Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Erfaringer med bestått/ikke bestått •Eksempel 1 –Individuell oppgave tidlig i studiet •Eksempel 2 –Gruppeoppgave sent i studiet.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Studieplanarbeid.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Velkommen til et nytt skoleår!
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Slåtthaug ungdomsskole
Examen Philosophicum ved Universitetet i Oslo
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
MAS 1500 Vest-Europeisk historie
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Introduksjon til øving 3
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Personalmøte Bachelorprogrammet i pedagogikk i ny drakt.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Undervisnings- og vurderingsformer
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Opptakskrav til master i pedagogikk
Informasjonsmøte november 2016
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Frokostmøte undervisning 12. mai 2017 Erling Hjelmeng, studiedekan
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
AVSLUTNINGSSEMESTER BACHELOR
Studiebarometeret
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Bienvenido.
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Skrive for å lære: mikrooppgaver på kurset
Modul 4 – Representasjoner
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Critical Literacies and Awareness in Education
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN PED2000 – høst 2007 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN

STUDENTENES FORVENTNINGER TIL KURSET 24. august STUDENTENES FORVENTNINGER TIL KURSET MÅL FOR KURSET (AVSLUTTENDE FORDYPNING I PEDAGOGIKK) Bidra til kritisk og integrerende refleksjon over bachelor-studiet Gi utdypet kunnskap om fagets teorigrunnlag Kvalifisere til å kunne fortolke, analysere og verdsette innhold og metode i pedagogisk forskning og profesjonskunnskap

III. INNHOLD Pensum (instituttbestemt forståelse av undervisning og danning) Hvordan jobbe med pensum individuelt Hvordan jobbe med pensum kollektivt Kriterier for effektiv pensumlesning Selvvalgt Relasjonen til semesteroppgaven Avklaring av faglig motiv for å velge relevant stoff

IV. LÆRINGSORGANISERING Leseforberedelse Forelesningen Kollokvier Seminaret (grupper) Veiledning

V. EVALUERING/EKSAMEN Hvordan foregår eksamen? Kommunikasjonsteknisk eksamensforberedelse Kursevaluering

VI. FORVENTNINGER TIL STUDENTENE At pensum leses At det skrives systematisk At det er aktiv lytting under forelesningene At det er aktiv diskusjon om kursinnholdet i og utenfor undervisningen