Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN PED2000 – høst 2007 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
STUDENTENES FORVENTNINGER TIL KURSET 24. august STUDENTENES FORVENTNINGER TIL KURSET MÅL FOR KURSET (AVSLUTTENDE FORDYPNING I PEDAGOGIKK) Bidra til kritisk og integrerende refleksjon over bachelor-studiet Gi utdypet kunnskap om fagets teorigrunnlag Kvalifisere til å kunne fortolke, analysere og verdsette innhold og metode i pedagogisk forskning og profesjonskunnskap
III. INNHOLD Pensum (instituttbestemt forståelse av undervisning og danning) Hvordan jobbe med pensum individuelt Hvordan jobbe med pensum kollektivt Kriterier for effektiv pensumlesning Selvvalgt Relasjonen til semesteroppgaven Avklaring av faglig motiv for å velge relevant stoff
IV. LÆRINGSORGANISERING Leseforberedelse Forelesningen Kollokvier Seminaret (grupper) Veiledning
V. EVALUERING/EKSAMEN Hvordan foregår eksamen? Kommunikasjonsteknisk eksamensforberedelse Kursevaluering
VI. FORVENTNINGER TIL STUDENTENE At pensum leses At det skrives systematisk At det er aktiv lytting under forelesningene At det er aktiv diskusjon om kursinnholdet i og utenfor undervisningen