SMÅ SCENER En liten reise gjennom det vakre landet vårt. Der vi besøkte 7 bibliotek, snakket med bibliotekarer, noen ganger kultursjefer, andre ansatte.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

utnytte ledg rom/medløpspasning
Bruke blits Vi trenger blits når det er for lite lys. Med blits inne: Når du tar bilder inne, er det ofte lurt å bruke blits. Når det er mørkt i rommet,
To tegninger fra HIOA som viser formisking, perspektiviske linjer og litt skyggelegging. Fra introduksjon til tegnekur nr.2 tegnet ved staffeli i ståhøyde.
Arkitektur, del 2.Odda Ungdomsskole innvendig
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
FOREDRAG FOR LEGER – EGENSIKKERHET – TRUENDE PASIENTER Pob Bård O
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
INNSTILLING AV STOL OG BORD
Etter Eva C. Jørgensens presentasjon 2008
TUSEN TAKK!. ”NMS i Gjenbruk” NMS i Gjenbruk  NMS Gjenbruk er NMS sitt ansikt utad - NMS Gjenbruk er en NMS butikk - Bevisstgjøring til butikkstaben.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Geometrioppgave for 4.klasse
EN VEILEDER OM TILTAK I BOLIGBYGG Høringsutgave mars 2005
ARKITEKTENS PLAN Hva må arkitekter ta hensyn til?
Godt verktøy er halve jobben
ROM I SLOTTSPARKEN FOR BOSTEDSLØSE
BarentsWatch Lab Mål, funksjoner og oppgaver - Per-Arne Hoel, nov
Om å skrive om litterære tekster
Regneark II IN 102 Forelesning 4.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Oppmåling, målestokk og geometri,
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Tekst, språk og kommunikasjon
De bostedsløse ARKIOM A 2.
Dårlig kontakt i h/skulder
Å NEII, MÅ VI TELLE SKITEN OGSÅ? - HVORDAN OG HVORFOR REGISTRERE STRANDSØPPEL.
Dynamiske hyllesignaturer
dekke opp innenfor egen 16-meter
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
10 regler for å skrive for web
Nysgjerrigperprosjekt
Ballens spretthøyde En ball er rund, og de aller fleste ballene spretter. Hvor høyt den spretter avhenger av dens vekt, størrelse og hvordan den er laget.
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
PRESENTASJON AV FORSLAG
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Hva er et kart? ”Et kart er en tegning av et stort eller lite område av jordoverflaten sett rett ovenfra!”
Byggeår 1985 Sokkeletasje er i skrånende terreng, med fyllmasse der bakre del mot fjell er fylt helt opp. Jeg har lite informasjon om hvordan massene er.
Befaring – Ytre Vikna Vindmøllepark 19. oktober
Veiviserne Sonja, Therese, Bernt, Ole-Fredrik og Sigurd.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Det er mange måter å gjøre det på
Matematikk i skole og hjem
Helsesøsterkongressen 2017
Mulig.
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Nedsatt arbeidsevne og AAP 2. kvartal 2017
Roller og forventninger
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Vannrakett med fallskjerm
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Melhus Henning Irvung | seniorrådgiver
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Fest & følelser Velkommen
Kapittel 3 oppgave d d. Gjør om fra preteritum til pluskvamperfektum.
Datafangst med PDA i Hafslund v/ Arne Ringstad
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Kom i gang med programmering!
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
Eine og Andri på viktig oppdrag
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

SMÅ SCENER En liten reise gjennom det vakre landet vårt. Der vi besøkte 7 bibliotek, snakket med bibliotekarer, noen ganger kultursjefer, andre ansatte og kanskje noen brukere.

RENNEBU BIBLIOTEK, BERKÅK Vi spurte om åpningstider, hva som skjer

MELDAL BIBLIOTEK, LØKKEN Hvem er der når, hva er utfordringer med lokalet, hva fungerer bra?

SNILLFJORD BIBLIOTEK, KROKSTADØRA Vi registrerte: hvor ligger lokalet i forhold til andre funksjoner på stedet. Skole, butikk. Sentralt eller ikke så sentralt? Synlig eller ikke så synlig?

HITRA BIBLIOTEK, FILLAN

FRØYA BIBLIOTEK, SISTRANDA

ÅFJORD BIBLIOTEK, ÅRNES

AGDENES BIBLIOTEK, LENSVIK

REGISTRERING AV LOKALER Plantegninger av alle lokalene. Ikke i målestokk.

INNGANGER Alle hadde en eller flere innganger

GANGLINJER Ganglinjer. Som det er lurt å forholde seg til når man møblerer.

