Sentraladministrasjonen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

Innblanding fra eiere/stiftere Assisterende rådmann Aasmund Hagen
Strategisk næringsplan Drammen kommune
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Dioleder-samlingen HS / Administrasjon - oppgaver, roller og arbeidsdeling.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Strategisk næringsplan Planrullering 2014
Politisk påvirkningsarbeid i Mental Helse Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Frivilligpolitikk i Askim
Rådmannsrollen slik jeg ser den
Rammer for IKT-bruk i forvaltningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Undring! Hvorfor er det slik? Må det være slik? Er det for sent å gjøre det som klokt er….
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Planstrategi som nytt verktøy
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling 10 rådgivere, fordelt på hele landet.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Organisering av de politiske sekretariatene og litt mer enn det...
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Rådmann i Modum kommune
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Aktørenes roller i planprosessene
Ringsaker kommune som lærebedrift
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Lunner 2004 Møte i Fellestjenesten 19. november 2003.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Idrettsrådets ansvar og rolle
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Håndtering av dokumentasjon for pleie- og omsorgstjenesten
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Strategisk næringsplan for Rana Kommune SATSNINGSOMRÅDE MARKEDSFØRING OG OMDØMME PROSESSEN OG FREMDRIFTEN.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Dialogkonferanse Behovene
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Budsjett, økonomistyring og innkjøp
Trysil- Utfordringer og muligheter.
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Hva består bystyresystemet av ?
25. desember 2018.
Organisasjon og innovasjon
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Utskrift av presentasjonen:

Sentraladministrasjonen Morten Eken etatsjef

Organisasjon Sentraladministrasjonen Etatsjef 1 årsverk Rådmannskontoret 4,6 årsverk Eiendom, jus, plan, miljø, næring, kraft, folkehelse, beredskap Kommunikasjon Personalsjef 5,1 årsverk IKT-sjef 6,5 årsverk Servicetorgleder 7,2 årsverk Politisk sekretariat Dokumentsenter Servicetorg Økonomisjef 16,17 Lønn Regnskap Skatt/innfordring Fakturering Budsjett/økonomiplan Sentraladministrasjonen

Oppdrag Være støtte for virksomhetene Koordinere sektorovergripende oppgaver Yte faglig bistand Tilrettelegge for: En positiv samfunnsutvikling Effektiv tjenesteproduksjon God måloppnåelse, samfunnsmål God samhandling mellom politikk og administrasjon

Sektorovergripende oppgaver internt i organisasjonen Planarbeid Økonomi Personal Eiendom Folkehelse Beredskap IKT Dokumenthåndtering Plan: Kommuneplan, Planstrategi, Strategisk næringsplan, Klima- og energiplan, utredninger Økonomi: Økonomiplan, årsbudsjett, økonomirapporter, årsmelding, regnskap, lønn, skatt, fakturering Personal: Kompetanseutvikling, personaltiltak, nærværsarbeid, medarbeiderundersøkelser «tunge» personalsaker ….. Eiendom: Kjøp og salg, plan- og utviklingsoppgaver for egne eiendommer, eierskapsstrategier/meldinger Folkehelse: Koordinere innsats på tvers av etater, utredningsarbeid, folkehelseoversikt, FoU-aktiviteter Beredskap: Oppdatere planverk, kompetanseutvikling, øvelser, beredskapsråd IKT: Systemansvar i tre kommuner, plan- og utviklingsoppgaver, brukerstøtte, kompetanseutvikling Dokumenthåndtering: Posthåndtering, arkivering, systemutvikling, kompetanseutvikling

Servicetorg/innbyggerkontakt Representasjon Utadrettet aktivitet Kommunikasjon Servicetorg/innbyggerkontakt Representasjon Målgruppe er innbyggere, næringsliv og andre samfunnsaktører Kommunikasjon: Skriftlig, elektronisk, media, sosiale medier, muntlig Servicetorg: Publikumsmottak (fysisk, telefonisk, elektronisk), tilretteleggingsoppgaver, web-sider Representasjon: Regionsamarbeid, medvirkningsmøter med andre samfunnsetater, promoteringsoppgaver, foredragsholdere

Tilrettelegging og oppfølging – politisk nivå Politisk sekretariat Rådgiverfunksjoner Saksbehandling Utredninger Sørge for iverksetting av politiske vedtak Politisk sekretariat: Tilrettelegge saksdokumenter, møtearrangøroppgaver, referater/protokoller +++ (skjenkebevillinger, ajourhold av meddommerutvalg, forefallende oppgaver) Rådgivere: Bistå med saksunderlag, delta i drøftinger, sekretariatsoppgaver, prosessveiledning Saksbehandling: For formannskap og kommunestyre primært, bistå andre etater med saksforberedelser Utredninger: I forbindelse med større saker/prosjekter, koordinere utredningsarbeid på tvers av etater. Iverksetting: Fordele oppgaver, gjennomføre vedtak

Utfordringer Koordinering av egne utbyggingsprosjekter Samferdsel Omdømme og attraktivitet Folkehelse Valg 2017 Planoppgaver Næringsutvikling

Nytt i 2017 Digitaliseringsstrategi Mer tilgjengelige og brukervennlige løsninger for innbyggere og næringsliv Elektronisk dialog «Døgnåpen» kommune Velferdsteknologi Forenkling av oppgaver for ansatte Integrerte verktøy/systemer Redusere omfang av manuelle operasjoner Unngå dobbeltarbeid Mål: Bedre ressursutnyttelse Økt kvalitet på tjenestene