLE? UTRO LØGNAKTIG USTABIL IKKE-FORSØRGER Provosere til refleksjon ved bruk av stereotype oppfatninger. Legg til relevant henvisninger til nyhetssaker

SVARTHET = IKKE MENNESKELIGHET? Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

HVEM ER JEG? Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

SIRKLER AV SMERTE / NÅR LIVET IKKE VIRKER Å VÆRE VERDT Å LEVE…… Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

I WANNA GET HIGH…. Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc

TEMA 1. Utdanning, kunnskap og ferdigheter 2. Identitet og kultur 3. Arbeidsledighet, kriminalitet og entreprenørskap 4. Forhold og sex 5. Rasisme og diskriminering 6. Vold og overgrep 7. Farsrolle og familie 8. Fysisk helse 9. Mental helse 10. Rusing Provosere til refleksjon ved bruk av stereotype oppfatninger. Legg til relevant henvisninger til nyhetssaker

Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)

Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)

Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)

Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)

Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)

Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)

Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)

HVA KAN GJØRES FOR Å SKAPE ENDRING? Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)

BE THE CHANGE! Anerkjennelse av at arbeidet krever mot til å gå inn på «vanskelige temaer» og utfordrer fagpersoners EGNE holdninger, verdier og kunnskapsnivå

TAKE CHARGE OF YOUR FUTURE!