Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår Lampe som system Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår
Undervisningsopplegg om elektrisitet naturfag.no/elektrisitet
Kort om opplegget 5.–7. trinn 12 økter á 45 minutter Oppdrag: Ta fagbrev som modellhuselektriker legge elektrisk opplegg i et modellhus lærlingheftet
Mystisk system
Hva tror du det mystiske systemet kan brukes til? Tenk-par-del: Tenk i et halvt minutt Diskuter med sidemannen i ett minutt Del i plenum
Kirsebærsteinuttaker Brukes til å ta steiner ut av kirsebær. Håndtak som kan presses ned Nåla stikkes inn i kirsebæret Kopp der kirsebæret ligger Og steinen kommer ut gjennom hullet
Analysere lampe
Hva er et system? Form Funksjon Materiale Egenskaper
Refleksjon og dybdeforståelse Hva er målet for elektrisitetsopplegget? Elevene skal kunne bruke begrepene strøm og motstand til å forklare hvordan ei lampe lyser beskrive funksjonen til de ulike delene i en elektrisk krets bruke verktøy og legge inn elektriske kretser i et modellhus Bruke tid! Skriv-par-del
Leder materialene strøm? Isolerer Leder
Motivasjon Få fram elevenes ideer Oppdrag der elevene selv skal utforme resultatet (lærlingheftet og modellhus)
Dramatiser lukket krets
Variasjon Les det – si det – gjør det – skriv det …. Systematisk variasjon av læringsaktiviteter
Elektrikerbok
Relevans Verden utenfor skolen Knytte til elevenes hverdag, meningsfylt
Bryter
Hvordan ser det ut inni?
Utforskende aktiviteter Hva er utforskende aktiviteter? tenk-par-del Lese, skrive og snakke kan også være utforskende aktiviteter Tenk-par-del
Gimp og Mopi var akler. En gring muffet Gimp og Mopi i bogsen Gimp og Mopi var akler. En gring muffet Gimp og Mopi i bogsen. Mopi pyttet en av Gimps fropper, fordi di ikke kunne skruppe sim. Gimp bofte «Komp app froppen min!» Men Mopi ville ikke kompe hen til ilt. Derfor svurpet Gimp Mopi, og aklene breste til skvitt. Etter det forvittet Armp i sleppen. Hen taplet begge aklene, og luppet dem til boppen. Hva var Gimp og Mopi? Hvorfor pyttet Mopi en av Gimps fropper? Hvorfor svurpet Gimp Mopi? Hood, S. and Solomon, N. (1985): Focus on Reading. A Handbook for Teachers Jeg har tatt med en liten oppgave til dere. Gjør oppgaven. Etterpå: Hvorfor ga jeg denne oppgaven, tror dere? (For å la dere oppleve hvordan det føles å lese en tekst der det er mange nye, rare ord. For å oppleve at dere kunne svare riktig på spørsmålene, uten å ha fortsått innholdet). Hvorfor kunne dere svare riktig likevel? Det var noen av ordene dere forsto? (Derfor, fordi osv) Logiske koblinger! Man kan lete seg fram til riktig svar. MEN hvis elevene ikke kan de logiske koblingsordene, (og, til, fordi, deretter, … ) klarer de heller ikke å finne. Poenget er å jobbe med disse ordene også.
Elektrikerbok Møt en elektriker: Hva har vi gjort som ligner på det en elektriker gjør? Før, under og etter lesing
Grunnleggende ferdigheter Leseoppdrag: Hva skal elevene finne ut i teksten? Grunnleggende ferdigheter for å lære naturfag og naturfag som en kontekst for grunnleggende ferdigheter
Lærlinghefte Tenk-par-del, skriv-par-del, montere riktig
Underveisvurdering Muntlig og skriftlig refleksjon Få innsikt i elevenes tankeprosesser Vurderbare læringsmål
Forberedende øvelser
Progresjon Gjennom hele opplegget Utvalg av begreper, gjentas Før og etter opplegget Økt for økt, ungdomstrinnet
Didaktiske prinsipper Mål: skape refleksjon og dybdeforståelse Motivasjon Variasjon Relevans Utforskende aktiviteter Grunnleggende ferdigheter Underveisvurdering Progresjon
Teknologi – naturvitenskap Blikk for tingenes verden Produkt (funksjon, materialer, teknikker) Prosess Kontekst Naturvitenskap Elektrisitet som fenomen Naturvitenskapelige begreper (partikler, ladning, strøm, motstand, krets) «Magiske briller» – mikronivå