Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
Advertisements

Elektrisitet på barnetrinnet Grunnbegreper og praktiske forsøk Roy Even Aune Berit Bungum Vitensenteret Skolelaboratoriet i Trondheim.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Forkurs Systemer.
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Korleis verkar ein brytar?
Økt 2 Analyser ei lampe.
Elektrisk krets og ledning
Elektrisk krets og leidning
Hvordan virker en bryter?
Koble en elektrisk krets
Økt 3 Lyspæra.
Økt 3 Lyspæra.
Økt 2 Analyser ei lampe.
Forkurs System.
Introduser elektrisitet
Introduser elektrisitet
Hvilke materialer leder strøm?
Koble videre og planlegg modellrom
Økt 12 Møt en elektriker.
Kva materiale leier straum?
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Omgrepslæring B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Aktiviteter som bidrar til dybdelæring B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Aktiviteter som bidrar til dybdelæring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Aktiviteter som bidrar til dybdelæring B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Teknologi og utforsking Elektrisitet
Skrive for å lære: mikrooppgave A tom. C (assosiasjonsoppgaver)
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Overflatelæring versus dybdelæring B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår Lampe som system Liv Oddrun Voll Aud Ragnhild Skår

Undervisningsopplegg om elektrisitet naturfag.no/elektrisitet

Kort om opplegget 5.–7. trinn 12 økter á 45 minutter Oppdrag: Ta fagbrev som modellhuselektriker legge elektrisk opplegg i et modellhus lærlingheftet

Mystisk system

Hva tror du det mystiske systemet kan brukes til? Tenk-par-del: Tenk i et halvt minutt Diskuter med sidemannen i ett minutt Del i plenum

Kirsebærsteinuttaker Brukes til å ta steiner ut av kirsebær. Håndtak som kan presses ned Nåla stikkes inn i kirsebæret Kopp der kirsebæret ligger Og steinen kommer ut gjennom hullet

Analysere lampe

Hva er et system? Form Funksjon Materiale Egenskaper

Refleksjon og dybdeforståelse Hva er målet for elektrisitetsopplegget? Elevene skal kunne bruke begrepene strøm og motstand til å forklare hvordan ei lampe lyser beskrive funksjonen til de ulike delene i en elektrisk krets bruke verktøy og legge inn elektriske kretser i et modellhus Bruke tid! Skriv-par-del

Leder materialene strøm? Isolerer Leder

Motivasjon Få fram elevenes ideer Oppdrag der elevene selv skal utforme resultatet (lærlingheftet og modellhus)

Dramatiser lukket krets

Variasjon Les det – si det – gjør det – skriv det …. Systematisk variasjon av læringsaktiviteter

Elektrikerbok

Relevans Verden utenfor skolen Knytte til elevenes hverdag, meningsfylt

Bryter

Hvordan ser det ut inni?

Utforskende aktiviteter Hva er utforskende aktiviteter? tenk-par-del Lese, skrive og snakke kan også være utforskende aktiviteter Tenk-par-del

Gimp og Mopi var akler. En gring muffet Gimp og Mopi i bogsen Gimp og Mopi var akler. En gring muffet Gimp og Mopi i bogsen. Mopi pyttet en av Gimps fropper, fordi di ikke kunne skruppe sim. Gimp bofte «Komp app froppen min!» Men Mopi ville ikke kompe hen til ilt. Derfor svurpet Gimp Mopi, og aklene breste til skvitt. Etter det forvittet Armp i sleppen. Hen taplet begge aklene, og luppet dem til boppen. Hva var Gimp og Mopi? Hvorfor pyttet Mopi en av Gimps fropper? Hvorfor svurpet Gimp Mopi? Hood, S. and Solomon, N. (1985): Focus on Reading. A Handbook for Teachers Jeg har tatt med en liten oppgave til dere. Gjør oppgaven. Etterpå: Hvorfor ga jeg denne oppgaven, tror dere? (For å la dere oppleve hvordan det føles å lese en tekst der det er mange nye, rare ord. For å oppleve at dere kunne svare riktig på spørsmålene, uten å ha fortsått innholdet). Hvorfor kunne dere svare riktig likevel? Det var noen av ordene dere forsto? (Derfor, fordi osv) Logiske koblinger! Man kan lete seg fram til riktig svar. MEN hvis elevene ikke kan de logiske koblingsordene, (og, til, fordi, deretter, … ) klarer de heller ikke å finne. Poenget er å jobbe med disse ordene også.

Elektrikerbok Møt en elektriker: Hva har vi gjort som ligner på det en elektriker gjør? Før, under og etter lesing

Grunnleggende ferdigheter Leseoppdrag: Hva skal elevene finne ut i teksten? Grunnleggende ferdigheter for å lære naturfag og naturfag som en kontekst for grunnleggende ferdigheter

Lærlinghefte Tenk-par-del, skriv-par-del, montere riktig

Underveisvurdering Muntlig og skriftlig refleksjon Få innsikt i elevenes tankeprosesser Vurderbare læringsmål

Forberedende øvelser

Progresjon Gjennom hele opplegget Utvalg av begreper, gjentas Før og etter opplegget Økt for økt, ungdomstrinnet

Didaktiske prinsipper Mål: skape refleksjon og dybdeforståelse Motivasjon Variasjon Relevans Utforskende aktiviteter Grunnleggende ferdigheter Underveisvurdering Progresjon

Teknologi – naturvitenskap Blikk for tingenes verden Produkt (funksjon, materialer, teknikker) Prosess Kontekst Naturvitenskap Elektrisitet som fenomen Naturvitenskapelige begreper (partikler, ladning, strøm, motstand, krets) «Magiske briller» – mikronivå