KDL – ny struktur og innhold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Marketing and Brand Management (MBM)
Advertisements

INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Praksis i utlandet Studieåret 2009 – 2010 Presentasjon Kristin T. Alfer, adm ansv praksis.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
Kirsti L. Engelien & Marie S. Thorstensen ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Lektorprogrammet.
Informasjon om Bachelorprogrammet i kultur og kommunikasjon.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Sommerseminar 2015 IPEDs studieportefølje. IPEDs studier Bachelor i pedagogikk Master i pedagogikk med 4 studieretninger Internasjonalt masterprogram.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Fronters nye romoppsett og anbefalt bruk av det PULS – kurstilbud våren 2016 Hanne S. Røising Seminar på IR 21. januar 2016.
Pedagogisk psykologi Hvordan mennesker lærer og utvikler seg Forslag til ny BA-søyle, presentasjon 15. februar 2016.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA)
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Arbeidet med prosjektskissen
MUSIKKFAGET I GRUNNSKOLEN
Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KUL[A])
Utdanningskomiteen 19. mai
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Forslag til felles MA-struktur
Moderniseringsprogram i SSB
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Master i faglitterær skriving
Porteføljestyring – hva er det?
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Velkommen til ordførers møte med brukerrådslederne 25. januar 2018
Velkommen til BA og årsenhet i religionshistorie!
USITs Målbilde og prioriteringer
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Fagansvarlig Annette Hessen Bjerke
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Innspill til programrådsmøte
RFID på Deichmanske bibliotek
Rammer for Marte Meo Praktikeropplæring
Rammer for Marte Meo kollegaveilederopplæring
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Montessori og teknologi
Modul 4 – Representasjoner
Digitalt læringsmiljø
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Nå er vi spente!.
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Studieledernettverket 15. februar 2019
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Trenger du trådløst nett/wifi?
Ny digitaliseringsplan & Fagfornyelsen
Utskrift av presentasjonen:

KDL – ny struktur og innhold Presentasjon i portefølje fellesmøte 13.03.17 Anders Mørch, KDL koordinator

Medlemmer i ”KDL gruppen” fra fast stab Jan Dolonen (ny) Per Hetland Anders Kluge Sten Ludvigsen (permisjon) Anders Mørch Palmyre Pierroux Miriam Segal (admin.) Ole Smørdal (ny) Mette Strand (admin.)

Litt historie om opprettelsen av KDL KDL studieretningen ble opprettet i 2013 Hadde sin første undervisning våren 2014 KDL ble utformet etter modell av KUL med to semesters praksis for å supplementere teori Utgangspunktet for KDL var InterMedias fusjon med PFI i 2012 InterMedia har siden 2006 undervist emnet Teknologistøttet læring (INF5790, som tidligere het TOOL 5100) i samarbeid med IFI IPED (PFI) hadde tidligere et samarbeid med IFI (Matnat) og Sosiologi (SV) om TOOL MA programmet som ble nedlagt 2013

Ny struktur for KDL (tilpasset ny fellesmodell) Tar som utgangspunkt fellesmodellen som ble sendt ut av Tone etter siste møte i januar som har metode emner fordelt 15+5+5 stp Våre studieretningsemnene har kopling mot BA emnet ”PED2802: Læring, design og teknologi”, som er del av nye BA programmet

Emne 1: Læring, kreativitet og innovasjon Integrerer to tidligere emner (PED4510+4550) Hva lærer du: Teorier og studier på kreativitet, hva som kjennetegner kreative prosesser i ulike praksiser, kreativitet på skolen og i læreplanen Tilrettelegging av pedagogiske aktiviteter som støtter kreativitet Bruk av design-basert forskningsmetoder

Emne 2: Teknologistøttet læring ”TEL 1” Hva lærer du: Praktisk erfaring med TEL ulike læringskontekster Høyere utdanning og skole, arbeidsplass, museer, etc. Utvikle/designe læringsopplegg med bruk av teknologi Hvordan designer man for læringsprosesser der digitale teknologier er et bærende element? Interasjonsdesign (HCI) og pedagogisk design integreres

Emne 3: Sosiale medier og nettverksanalyse Hva lærer du: Gjennomgang av ulike sosiale medier på basis av anvendelse i utdanning, arbeidsliv og kultursektoren Praktisk erfaring med pedagogisk design gjennom rollespill og å lage instruksjonsvideo Innføring i metoden sosial nettverksanalyse som anvendes på et gitt datasett fra Facebook eller Twitter

Emne 4: Teknologistøttet læring ”TEL 2” Hva lærer du: Gjennomgang av noen sentrale teorier og perspektiver om hvordan mennesker lærer Hvordan IKT kan støtte samarbeidslæring Hvordan teori kan informere design av TEL Prosjekt i PC-lab som går i parallell med forelesninger (utprøving av TEL i praksis, teknologieksempler)

Anvendt metode (5+5 stp) Vi ønsker å benytte 5 stp av det felles anvendte metode emnet i 3. semester (5+5 stp) til praksis Praksis er sterkt etterspurt av studentene og case fra praksissted velges ofte som empirisk case i masteroppgaven Praksis periode i to semestre (2.og 3.)

Anvendt metode (5+5 stp), frts. Vi ønsker å tilby 2 ”moduler” til Anvendt metode: Interaksjonsanalyse Medieetnografi (disse var tidligere del av PED4550) Modulene vil bli anbefalt for KDL studenter og tilbys studenter fra de andre tre retningene Hvis dette ikke blir mulig vil vi lage ’KDL anvendt metode’ på 5 stp som legges til 2./3. semester

Masteroppgaven (45 stp=5+10+30) forberedelser Vi ønsker å være med å samkjøre undervisningen i de første faser av masteroppgaven (2. og 3. semester) med de andre programmene der det er mulig (5+10 stp)