FASADER MED VINDU DAGSLYS INN, UTSIKT UT OG BIBLIOTEKETS ANSIKT UTAD Vinduene er der biblioteket møter det som er utenfor. Det er bibliotekets ansikt utad. Og det er der biblioteket kan lokke folk inn. Det er gjennom vinduene vi får dagslys og utsyn. Hvordan er dagslyset i lokalet? Hvordan utnyttes det? Enkel registrering.

VEGGER UTEN VINDU OMRÅDE FOR KOMPAKT MØBLERING Der det ikke er vindu er det tette vegger. Kan det møbleres tettere og mer kompakt her? Med hyller fra vegg til vegg og fra gulv til tak.

Ganglinjer, vindusfelt og kompakte hyller blir utgangspunkt for møblering av lokalene.

KOMPAKTMØBLERT OMRÅDE PLASSERING AV MØBLER SOM IKKE ER LETT FLYTTBARE Kompaktmøblerte områder. Det er bøkene og hyllene de står i.

FLEKSIBEL T MØBLERT OMRÅDE LETTE OG LAVE MØBLER, OVERSIKTLIG, SLIPPER DAGSLYS INN, MYE GULVPLASS Og områder som enkelt kan ryddes for alle møbler når det er behov for det. Alle møblene som står her til vanlig bør være lave og lett flyttbare.

FORSLAG TIL ETABLERING AV KOMPAKT OG FLEKSIBELT OMRÅDE I ”VÅRE” BIBLIOTEK Forslag til etablering av kompakt og fleksibelt område i ”våre” bibliotek. Eksisterende situasjon til venstre. Skisseforslag til høyre. Berkåk.

Løkken

Snillfjord

Fillan

Sistranda

Lensvik

Årnes

BIBLIOTEKENE LØKKEN, BERKÅK OG SNILLFJORD Neste fase: Teste konseptet på Løkken, Berkåk og Snillfjord. Målriktige tegninger og møbler.

FLEKSIBLE AREAL Fleksible areal

KOMPAKTE AREAL Kompakte areal

TRE KATEGORIER MØBLER: 1) TUNGE MØBLER 2) LETTE MØBLER Tre kategorier møbler. Tunge møbler. Lette møbler som man kan flytte og som ikke hindrer dagslys og oversikt over lokalet. Mest mulig gjenbruk.

3) MØBLER FOR AKKURAT DET BIBLIOTEKET Møbler for akkurat det biblioteket. Identitetsskapende møbel kan være noe som biblioteket mangler. Eller noe som fyller ut det som mangler i en møblering. Trenger ikke være dyrt. Gjerne laget av lokale håndverkere. Eller av skoleelever gjennom samarbeid med skolene. Eller på dugnad. I tillegg til å være spesielt for biblioteket bør det helst lages av noen som har eller får en forankring til biblioteket. Skape eierskap i lokalmiljøet.

LØKKEN BIBLIOTEK Nå. Opprinnelig tegning med eksisterende møblering tegnet oppå. Det nærmer seg virkelighet.

TELLE OPP EKSISTERENDE HYLLER OG ANDRE MØBLER. Nøyaktig oversikt over eksisterende møbler.

UNDERSØKE I TEGNING DET VI KOM FREM TIL I SKISSEFASEN. Eksisterende møblering. Forslag til grunnmøblering tunge møbler. Møblene som ikke er i bruk står utenfor. Det er de lett flyttbare.

HVORDAN KAN MAN BRUKE BIBLIOTEKET MED DEN GRUNNMØBLERINGEN? Grunnmøblering tunge møbler. Grunnmøblering med alle møbler. Bare noen hyller til overs. Gå gjennom scenarioer.

BRUKE MEST MULIG AV EKSISTERENDE MØBLER BRUKE MEST MULIG AV EKSISTERENDE MØBLER. STEDER SOM BLIR TIL OVERS KAN BLI FOR NYE MØBLER Grunnmøblering alle møbler. Plassering av bøker. Under arbeid sammen med bibliotekar Marit.

NYE MØBLER NYE STEDER Steder som blir «til overs». Kan være benkested, hyllemøbel, søylekasser. Utarbeidet sammen med biblioteket. Skal prøve å få snekkerlinja på Meldal yrkesskole til å bygge benkemøbel. Er i kontakt med Lium snekkerverksted, lokal bedrift om å lage resepsjon. Åpning «nytt» bibliotek trolig rett over sommeren.

EN FREMGANGSMÅTE En fremgangsmåte. Hvordan er beliggenheten? Hvordan er veggen mellom ute og inne? Planløsning, egner den seg for inndeling i kompakt og fleksibel sone? Rydde og telle. Teste på papiret for å finne en møbleringsløsningen som kan romme mange ulike bruksmåter. Skape eierskap i lokalmiljøet ved å bruke lokale bedrifter, aktivisere skoleelever, samarbeide med andre organisasjoner på stedet. osv