Prosjektleder Kari Andreassen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Advertisements

Hvorfor, hvordan og for hvem?
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Saman om ein betre kommune
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
IA i kommunal sektor Liv Overaae, November KS Arbeidsgiverutvikling 2008 Status IA k. sektor •Sykefravær: –Fortsatt store utfordringer –Lyspunkter.
En lærende organisasjon?
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Hva var utgangspunktet?
Frivilligpolitikk i Askim
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
Prosjektleder Bjørn Pettersen bjorn.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Ungdomstrinn i utvikling
Livsgledesykehjem- En revolusjon i eldreomsorgen
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Veileder i Trepartssamarbeid
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Lokal arbeidstidsavtale
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Modellkommunene Hva er unikt?
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommune- programmet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Den gode skoleeier I Nes.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kvalitetskommuneprogrammet
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kvalitetskommuner
De viktigste resultatene
Asker - mulighetenes kommune
Samarbeid og medbestemmelse
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektleder Kari Andreassen Kvalitetskommuneprogrammet til nytte eller besvær? Arbeidsmiljøkonferansen Molde 7. mars Prosjektleder Kari Andreassen

Kvalitetskommuneprogrammet- mål avtale av 23.10.06 Målet med avtalen er å øke kvaliteten og effektiviteten på det kommunale tjenestetilbudet gjennom en konstruktiv samhandling mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte slik at innbyggerne merker en forbedring. Det er et særskilt mål å redusere sykefraværet i kommunesektoren

Bakgrunnen for prosjektet Kommunene skal være en levende demokratisk arena hvor folk ønsker å delta. Kommunene skal gi tjenester av høy kvalitet. Kommunene skal være en dynamisk samfunnsutvikler som legger til rette for samarbeid mellom offentlige myndigheter og frivillige krefter. Kommunene skal være en god arbeidsplass for sine ansatte. Høy etisk standard skal prege den kommunale hverdagen.

Arbeidet innebærer at Aktiviteten skal bygge på arbeid som allerede gjøres eller er gjort, og utfylle og forsterke eksisterende arbeid. Kommunesektorens omdømme styrkes. Fokus rettes mot pleie- og omsorgssektoren og oppvekstsektoren. Samarbeidet lokalt må spesielt involvere medarbeiderne som møter innbyggerne. Kommunene skal i all hovedsak trekke på egne krefter, med bistand fra prosjektets innsatsteam /ressursmiljøer. Det lokale arbeidet må ha god forankring hos de folkevalgte. De deltakende kommunene må forplikte seg på konkrete mål når det gjelder nedgang sykefravær. Intensjonene i Hovedavtalen skal ivaretas.

Grunnleggende intensjon og mål Bedring av kvalitet i førstelinjen – ”sannhetens øyeblikk” eller Hele kvaliteten i overleveringen av tjenesten Faglig innhold Vilkår tjenesten gis på Måten tjenesten gis på: tilgjengelighet, regularitet og kontinuitet, forutsigbarhet og punktlighet, riktig og tydelig, fleksibilitet og tilpasning.

Intensjon og mål forts… Reduksjon av sykefravær (startet allerede) Trepartsamarbeid sentralt og lokalt – ”la de tusen blomster blomstre”

Første fase: sykefraværsfokus 10 kommuner med høyt fravær 2 kommuner med lavt fravær og bevisst innsats for å redusere fraværet Bistand til analyse og dokumentasjon, veiledning i prosessledelse for å identifisere innsatsområder og tiltak Nettverksarbeid og møte med kommuner enkeltvis

Utgangspunktet… fokus sykefravær Forankring i toppledelsen, administrativt og politisk SMARTE mål (strukturerte, målbare, aksepterte, realistiske, tidsbestemte og essensielle) Gjennomtenkte og gjennomgående rutiner som følges opp og praktiseres over tid Tydelige ledere som følger opp den enkelte medarbeider

…fokus sykefravær… Opplæring i aktivt IA-arbeid, rutiner og arbeidsmåter Tett oppfølging av måloppnåelse Samhandling mellom kommunen og konsulentene fra arbeidslivssentrene, bedriftshelsetjenesten og legene Klare ansvarsforhold og ryddig opptreden fra stabs- og støttefunksjoner

Hovedfase: Effekter av arbeidet skal være: at innbyggerne opplever en forbedring i sitt møte med kommunene at sykefraværet reduseres

