Matiq - outsourching.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Praktisk info til prosjektkunder
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Hvordan berede grunnen for de gode………
Styrearbeid i Norwegian
Utplasseringsrapport
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Optimering i verdikjeder i næringsmiddelsektoren
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Barnehagereformen gjennomføres i Trondheim! Sluttspurten, Gardermoen
Strategiplan Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken 25.febr
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
1 FELLES ADM. DRIFT - Sensitiv datasentral - et praktisk eksempel - Nye muligheter for 9K?
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
| 1 Instruktørkurs for kommuner Veiledere; tilknytning til helsenett og fjernaksess (30 minutter)
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
Public 360° Online 19. nov.
KURS KONSULENTTJENESTER PROSJEKTLEDELSE. Erfaring 7 år fra bankbransjen 20 år i databransjen 1 år som IT-ansvarlig i Kirkelig fellesråd i Trondheim 9.
Presentasjon Dette er en gjennomgang av hovedprosjektet jeg som student ved HIST har utviklet i samarbeid med bedriften”meter2cash” A/S.
USIT / IT-drift / Seksjon for grunndrift / Gruppe for basis systemdrift Fellesmøte m/lokal-IT – september 2013 Status på ny lagringsløsning.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Rapport fra Egenkapitalgruppa Drag. Utgangspunktet 2 "For å sikre nødvendig soliditet i selskapet er hovedmålet å levere såpass gode løpende resultater.
LEVERINGSVILKÅR – Problemstillinger og aktuelle løsninger 1.
10 år med digitalisering «Fra pain til gain» Det går ikke lenger å vente til i morgen – ikke bare må du sikre deg, du må utnytte fordelene! Hva kan vi.
FREMTIDENS VINDERHOLD
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Rekommunalisering eller en entreprise?
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Velkommen til strategimøte
Seniorer i finansnæringen
Prosjektpresentasjon
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Formål/Målgruppe Styrke det økonomiske grunnlaget for regionale frivillige organisasjoner i Rogaland. Ordningen gjelder frivillige lag og organisasjoner.
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Matiq - outsourching

To viktige tiltak for å øke konkurransekraften Vi skal fokusere på det vi kan best, og så skal vi utnytte teknologi til å selge mer egg og kjøtt! 1 2 Nortura bytter ut det gamle styringssystemet med et nytt Nortura setter ut drift av systemene til en ekstern leverandør

Vi oppgraderer teknologien Vi gjør en nødvendig og omfattende oppgradering av alle datasystemer som styrer alt fra produksjonsplanlegging, styring av fabrikkene, logistikk og salg, til regnskap, lønn, økonomi og avregning. Det gamle systemet har gjort jobben, men er nå utdatert og lever på lånt tid Det nye systemet er et såkalt «standardsystem» - SAP Implementeres fortløpende fra våren 2017, men prosjektet vil stå ferdig og få tilnærmet full effekt fra 2020

Hvorfor trenger vi å oppgradere teknologien? Det eksisterende systemet (Axapta) er gammelt og har overlevd seg selv. Stort potensial å effektivisere (automatisere) arbeidsprosesser Legge til rette for bedre samhandling og koordinering i arbeidsstrømmene Det nye systemet vil være bærebjelken når Nortura skal utnytte vekstmuligheter som springer ut av den nye digitale økonomien. 

Nortura må fokusere på kjernevirksomheten Det nye systemet er komplekst. Det er kritisk at styringssystemet driftes på en sikker og stabil måte Nortura har ikke SAP kompetanse i dag. For dyrt og risikabelt å bygge denne kompetansen internt (for kostbart ikke rekruttere den nødvendige kompetansen) Derfor setter vi ut driften av dette systemet til Tech Mahindra, som etablerer virksomhet i Trondheim Alle 20 ansatte får tilbud om å arbeide i selskapet Datasenteret forblir i Trondhiem Hjelpetelefonen (Helpdesk) forblir i Trondheim Effektene av dette er stabil og sikker drift, og vesentlige kostnadsbesparelser Driftskostnaden er 40 prosent lavere enn om vi skulle ha gjort dette selv

Hvorfor ikke et norsk IT-selskap? Vi gjorde en grundig gjennomgang av både norske og internasjonale selskaper Fire norske leverandører var med i sluttrundene, men ingen kunne levere det vi etterspurte To selskaper trakk seg fordi de ikke kunne levere de komplekse løsningene vi trenger Ett selskap hadde ikke kapasitet til å levere et tilbud - til tross for at de fikk fem ukers forlenget frist Ett selskap hadde meget dårlige kundereferanser og solgte sin driftsorganisasjon – skapte usikkerhet rundt leveransemodellen Vi valgte en løsning hvor Tech Mahindra valgte å bygge et norsk selskap med satsing på våre ansatte og i teknologimiljøet i Trondheim