Forskningsmetoder i psykologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Pedagogisk analyse.
STATISTISK GENERALISERING
Kvantitativ forskning
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Utviklingspsykologi Status og framtid
Utdypende om design & statistikk Frode Svartdal UiTø April 2012.
ANOVA: Litt om design & statistikk
Metode.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kvalitative forskningsmetoder
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Det vurderende øyet.  Observasjon  Intervju  Spørreskjema  Logg  Valg av metode(r)  Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Kapittel 3 Metode.
Livsstyrketreningens relevans for folkehelsen
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Grunnleggende om veiledning
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
«Når alle er like viktige»
Roller.
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til foreldremøte
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Oppsummering fra forrige gang
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsmetoder i psykologi

Hva preger psykologisk forskning? Forskjellige syn og ulik oppfatning av hvordan man undersøker psykologiske forhold Tre grunnleggende forståelser/tilnærmingsmåter: Den naturvitenskapelige forståelsen: Den humanistiske forståelsen Den samfunnsvitenskapelige forståelsen De ulike perspektivene i psykologien fordeler seg innenfor disse tilnærmingsmåtene

Kjente forsøk innen psykologien To kjente (om omdiskuterte) forsøk innen psykologien er Stanford prison-eksperimentet og Stanley Milgram-eksperimentet Film: Hvor langt er vi villige til å gå under press?

Valg av metoder

Beskrivende metoder Mest mulig korrekt gjengivelse av det som undersøkes Flere ulike metoder brukes, basert på bl.a. observasjoner og intervjuer Korrelasjonsstudier: sammenhenger mellom faktorer

Eksperimentelle metoder Undersøker gjerne bestemte sider ved omgivelsene Systematisk endring av omgivelsene Kartlegger årsakssammenhenger Mellom variabler Signifikans sier noe om hvor sannsynlig det er at resultatet er tilfeldig