Framdrift hovedfase Invitasjon til å delta sendt ut 20. desember Søknadsfrist 15. februar 2007 Utvalg til første pulje mars Første oppstartskonferanse april 07 Neste oppstartskonferanse september 07(?) 2008: Nye grupper med oppstartskonferanse to ganger på år Prosjektet varer ut 2009

Kriterier for utvelgelse Målrettet arbeid med kvalitetsforbedring Kommunen må synliggjøre innsatsområder og tiltak for kvalitetsforbedring innenfor ett eller flere tjenesteområder i oppvekst og/eller pleie- og omsorgssektoren. Resultatmål for arbeidet skal settes. Målrettet arbeid med sykefraværsreduksjon Kommunen må sette klare resultatmål for sykefraværsreduksjon alternativt opprettholdelse av sykefraværsnivå, og synliggjøre innsatsområder og tiltak.

Kriterier for utvelgelse Trepartssamarbeid Kommunen må synliggjøre trepartssamarbeidet både i søknaden og hvordan dette ivaretas gjennom lokal organisering og arbeid i den videre prosess. I den skjønnsmessige vurderingen kan politisk spredning (ulik partipolitisk ledelse) og geografisk spredning tillegges vekt.

Organisering Sentralt: - politisk kontaktmøte - styringsgruppe - sekretariat Lokalt: Sikre repr fra folkevalgte, ledere, tillitsvalgte og medarbeidere.

Organisering lokalt Velger selv innretning og organisering Må sikre repr fra folkevalgte, ledelsen og de ansattes organisasjoner i styringen Partsamarbeidet beskrives i søknaden. Representanter fra alle de fire forhandlingssammenslutningene skal inviteres inn i arbeidet lokalt.

Sekretariatets rolle (KS) Operativt ansvar Ivareta løpende kontakt med alle aktører Prosjektleder og veiledere Kontakt med alle aktører Bistand til kommuner, nettverksarbeid

Bistand fra prosjektet Etablering av nettverk - nettverksjobbing Analyse/bearbeiding av statistikk, utvikling av noe felles metodikk og resultatmåling Råd/veiledning om tiltak, verktøy og metodikk (også ved hjelp av ekstern ekspertise) Formidle resultat i nettverk, prosjektet og eksternt

Kvalitetsbegrepet Resultat Kvalitet= -------------- Forventning Å skape realistiske forventninger Å forbedre resultater

Kvalitet bestemmes av Lovgivers intensjon Det lokalpolitiske skjønn Fagprofesjonenes tradisjon Faglig skjønn og behov Brukernes forventninger og behov

Opplevd kvalitet i møtet mellom medarbeider og bruker Hele kvaliteten i overleveringen av tjenesten Faglig innhold Vilkår tjenesten gis på Måten tjenesten gis på: tilgjengelighet, regularitet og kontinuitet, forutsigbarhet og punktlighet, riktig og tydelig, fleksibilitet og tilpasning.

Måten tjenesten overleveres på Innbyggeren blir sett, hørt, møtt med respekt og tatt på alvor

Organisatoriske forutsetninger Det må finnes arenaer og møteplasser for medarbeidere og ledere til å ha dialog om kvalitet

Kulturelle forutsetninger Aksept og rom til å reflektere over egen praksis

Metodiske forutsetninger Kunnskap om måter å arbeide på som gjør møteplassen effektiv og nyttig for deltakerne

Kvalitet som lagarbeid Tjenestene må være samordnet og oppleves som helhetlig for innbyggerne Samordnet på tvers av profesjoner, nivåer og enheter Utvikling på tvers: nedenfra og opp/ ovenfra og ned

Vurdering av egen kvalitet Alle må delta i drøfting og refleksjon over hva som skal kjennetegne kvalitet ved egen virksomhet. ”Hva er kvalitet hos oss?”

Mulig innsatsområder i kommunene: Systemendring Medarbeiderskap – ansvarliggjøring og stolthet Arbeidstidsordninger Ledelse Samarbeid – intern og eksternt

….. innsatsområder i kommunene: Bevisstgjøring og arbeid med samfunnsutviklerrollen Kompetanseheving Langsiktige og tydelige mål Kulturendring

Ta kontakt ! Prosjektleder Kari Andreassen tlf 41 43 59 45 E-mail: kari.andreassen@ks.no www.ks.no og klikk på Kvalitetskommuner,